برندآفرین

برندآفرین

برندآفرین دوره سوم خرداد 1401 شماره 27

مقالات

۱.

تأثیر فرهنگ و رفتار سازمانی بر اثربخشی سازمان ها

نویسنده:

کلید واژه ها: پویایی سازمانی هوش هیجانی ساختار سازمانی فرهنگ سازمانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 41 تعداد دانلود : 587
طراحی کار و همچنین پویایی های رفتاری روان شناختی، عاطفی و بین فردی که بر موفقیت سازمانی تأثیر می گذارند، تماما زیرمجموعه رفتار سازمانی هستند. مدیریت در رفتار سازمانی حائز اهمیت است زیرا بر مطالعات مربوط به نظارت عملیاتی و نظارت فردی برای انجام وظایف معین در رابطه با کارایی شرکت متمرکز است. مدیریت به برنامه ریزی، اجرا و هماهنگی پروژه های مختلف اهمیت می دهد و برای اثربخشی کسب و کار، ساختارهای اداری و سازمانی ضروری است. در حالی که افراد و گروه ها دیدگاه های منحصر به فرد خود را دارند،مدیریت با ادغام مهارت ها، دانش، باورها، اهداف و نگرش ها در سازمان و تأثیرگذاری بر آنها، افراد و گروه ها را بر اساس ساختار، فرهنگ، خط مشی ها و سیاست هایشان اصلاح یا بازسازی می کند و از سوی دیگر، قدرت، فرآیندها و نقش هایی که کارکنان در سازمان قرار است ایفا کنند را نیز مدیریت می کند. در این پروژه تحقیقاتی-اکتشافی 125 شرکت کننده حضور داشتند که نتایج نشان داد که بین متغیرهای مورد نظر ارتباط مثبت قوی وجود دارد. به دلیل محدودیت زمانی و فقدان ادبیات مرتبط فعلی، این مطالعه جامعیت لازم را ندارد. در نتیجه، تحقیقات بیشتر می تواند به ارزیابی ارتباط بین ویژگی های شخصیتی و عملکردی در بخش دولتی، که بهره وری کمتری نسبت به بخش خصوصی دارند، بپردازد. بر اساس یافته های این تحقیق، سازمان ها باید برنامه های هوش هیجانی را برای اعضای خود به عنوان الگوی کلیدی برای تقویت رفتار مشارکتی و اثربخشی شرکت ارائه کنند.
۲.

ارائه یک مدل کسب و کار دیجیتال در صنعت گردشگری

کلید واژه ها: مدل کسب و کار دیجیتال دیجیتالیزیشن صنعت گردشگری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 207 تعداد دانلود : 956
این مطالعه یکی از اولین پژوهش هایی می باشد که مدل های کسب و کار دیجیتال (BM) را در صنعت جهانگردی(صنعت سفر) بکار می گیرد. طبقه بندی سیستماتیک و جامعی از پیکربندی BM دیجیتال در صنعت جهانگردی ایجاد شده است که توسط نمونه هایی از شرکت های دنیای واقعی پشتیبانی می شوند. بر اساس تحقیقات کیفی ، ۵۳ کسب و کار دیجیتالی بر اساس عوامل کلیدی ایجاد ارزش شناسایی و طبقه بندی شده اند ، از جمله ۱۰ پیکربندی جدید که در مطالعات قبلی وجود نداشته اند. این مقاله به چارچوب بندی پیکربندی های BM دیجیتال در صنعت جهانگردی کمک می کند و از ایجاد یک درک مشترک بین محققان حمایت می کند. از نظر عملی ، این مطالعه مدل هایی برای ایجاد یا تغییر BM ها ارائه می دهد و می تواند به عنوان دستورالعملی برای کسب و کارهای جهانگردی دیجیتال فعلی عمل کند.
۳.

مدیریت اثربخش منابع انسانی در هتل های لوکس

کلید واژه ها: مدیریت منابع انسانی هتل لوکس رضایت شغلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 323 تعداد دانلود : 395
در هتل های لوکس که بخش های چندملیتی را هدف قرار می دهند، کارکنان خدماتی برای ایجاد تجربیات منحصر به فرد و شخصی برای مشتریان با ارزش و باهوش، ضروری هستند. انجام کار عاطفی و استفاده از هوش فرهنگی، یک عامل کلیدی برای اطمینان از برخورد و مواجهه های خدماتی بین فرهنگی است اما فشار بیشتری را برای کارکنان ایجاد می کند. هدف این مطالعه، ارزیابی تاثیر طیف گسترده ای از کار عاطفی و هوش فرهنگی CQ بر رضایت شغلی کارکنان است. CQ شناختی، CQ انگیزشی، ناهماهنگی عاطفی و بیان احساسات بر رضایت شغلی تاثیر می گذارند. علاوه براین، این مطالعه شامل مشارکت مدیران ارشد هتل های لوکس برای بحث بیشتر در مورد نتایج تحقیق است. این رویکرد به محققان و متخصصان کمک کرد تا یافته های کلیدی مطالعه را زمینه سازی کنند که برای انعکاس درک مدیران از هوش فرهنگی، کار عاطفی و رضایت شغلی مورد استفاده قرار گرفت. این بحث نشان داد که چگونه این مسائل در شیوه ها و اقدامات کلی منابع انسانی هتل های لوکس و به ویژه در طول بحران کووید 19 گنجانده شده اند.
۴.

توسعه و اعتبارسنجی کیفیت تحول آفرین در دانشگاه ها موسسات آموزش عالی

نویسنده:

کلید واژه ها: کیفیت تحول آفرین مدارس کسب و کار موسسات آموزش عالی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 679 تعداد دانلود : 538
با افزایش روز افزون توده ای شدن موسسات آموزش عالی (HEI)، "مدارس کسب و کار تسهیلگر" (در مقابل موسسات آموزشی نخبگان) همچنان از نظر کیفیت در پایین ترین رتبه قرار دارند. این مطالعه معیاری از کیفیت را در زمینه مدارس کسب و کار تسهیلگر در یک کشور در حال توسعه تعریف کرده و توسعه می دهد. مدارس کسب وکار تسهیلگر خصوصی ، با چالش های رقابتی برای ایجاد توازن بین جامعیت و دسترسی عالی و با کیفیت روبرو هستند. ایجاد جامعیت و دسترسی همراه با تعالی و کیفیت یک ایده رویایی به نظر می رسد. با این حال، این مطالعه کیفیت تحول آفرین را به عنوان عامل کلیدی برای رفع این مسائل متناقض مطرح می کند، که مدت هاست بر توده ای شدن تأثیر گذاشته و همچنین تأثیرات جدی پس از همه گیری دارند. ما یک مقیاس پنج عاملی شامل 27 گویه از کیفیت تحول آفرین(TRFQ) را ارائه می کنیم. این مقیاس پیشنهادی را از طریق سه مطالعه بررسی کردیم که دیدگاه های اساتید خط مقدم را که نماینده 25 مدرسه کسب و کار از 10 شهر بزرگ هند بودند، بررسی می کردند. نتایج مطالعه نشان می دهد که TRFQ شامل پنج بعد مانند اعتماد به نفس انتقادی، مهارت های حل مسئله برای رویکرد اجتنابی، آگاهی کلی، غلبه بر پیش داوری ها(تعصبات) و مهارت است. در تحقیقات آتی ، TRFQ مفاهیم و توصیه هایی برای مدیریت نهادی در مدارس کسب و کار و برای سیاست گذاران دارد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳