تأثیر مدیریت دانش بر توانمندسازی کارکنان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
امروزه در اقتصادی دانشی زندگی می کنیم. دیگر مانند گذشته، توجه اصلی سازمان ها در ماشینی شدن نیست بلکه تأکید اصلی آنها بر هوشمندی، درک مهارتها، دانش و تجارب کارکنان است. بدون شک تاکید بر دانش، نتایج شگرفی را در پی داشته است؛ ظهور کلماتی چون سرمایه های دانش محور، کارکنان دانشی، بازار دانشی و. . . حکایت از این پدیده مهم دارد. در شرایط کنونی، توجه به دانش نیروی کار و نگرش سرمایه ای به آن، نقطه عطفی در تغییرات سازمانی و عملکرد فردی محسوب شده و سبب بروز دیدگاهی بر پایه توسعه "مدیریت دانش سازمانی" شده است. ابزار مدیریتی جدیدی که مورد استقبال شدید سازمانهای عصر کنونی واقع شده است. البته، این تمایل درونی ناشی از نتایج متعاقب پیاده سازی آن یعنی توانمندسازی سرمایه های انسانی است. بر این اساس، در این مقاله ضمن معرفی مدیریت دانش و توانمندسازی کارکنان، به ارائه مدلی پرداخته می شود که هدف آن تشریح توانمندسازی کارکنان در نتیجه فرآیند مدیریت دانش و نحوه تاثیر گذاری مدیریت دانش بر توانمندسازی کارکنان و توسعه پایدار منابع انسانی است.The Effect of Knowledge Management on Employee Empowerment
Today, we are living in a knowledge economy. Organizations are not concerned with machining as they used to be, but they focus lay the stress on smartness, perception of skills, and employees’ knowledge and experience. Undoubtedly, emphasizing knowledge has had impressive results; emergence of such terms as knowledge-based capital, knowledge employees, knowledge market, etc. bears witness to this important phenomenon. In the current conditions, considering the staff’s experience and taking an attitudinal view of it is considered to be a turning-point in the organizational changes and individual performance, and thus causes emergence of a viewpoint based on development of “organizational knowledge management” – a new management means particularly welcomed by contemporary organizations. Of course, this inner tendency is caused by the results subsequent to its implementation, i.e. empowerment of human capital. Based on this, this article, in addition to introducing knowledge management and employee empowerment, provides a model that aims to describe employee empowerment as a result of the knowledge management process and how knowledge management affects employee empowerment and everlasting development of the human resources.