آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴

چکیده

مرکز نظارت همگانی 197 یکی از زیرمجموعه های نیروی انتظامی است که به منظور توسعه نظارت مردم بر عملکرد ناجا و مشارکت آنان در مدیریت بخشهای مختلف این ارگان تأسیس شده است. تعداد و تنوع تماسهای روزانه شهروندان با این مرکز، نشاندهنده موفقیت این سامانه در جلب اعتماد شهروندان و افزایش احساس مسئولیت آنان نسبت به خدمات ارائه شده توسط نیروی انتظامی است. بانک داده این مرکز اطلاعات مفیدی در مورد تماسهای مردم با این سامانه دارد که می تواند منبعی مهم و مناسب برای ارزیابی بهبود عملکرد ناجا باشد. ابزاری که در این مقاله پیشنهاد می شود، استفاده از شیوه های داده کاوی4 با رویکرد مدیریت ارتباط با مشتری5 است. در این مقاله سعی می شود کاربرد شیوه های داده کاوی در این سامانه مورد بررسی قرار گیرد. در ابتدا کاربرد این ابزار در مدیریت ارتباط با مشتری مرور، و سپس بر اساس نظریه RFM و شیوه خوشه بندی، الگویی برای شناسایی خواسته های اصلی و مهم شهروندان در حوزه خدمات نیروی انتظامی ارائه می شود. انتظار می رود پیروی از رویکرد ارائه شده به کشف الگوهایی منجر شود که در بهبود عملکرد ناجا سودمند واقع شود.

Data Mining: A New Way for Achievement of the Police Accountability

The 197 Public Inspection Center is a subset of the police force founded with the aim of developing public inspecting NAJA performance and their participation in managing different parts of this organization. Number and diversity of citizens' daily contacts with this center indicates the success of this system in attracting citizens' trust and increasing their feeling of responsibility toward the service offered by the police. The center's databank contains useful information concerning people's contacts with the system which can serve as an important, suitable source for appraising improvement in performance of NAJA. The tools suggested here include employing methods of data mining with the customer relationship management approach. An attempt has been made in this article to investigate the application data mining methods to this system. First, the application of this tool to customer relationship management is reviewed, and then, on the basis of RFM theory and clustering method, a pattern for identification of citizens' important, major requests in the area of police service will be presented. It is expected that following the approach provided will lead to discovery of the patterns useful in NAJA performance improvement

تبلیغات