آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۴

چکیده

بیان مسئله: ساختار پیام رسانی تبلیغات تجاری با توجه به نوع دریافت و پذیرش فرهنگ اجتماعی هر کشور تعیین می شود. فرهنگ جامعه می تواند نقش تعیین کننده ا ی در شیوه تبلیغات تجاری، روش های تولید و استعاره های آن داشته باشد. در این پژوهش، به بررسی شیوه تبلیغات تجاری در دو شهر تهران و بغداد از کشور ایران و عراق، به عنوان دو جامعه متفاوت پرداخته می شود و ارتباط بین فرم ها، نحوه انتخاب و ترکیب بندی برخی از آثار تبلیغاتی این دو شهر بررسی می گردد و به این پرسش ها که ویژگی بارز عناصر بصری تشکیل دهنده تبلیغات تجاری تهران و بغداد چیست و با توجه به سابقه فرهنگی مشترک در خط و نوشتار و دین مشترک تفاوت ها و شباهت های تبلیغات تجاری در تهران و بغداد، بازتاب چه ویژ گی هایی در این دو جامعه است؟ هدف: پژوهش حاضر با بررسی عناصر تبلیغات تجاری، در پی شناخت تأثیر فرهنگ بر خروجی فرم های تبلیغاتی دو شهر تهران و بغداد است. روش پژوهش: رویکرد این جستار، کیفی و روش ارائه آن توصیفی وتحلیلی و با اتکاء به اطلاعات میدانی و منابع کتابخانه ای است. یافته ها : یافته های این پژوهش نشان می دهد نوشتار در تبلیغات شهر تهران نقش زیبایی شناختی بارزی را در تبلیغات ایفا کرده و حروف  شامل نوعی وحدت در فونت های به کار رفته است؛ در حالی که در تبلیغات شهر بغداد، تأکید بر حاکمیت تصویر، در تبلیغات تجاری است و این موضوع، تأثیر بسزایی در ایجاد جاذبه در جهت اهداف کاربردی و زیبایی شناسی تبلیغات دارد؛ همچنین هر دو شهر از نظر بصری و فرهنگی، تحت تأثیر تبلیغات مدرن و روند آن قرار دارند.

Comparison of Commercial Advertising Methods in Tehran and Baghdad

Problem Definition: The structure of commercial advertising messaging is determined according to the type of reception and acceptance of the social culture of each country. The culture of society can play a decisive role in commercial advertising style, production methods, and metaphors. In this research, the commercial advertising style in the two cities of Tehran and Baghdad from Iran and Iraq, as two different societies, is investigated, and the relationship between the forms, the method of selection, and composition of some of the advertising works of these two cities are investigated. Moreover, this study seeks to answer the following questions: «What is the distinctive feature of the visual elements that comprise the commercial advertisements of Tehran and Baghdad?» and «Considering the common cultural background in calligraphy and writing, and the common religion, what characteristics in these two societies are reflected in the differences and similarities of commercial advertisements in Tehran and Baghdad?» Objective: By examining the elements of commercial advertising, the present research seeks to know the effect of culture on the output of advertising forms in Tehran and Baghdad. Research Method: The approach of this research is qualitative and its presentation method is descriptive and analytical, relying on field data and library sources. Results: The findings of this research show that the text in the advertisements of Tehran has played a significant aesthetic role in the advertisements and the letters are a kind of unity in the fonts used. While in the advertising of Baghdad, the emphasis is on the dominance of the image in commercial advertising, and this issue has a significant effect in creating attraction toward the practical and aesthetic goals of advertising. Also, both cities are visually and culturally influenced by modern advertising and its trends.

تبلیغات