چکیده

در حال حاضر، سازمان ها کلید موفقیت خود را سرمایه گذاری در منابع انسانی و استفاده از شایستگی های کارکنان به-عنوان یک راهبرد مهم می دانند چرا که شایستگی های کارکنان به دلیل ماهیت تقلیدناپذیرشان به عنوان پیشران اصلی عملکرد شرکت ها تلقی می شوند . لذا هدف این پژوهش، بررسی تاثیر اثر شایستگی سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان با نقس واسطه تسهیم دانش و عملکرد شغلی در شعب بانک سینا در تهران می باشد. این تحقیق از لحاظ هدف یک تحقیق کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری این تحقیق را کارکنان بانک سینا در تهران به تعداد 550 نفر تشکیل می دهند. در کل تعداد 225نفر از این کارکنان به روش نمونه گیری تصادفی ساده در این پژوهش شرکت کردند. برای اندازه گیری متغیرها از پرسشنامه استاندارد استفاده گردید. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی تجزیه و تحلیل شده است. برای آزمون فرضیه ها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش، نشان داد که: شایستگی سازمانی بر تسهیم دانش کارکنان بانک سینا اثر گذار است. شایستگی سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان بانک سینا اثر گذار است و تسهیم دانش بر عملکرد شغلی کارکنان بانک سینا اثر گذار است و همچنین تسهیم دانش در روابط بین شایستگی سازمانی و عملکرد شغلی کارکنان بانک سینا نقش میانجی را ایفا می نماید.

Explaining the effect of organizational competence on employees' job performance with the mediating role of knowledge sharing (Case study: Sina Bank branches in Tehran)

At present, organizations consider their key to success, investing in human resources, and using the competencies of their employees as a key strategy. Because the competencies of the employees are considered as the main drivers of the companies' performance due to their inimitable nature. Therefore, the purpose of this study was to investigate the effect of organizational competence on the job performance of employees with deficiencies mediating knowledge sharing and job performance in Sina Bank branches in Tehran. This research is an applied research in terms of purpose and survey data collection method. The statistical population of this research consists of 550 employees of Sina Bank in Tehran. A total of 225 of these employees participated in this study by simple random sampling method. A standard questionnaire was used to measure the variables. Data were analyzed using descriptive statistics and inferential statistics. Structural equation modeling was used to test the hypotheses. The results showed that: organizational competence affects the knowledge sharing of Sina Bank employees. Organizational competence affects the job performance of Sina Bank employees and knowledge sharing affects the job performance of Sina Bank employees and also knowledge sharing plays a mediating role in the relationship between organizational competence and job performance of Sina Bank employees.

تبلیغات