برندآفرین

برندآفرین

برندآفرین دوره سوم شهریور 1401 شماره 30

مقالات

۱.

آنالیز مدیریت و رهبری استراتژیک به منظور تحول سازمانی و افزایش مشارکت کارمندان

کلید واژه ها: مدیریت استراتژیک تحول سازمانی افزایش مشارکت کارمندان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 330 تعداد دانلود : 984
رهبری استراتژیک کارآمد به عنوان یک عنصر مهم در کارایی عملکرد شرکت هایی که در فضای پویا و دشوار قرن بیست و یکم فعالیت می کنند ، محسوب می شود. در مواجهه با عدم امنیت و کمبود منابع اطلاعاتی ، برای رفع آشفتگی های محیطی و نیاز مستمر به تحول سازمانی مناسب برای تحقق اهداف تعیین شده ، به رهبری استراتژیک نیاز است. اکثر مطالعات مفهومی و تجربی نشان داده اند که رهبری استراتژیک به طور معناداری بر نتایج تأثیر می گذارد. علیرغم اهمیت رهبری استراتژیک ، مطالعات نشان داده است که تأثیر رهبری استراتژیک بر عملکرد شرکت به محدودیتهای شرطی یا اثر تصادفی بستگی دارد. تاکنون ، فقط تعداد اندکی از مطالعات تجربی ارتباط مستقیم و غیر مستقیم بین رهبری استراتژیک ، محیط خارجی ، تحول سازمانی و نتایج را تجزیه و تحلیل کرده اند. هدف این مقاله بررسی این شکاف تحقیقاتی از طریق تجزیه و تحلیل انتقادی جنبه های مفهومی و تجربی مبانی نظری مرتبط با آن می باشد که بیان می کند این احتمال وجود دارد که محیط خارجی و تغییرات سازمانی بر رابطه بین رهبری استراتژیک و عملکرد سازمانی تأثیر بگذارد.این مقاله ، با آنالیز فرضیات نوظهور بیان می کند که تأثیر مستقیم رهبری استراتژیک بر نتایج، بحث برانگیز و مبهم است، زیرا تأثیر محیط خارجی و تغییرات سازمانی را می توان تعدیل و میانجی گری کرد. باید امیدوار بود که محققان و ژورنال ها برای تسریع در رفع خلا دانش موجود، تحقیقات تجربی در زمینه های مختلف انجام دهند.
۲.

نقش عملکرد سازمانی با استفاده از فرآیندهای مدیریت ریسک

نویسنده:

کلید واژه ها: مدیریت ریسک سازمانی عملکرد سازمانی حاکمیت کارآمد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 749 تعداد دانلود : 738
در سال های اخیر ، تلاش های فزاینده ای در تمامی شرکت ها برای سرمایه گذاری در فرآیندهای مدیریت و حاکمیت ریسک انجام شده است. در این مقاله ، تأثیر مدیریت ریسک سازمانی (ERM) بر عملکرد شرکت را با بررسی این موضوع که آیا ایجاد کمیته ریسک در سطح هیئت مدیره (BLRC) ، به عنوان یک سازوکار مهم حاکمیتی که بر فرآیندهای ERM از بیرون نظارت دارند، موجب تقویت یا تضعیف عملکرد شرکت شده را بررسی می کنیم. بر اساس ۲۶۰ مشاهده از شرکت های پذیرفته شده FTSE350 در انگلستان در طی دوره ۲۰۱۲-۲۰۱۵ ، ما دریافتیم که ERM بطور معناداری اثربخش می باشد و بر عملکرد شرکت تأثیر مثبت می گذارد. ما همچنین دریافتیم که حاکمیت قویتر BLRC تکمیل کننده این رابطه است و اثرات عملکرد ERM در شرکت را افزایش می دهد. یافته های ما نشان می دهد که صرفا تشکیل BLRC یک راه حل برای نظارت بر ERM نیست، با این حال ، وجود یک BLRC که از نظر ساختاری قوی باشد برای حاکمیت کارآمد ERM بسیار مهم است.
۳.

تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر نوسانات بازارهای مالی دنیا

نویسنده:

کلید واژه ها: جنگ روسیه و اوکراین بازار سهام بازارهای مالی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 245 تعداد دانلود : 828
چند ماه پس از استقرار پایگاه های نظامی در نزدیکی مرز با اوکراین، روسیه در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ به طور رسمی به اوکراین حمله کرد. این اقدام نظامی  نگرانی هایی را در مورد: (۱) مدت درگیری (۲)نحوه واکنش روسیه به تحریم های غرب و (۳) تأثیر بالقوه آن بر اقتصاد جهانی و به ویژه بر واکنش بازارهای مالی جهانی، ایجاد می کند. در این مقاله، ما بر روی مورد آخر تمرکز می کنیم. این حمله همزمان با تلفات جانی و تخریب اموال، ابهامات جدیدی را در بازارهای سهام جهانی (علاوه بر موارد مربوط به همه گیری کووید-۱۹) ایجاد کرده است. به نقل از نیویورک تایمز، در روز حمله، شاخص S&P 500 اولین اصلاح خود را پس از اکتبر ۲۰۲۰ به ثبت رساند، یعنی بیش از ۱۰ درصد نسبت به بالاترین سطح اخیر خود کاهش یافت. بر اساس دانش ما، هنوز هیچ مطالعه تجربی برای بررسی تأثیر جنگ اوکراین و روسیه بر بازارهای سهام جهانی وجود ندارد. این مقاله تلاشی برای پر کردن این شکاف است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳