برندآفرین

برندآفرین

برندآفرین دوره 4 مهر 1402 شماره 43

مقالات

۱.

بررسی مقایسه میزان مطالعه و موفقیت در دانش آموزان

کلید واژه ها: مطالعه موفقیت دانش آموزان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 927
پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه میزان مطالعه و موفقیت در دانش آموزان صورت پذیرفته است. روش پژوهش توصیفی تحلیلی بوده است؛ به منظور گردآوری داده های لازم برای نیل به اهداف پژوهش، از منابع موجود و مرتبط با موضوع پژوهش فیش برداری شد و اطلاعات حاصل با شیوه های کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این مقاله، توصیف مختصر سوابق و تاریخچه ی آموزش و مطالعه صحیح و میزان موفقیت و پیشرفت دانش آموزان را، را بصورت مفهومی در این زمینه را مرور کرده است. سپس مفهوم مطالعه برای دانش آموزان را به عنوان شاخه ای از دانش بشری را مورد بررسی عمیق قرار داده است و سپس پیشینه ی تحقیقات گذشته و نظریات دانشمندان و بزرگان بیان شده است. همچنین مفاهیم و کلیات مطالعه و موفقیت را بصورت نقد و بررسی به چالش کشیده است. در پایان مقاله، پیشنهادهایی کاربردی در مورد روش مطالعه ی صحیح و بخصوص پیشرفت و موفقیت دانش آموزان ارائه شده است.
۲.

مقایسه ی اهمال کاری تحصیلی در بین کودک و نوجوان با والدین تحصیل کرده و بیسواد

کلید واژه ها: آموزش کودک و نوجوان اهمال کاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 749
پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه ی اهمالکاری تحصیلی در بین کودک و نوجوان با والدین تحصیل کرده و بیسواد صورت پذیرفته است. روش پژوهش توصیفی تحلیلی بوده است؛ به منظور گردآوری داده های لازم برای نیل به اهداف پژوهش، از منابع موجود و مرتبط با موضوع پژوهش فیش برداری شد و اطلاعات حاصل با شیوه های کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این مقاله، توصیف مختصر سوابق و تاریخچه ی اهمالکاری و تحصیلات در بین والدین، را بصورت مفهومی در این زمینه را مرور کرده است. سپس مفهوم آموزش به کودک و نوجوان را به عنوان شاخه ای از دانش بشری را مورد بررسی عمیق قرار داده است و سپس پیشینه ی تحقیقات گذشته و نظریات دانشمندان و بزرگان بیان شده است. در پایان مقاله، پیشنهادهایی کاربردی در مورد آموزش های گوناگون و بخصوص کاهش اهمالکاری برای کودک و نوجوان ارائه شده است.
۳.

تدوین، اعتباریابی و بررسی اثربخشی بسته آموزشی سواد هیجانی نوجوان

کلید واژه ها: سواد هیجانی کیفیت زندگی نوجوانان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 820
هدف پژوهش تدوین، اعتباریابی و بررسی اثربخشی بسته آموزشی سواد هیجانی نوجوان بوده که در سه بخش انجام گردیده است. جامعه آماری پژوهش حاضر در بخش اول کلیه متون علمی داخلی و خارجی مربوط به سواد هیجانی از سال 1390 تا 1401، در بخش دوم، کلیه اساتید روانشناسی دانشگاه های اصفهان و برای بخش سوم، کلیه دانش آموزان دبیرستان (متوسطه اول) مفید در سال تحصیلی 1401-1400، بوده اند. نمونه گیری به روش در دسترس انتخاب گردید. ابزارهای پژوهش نیز شامل، بسته آموزشی سواد هیجانی که توسط پژوهشگر تدوین شده و مشتمل بر 12 جلسه آموزشی است (60 دقیقه) و پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی WHOQOL-BREF (24 سوالی)، بود. یافته های آماری، در بخش اعتبار یابی بسته آموزشی سواد هیجانی، با محاسبه شاخص CVI، برای تمامی جلسات بیشتر از 79/0 بدست آمد. درصد بهبودی (MPI) در خصوص آزمودنی ها نیز به ترتیب (84/40، 45/36 و 85/35) درصد است که آن هم حاکی از اثر بخشی مناسب بسته آموزشی سواد هیجانی نوجوانان، بر کیفیت زندگی آنان است. می توان نتیجه گرفت که مطالعات لازم و بررسی نظریه های موجود توسط پژوهشگر، به خوبی صورت گرفته و منجر به پروتکل بندی و استخراج بسته آموزشی مناسب و تایید اعتبار محتوایی آن شده است که با افزایش سواد هیجانی در نوجوان با کمک بسته آموزشی استخراج شده، کیفیت زندگی آنان نیز افزایش می یابد.
۴.

بررسی نقش کمال گرایی و اضطراب هیجان در رابطه با مشکلات بین فردی در جمعیت بالینی اصفهان

کلید واژه ها: کمال گرایی سبک های دلبستگی مشکلات بین فردی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 53
هدف این مطالعه بررسی نقش کمال گرایی و اضطراب هیجان در رابطه با مشکلات بین فردی در جمعیت بالینی اصفهان در جمعیت بالینی اصفهان بود.جامعه آماری: 450 بیمار (181 مرد، 289 زن) مبتلا به اختلالات روان شناختی (خلقی-اضطرابی) مراجعه کننده به درمانگاه نور و مطب های روان پزشکی اصفهان بودند. در این مراکز به صورت خوشه ای چندمرحله ای و نمونه ای به حجم 550 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش را پرسشنامه های دلبستگی بزرگسالان و مشکلات بین فردی IIP-32 تشکیل داده است. روش آماری در این پژوهش توصیفی و همبستگی با استفاده از تحلیل مسیر (الگویابی معادلات ساختاری) و روابط همزمان میان متغیرها که منجر به ارائه مدل می گردد. نتایج نشان داد که بین کمال گرایی و سبک دلبستگی ایمن همبستگی منفی و با سبک های دلبستگی ناایمن (اجتنابی، دوسوگرا) و مشکلات بین فردی همبستگی مثبت وجود. با توجه به این یافته ها اصالت دلبستگی ایمن به منزله یک نیاز نخستین و انتقال میان نسلی آن اشاره دارد. سبک های دلبستگی ناایمن عامل خطر برای کمال گرایی، تائید خواهی و تنظیم هیجانی منفی است که باعث مشکلات بین فردی است.
۵.

بررسی مفاهیم تکنولوژی و مدیریت تکنولوژی و نوآوری در سازمان

نویسنده:

کلید واژه ها: تکنولوژی مدیریت تکنولوژی نوآوری در سازمان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 295
با افزایش روز افزون رقابت، تکنولوژی نقش بسیار مهمی را برای کسب مزیت رقابتی ایفا می کند؛ هدف این پژوهش بررسی مفاهیم تکنولوژی و مدیریت تکنولوژی و نوآوری در سازمان بود. این تحقیق بصورت مطالعه ی کتابخانه ای، روش تحلیلی/ توصیفی صورت گرفت. در این مقاله محتوای مرتبط با موضوع خانواده در مقالات و کتابهای اسلامی به روش تحلیل محتوای کیفی و با رویکرد استقرایی، بررسی شد. نتایج حاصل از بررسی مقالات و متون علمی حاکی از این بود که در سال های اخیر تکنولوژی با سرعت زیادی توسعه پیدا کرده است و سازمان ها گرایش زیادی به کاربرد تکنولوژی های نوین یافته اند. با این حال چیزی که کمتر به آن توجه می شود مدیریت تکنولوژی می باشد.در این مقاله سعی داریم تا دو مقوله تکنولوژی و مدیریت تکنولوژی را جدای از هم تعریف کنیم و در ادامه گام ها و عناصر اصلی مدیریت تکنولوژی را بیان خواهیم کرد.نهایتا یک چارچوب فرایندی برای مدیریت تکنولوژی سازمان ها ارایه شده است.
۶.

قهوه شناسی و حیطه ی کار باریستا

کلید واژه ها: قهوه باریستا تاریخچه بیماری ها

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 16
قهوه یکی از مهمترین نوشیدنی های بین المللی با مصرف بالا بوده که مصرف آن از سال 800 میلادی توسط بومیان آفریقا آغاز شد. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی قهوه شناسی و حیطه ی کار باریستا بود. روش تحقیق: این مطالعه به روش کیفی و مروری بر روی مطالعات انجام شده در سایت های معتبر علمی، مقالات و کتب معتبر در رابطه با قهوه، تاریخچه و خواص آن انجام گردید. معیار ورود اطلاعات مقالات مرتبط با موضوع و حاوی کلمات کلیدی تحقیق بوده است.یافته ها: قهوه منبع مهم آنتی اکسیدان و مواد مغذی است که طی تحقیقات صورت گرفته مصرف منظم 3 تا 5 فنجان قهوه (متعادل) در رور خطر ابتلا به آسم، پارکینسون، دیابت نوع دو، زوال عقل، بیماری های قلبی-عروقی، چاقی، افسردگی، سردرد، آلزایمر، یرقان، سنگ کلیه، سکته مغزی، سرطان کبد، پروستات و روده بزرگ را کاهش می دهد.نتیجه گیری :اطلاعات جمع آوری شده در سال های اخیر مفهوم جدیدی از قهوه ایجاد کرده است که با این عقیده رایج که مضرات قهوه بیشتر از فواید آن است مخالفت میکند. این دیدگاه بیشتر با مطالعات و پژوهشهای علمی همراه است. با این وجود نگرش منطقی و خوشبینانه تر به قهوه و فواید آن با مطالعات بیشتر در این زمینه انسجام پیدا خواهد کرد.
۷.

رابطه ادراک از مسئولیت پذیری اجتماعی با سلامت سازمانی مدیران بخش خصوصی شهر اصفهان

کلید واژه ها: مسئولیت پذیری اجتماعی سلامت سازمانی مدیران بخش خصوصی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 878
پژوهش حاضر، با هدف رابطه ادراک از مسئولیت پذیری اجتماعی با سلامت سازمانی مدیران بخش خصوصی شهر اصفهان به روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مدیران بخش خصوصی شهر اصفهان به تعداد 290نفر تشکیل دادند که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان(1970) تعداد 165 نفر به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. برای گرد آوری داده ها از پرسشنامه های سلامت سازمانی هوی وفیلدمن (1996) شامل 44 گویه و مسئولیت پذیری اجتماعی (کارول،2003) با 35 گویه استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه ها توسط چند نفر از پاسخگویان تایید شد و اعتبار آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب،96/0 و 88/0 برآورده شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از آمار توصیفی، فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در بخش استنباطی از آزمون رگرسیون چندگانه، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تحلیل واریانس و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل فرضیه ها نشان داد، نشان داد؛ بین مسئولیت پذیری اجتماعی با سلامت سازمانی رابطه معنادار و مستقیم به میزان(05/0>P)؛ (435/0 =r) در سطح اطمینان 95 درصد وجود دارد. همچنین یافته های بدست آمده نشان داداز بین متغیر های مورد مطالعه در رگرسیون بهترین پیش بینی کننده سلامت سازمانی در گام اول،بعد مسئولیت قانونی از مسئولیت پذیری اجتماعی بوده است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳