مدیریت شهری

مدیریت شهری

مدیریت شهری دوره 20 بهار 1400 شماره 62 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

درونمایه های مشترک ما بین معماری و هنرهای نمایشی تاثیرگذار بر ارتقاء بهره وری محیط شهری(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: معماری سینما تئاتر محیط شهری مکان بهره وری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 656 تعداد دانلود : 987
درک مفاهیم ریشه ای و اصیل هنری می تواند باعث قرابت و شناخت بهتر هنرهای کاربردی معماری، تئاتر و سینما گردد. معماری و تئاتر و سینما جدا از وجههٔ کارکردی خود که به ایجاد فضا می پردازند، در فرآیند درک فضا، هر سه اصول مشترکی را در بر می گیرند که به وسیلهٔ معماران و کارگردانان در هم آمیخته شده اند. این تحقیق با رویکردی توصیفی-تحلیلی به بررسی کلیات و امکان استفاده از این نزدیکی در هنرهای کاربردی می پردازد. استفاده از نحله های فکری خردباوری و تجربه باوری نکته قابل توجه در این تحقیق است که به صورت همزمان می تواند هر دو دسته را در کنار هم استفاده کند. معماری، تئاتر و سینما می توانند واسطه هایی برای عرضهٔ معنا باشند، که این معنا می تواند بین عرصه ها و رسانه های مختلف مشترک باشند. در واقع معماری، تئاتر و سینما متشکل از عناصر اساسی مشترکی همانند صحنه، فضا، نور، حرکت و دید می باشند. معماران و کارگردانان تئاتر و فیلم سازان پیوسته در تلاش برای انتقال مفاهیم متداعی در جهت بازگویی ایده ها و مفاهیم در محیط های نمادین هستند، در واقع هنر معماری در تئاتر و سینما به عنوان عامل ایجاد تعادل و هماهنگی در شکل تصاویر و ترکیب صحنه مطرح می شوند که ویژگی های مکانی یا زمانی فضا، رنگ ف نور، سایه روشن تاثیرات متفاوتی بر مخاطب می گذارد. فضاهای بصری که در پس زمینهٔ تصاویر یک فیلم دیده می شود در شکل گیری تفکر کارگردان و فیلمساز نقش موثری دارد. در واقع کارگردانان با بهره گیری از معماری از طریق معنا و فضاهای بصری سعی در ایجاد فضا و خلق مکان و شخصیت پردازی می کنند. شناسایی این تعاملات و تاثیرگذاری ها می تواند به هنرمندان در خلق محصول هنری خود کمک بسیاری نموده و درک مناسبی را از محیط و فضاهای مورد نیاز هر گروه فراهم سازد
۲.

تحلیل سیر ارتباط و تأثیر سیاست های حکومتی بر شهرسازی و نمای شهری خانه های تهران در دوره گذار(مقاله علمی وزارت علوم)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 859 تعداد دانلود : 940
۳.

تحلیل مدیریت ایمنی در روستاهای پیرامون کلان شهر تهران با استفاده از تکنیک دلفی و ارائه الگوی مطلوب روستای ایمن(مقاله علمی وزارت علوم)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 883 تعداد دانلود : 543
۵.

شناسایی بهترین روش حمل پسماندهای ساخت و ساز و تخریب در شهر تهران براساس تکنیک تحلیل سلسله مراتبی(AHP )با دیدگاه توسعه پایدار شهری(مقاله علمی وزارت علوم)

۶.

بومی سازی شاخصهای مدیریت مطلوب فضایی کلانشهرها با رویکرد توسعه پایدار، مورد مطالعه: کلانشهر تهران(مقاله علمی وزارت علوم)

۸.

ارائه الگوی شناخت مفهوم شهروندی مبتنی بر «دوگانه حق و مسئولیت به مثابه مسأله شهروندی (مطالعه موردی: سیاست های فرهنگیِ کشور)(مقاله علمی وزارت علوم)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 810 تعداد دانلود : 807

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۴