کنکاش مدیریت و حسابداری

کنکاش مدیریت و حسابداری

کنکاش مدیریت و حسابداری جلد 1 زمستان 1400 شماره 3

مقالات

۱.

کارکردهای تعرفه های گمرکی بر متغیرهای کلان اقتصادی

کلید واژه ها: تعرفه گمرکی متغیرهای کلان اقتصادی تولید ناخالص داخلی شاخص قیمت واردات تراز تجاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 958 تعداد دانلود : 415
هدف پژوهش حاضر، تعیین کارکردهای تعرفه های گمرکی و ارزیابی آثار آن بر متغیرهای کلان اقتصادی است. از این رو، سه متغیر نسبت تمرکز، درصد تغییر در واردات و میانگین ساده سالانه تعرفه ها، از طریق مصاحبه با ۲۵ نفر خبره، از میان ۱۱ متغیر اولیه استخراج شده از مبانی نظری و پیشینه تحقیق، به عنوان عوامل تعیین کننده تعرفه نهایی شدند. اثر این سه متغیر بر متغیرهای کلان اقتصادی با دو رویکرد متفاوت ارزیابی شد. در رویکرد اول نظرات ۱۰۸ مدیر و کارشناس شرکت های خودروسازی، از طریق پرسشنامه جمع آوری و با استفاده از آزمون نیکوی برازش تحلیل شد. نتایج حاکی از تأثیر معنادار تعرفه گمرکی خودروهای سواری بر نرخ تورم، نرخ بیکاری، شاخص قیمت واردات و تراز تجاری است. در رویکرد دوم داده های ثبتی متغیرهای پژوهش طی ۲۴ سال (۱۳۹۶-۱۳۷۳) با روش معادلات ساختاری و تکنیک تحلیل مسیر آزمون شد. نتایج، تأثیر معنادار تعرفه گمرکی خودروهای سواری بر تولید ناخالص داخلی، شاخص قیمت واردات و تراز تجاری را تائید می کند. با توجه به نتایج هر دو رویکرد، تعرفه های گمرکی خودروهای سواری تأثیر معناداری بر متغیرهای کلان اقتصادی دارند.
۲.

رابطه کانال های ارتباطی با وفاداری مشتریان بانک (مطالعه موردی بانک ملت)

کلید واژه ها: کانال های ارتباطی وفاداری بانک ملت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 69 تعداد دانلود : 231
امروزه به دلیل اینکه خدمات بانکداری در بانک های تجاری نسبتاً مشابه یکدیگر است، متمایزسازی خدمات در جهت رقابت بین بانک ها دشوار است؛ بنابراین بسیاری از بانک های جهانی گرایش به استفاده از رویکرد بازاریابی رابطه مند و پیاده سازی زیرساخت های آن پیداکرده اند. در این میان ایجاد درک مثبت از کانال های ارتباط با مشتری، در تحکیم ارتباط و وفاداری مشتری می تواند مؤثر باشد. هدف این تحقیق، تعیین رابطه بین چهار نوع کانال ارتباطی با وفاداری مشتریان بانک ملت شهر تهران است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی می باشد و با استفاده از فرمول کوکران، تعداد ۳۵۴ نفر به عنوان نمونه تعیین شدند. نحوه انتخاب افراد نیز به روش طبقه بندی شده و تصادفی ساده می باشد. برای جمع آوری داده ها، پرسشنامه ای تدوین و روایی و پایایی آن تأیید شد. تحلیل انجام شده، با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، همبستگی میان درک مشتریان از کانال های ارتباطی و وفاداری مشتریان را تأیید می کند.
۳.

بررسی رابطه سلامت روان و ادراک کارکنان از سبک مدیریت مدیران با عملکرد شغلی کارکنان (مورد مطالعه: دانشگاه علوم پزشکی لرستان)

کلید واژه ها: عملکرد شغلی سبک مدیریت سلامت روان علوم پزشکی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 401 تعداد دانلود : 760
هدف تحقیق حاضر، بررسی رابطه سلامت روان و ادراک کارکنان از سبک مدیریت مدیران با عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی لرستان می باشد. روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی و ازلحاظ هدف کاربردی بود. جامعه آماری این تحقیق کلیه کارکنان علوم پزشکی لرستان در سال تحصیلی 95-1394 به تعداد 152 نفر هستند. با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه گرجسی و مورگان 109 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شد. برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه های سلامت روان (گلدبرگ و هیلر، 1972)، عملکرد شغلی (هرسی وگلداسمیت، 1980) و پرسشنامه سبک مدیریت (لیکرت، 1977) استفاده شده است. داده ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون ساده تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین سلامت روان و سبک مدیریت مدیران با عملکرد شغلی رابطه معنی داری وجود دارد (05/0<p). با توجه به یافته های پژوهش، می توان نتیجه گرفت که افزایش سلامت روان و ادراک از سبک مدیریت مدیران می تواند سطح عملکرد شغلی کارکنان علوم پزشکی لرستان را افزایش دهد.
۴.

بررسی عوامل بازاریابی چریکی بر قصد تبلیغات شفاهی با در نظر گرفتن نقش میانجیگری اعتبار پیام. (موردمطالعه: مصرف کنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی در شهر تهران)

کلید واژه ها: بازاریابی چریکی تبلیغ شفاهی اعتبار پیام

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 100 تعداد دانلود : 238
هدف تحقیق حاضر، بررسی عوامل بازاریابی چریکی بر قصد تبلیغات شفاهی با در نظر گرفتن نقش میانجیگری اعتبار پیام انجام گرفته می باشد. جامعه آماری شامل تمامی بانوان مصرف کننده محصولات آرایشی بهداشتی در سطح شهر تهران می باشد که طبق جدول مورگان حجم و تعداد نمونه 384 نفر در نظر گرفته شد که به روش نمونه گیری در دسترس توزیع و جمع آوری گردید. ابزار مورداستفاده پرسشنامه می باشد و جهت تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار spss و LISREL استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون فرضیه های تحقیق نشان می دهد که عوامل بازاریابی چریکی (وضوح، خلاقیت و غافلگیری) برقصد تبلیغات شفاهی با در نظر گرفتن نقش متغیر میانجی اعتبار پیام تأثیر دارد؛ بدین معنی که هر چه عوامل بازاریابی چریکی مؤثرتر اجرایی گردد، مصرف کننده تمایل بیشتری به معرفی محصولات به سایرین را دارد. لذا با توجه به یافته های تحقیق پیشنهاد می شود، شرکت هایی با محصولات تولید داخلی و کسب وکارهای کوچک از طریق استفاده از عوامل بازاریابی چریکی در تبلیغات و معرفی محصولات خود، جامعه هدف بالایی را به خود اختصاص دهند و از مصرف کنندگان به عنوان سفیران برند خود استفاده نمایند.
۵.

بررسی نقش میانجی رفتار کاری نوآورانه و اعتماد در خلق نوآوری در تأثیرگذاری تناسب فرد-سازمان و فرد- شغل بر عملکرد شغلی (مطالعه موردی: اداره آموزش وپرورش شهرستان قائم شهر)

نویسنده:

کلید واژه ها: تناسب شغلی نوآوری سازمانی عملکرد شغلی اداره آموزش وپرورش شهرستان قائمشهر

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 976 تعداد دانلود : 415
بیشترین رضایت شغلی هنگامی اتفاق می افتد که بهترین تناسب میان توانایی های افراد و خواسته های شغلی ایشان، وجود داشته باشد و افراد بیشتر به دلیل عدم تناسب شغلی به سمت شکست یا عدم موفقیت پیش می روند بنابراین، هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی رفتار کاری نوآورانه و اعتماد در خلق نوآوری در تأثیرگذاری تناسب فرد – سازمان و فرد – شغل بر عملکرد شغلی در اداره آموزش وپرورش قائم شهر می باشد. تحقیق ازنظر هدف، کاربردی و از حیث روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه آماری شامل کارکنان اداره آموزش وپرورش شهرستان قائم شهر، در بهار سال 1396 به تعداد 4065 نفر بوده و روش نمونه گیری به صورت نمونه گیری طبقه ای نسبی با فرمول کوکران و به تعداد 351 تعیین گردید. داده ها از طریق نرم افزارهای SPSS و AMOS موردبررسی قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از آزمون کولموگروف- اسمیرنف، آزمون تی تک نمونه ای و تحلیل عاملی تائیدی استفاده گردید. یافته ها در خصوص آزمون تی تک نمونه ای نشان داد، با توجه به مقادیر میانگین، انحراف از معیار، مقدار آماره تی و مقدار احتمال، فرضیه صفر در خصوص متغیرهای تناسب فرد – سازمان و اعتماد در خلق نوآوری تائید شده، درنتیجه، از دیدگاه آزمودنی ها، وضعیت متغیرهای ذکرشده، در حد متوسط بوده است.
۶.

عدم اطمینان محیطی، مدیریت سود و بازده سهام (نقش تعدیل کننده توانایی مدیران)

کلید واژه ها: عدم اطمینان های محیطی توانایی مدیر مدیریت سود بازده سهام

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 758 تعداد دانلود : 154
هدف این پژوهش، ابتدا بررسی رابطه میان عدم اطمینانهای محیطی (محاسبه شده با معیار ضریب تغییرات فروش و تغییرپذیری پیش بینی سود هر سهم) با مدیریت سود و بازده سهام شرکت بوده و سپس بررسی می شود آیا توانایی مدیر بر این رابطه اثرگذار است یا خیر. بدین منظور تعداد ۱۱۹ شرکت از شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی ۱۳۹۰ الی ۱۳۹۴ انتخاب شده و با روشهای آماری همبستگی و رگرسیون چند متغیره، فرضیه های پژوهش مورد آزمون قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد مدیران در مواجهه با عدم اطمینانهای محیطی، جهت کاهش نوسانات سود، اقدام به مدیریت سود می نمایند، همچنین نتایج نشان می دهد بازار عدم اطمینانهای محیطی ایجاد شده از طرف مشتریان (ضریب تغییرات فروش) را درک نموده و به این عدم اطمینانها واکنش نشان می دهد (این نوع عدم اطمینان دارای محتوای اطلاعاتی می باشد)، اما به عدم اطمینان های محیطی ناشی از تردید مدیر در مورد سود هر سهم واکنش نشان نمی دهد. در نهایت نتایج پژوهش نشان می دهد توانایی مدیران شرکتهای نمونه، در بازه زمانی پژوهش، تاثیر معناداری بر رابطه میان عدم اطمینان های محیطی با مدیریت سود و بازده سهام ندارد.
۷.

عوامل موثر بر قصد کارآفرینی فارغ التحصیلان رشته علوم ورزشی و تئوری رفتار برنامه ریزی شده

کلید واژه ها: قصد کارآفرینی نگرش رفتار هنجارهای ذهنی کنترل رفتاری خودباوری کارآفرینانه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 351 تعداد دانلود : 407
هدف از این پژوهش بررسی عوامل موثر بر قصد کارآفرینی فارغ التحصیلان رشته علوم ورزشی و تئوری رفتار برنامه ریزی شده می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر فارغ التحصیلان رشته علوم ورزشی دانشگاه های سراسری سطح شهر تهران بود؛ که تعداد ۱۲۰ نفر بصورت روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری این پژوهش پرسشنامه استاندارد می باشد. که توسط پژوهشگران مختلف روایی سنجی و پایایی سنجی شده است. به منظور تائید یا رد رابطه میان متغیرهای مطرح پس از محاسبه ضریب همبستگی و تعیین شدت رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته، از تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده گردید. با توجه به تفاوت میان متغیرها از آزمون فریدمن به منظور اولویت بندی متغیرها استفاده گردید. یافته ها نشان داد ابعاد تئوری رفتار برنامه ریزی شده با قصد کارآفرینی دانشجویان تربیت بدنی رابطه معناداری داشت. همچنین نتایج حاصل از آزمون رگرسیون نشان داد، سه بعد تئوری رفتار برنامه ریزی شده شامل نگرش نسبت به رفتار، کنترل رفتاری درک شده و هنجارهای ذهنی بر قصد کارآفرینی دانشجویان تربیت بدنی تاثیر معناداری داشت. همچنین نتایج حاصل از رتبه بندی ابعاد تئوری رفتار برنامه ریزی شده نشان داد به ترتیب نگرش نسبت به رفتار، کنترل رفتاری درک شده و هنجارهای ذهنی دارای بالاترین اولویت بودند.
۸.

بررسی نقش هوش معنوی در بهره وری کارکنان شهرداری قزوین

کلید واژه ها: هوش معنوی بهره وری کارکنان کارکنان شهرداری قزوین

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 178 تعداد دانلود : 163
امروزه معنویت در سازمانها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و می تواند برای زندگی افراد نیروی قدرتمندی را به همراه آورد این توانمندی زمانی حاصل خواهد شد که زندگی کاری با زندگی معنوی کارکنان پیوند بخورد. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش هوش معنوی در بهره وری کارکنان شهرداری قزوین بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان شهرداری قزوین می باشد و از این تعداد 80 نفر به عنوان نمونه آماری با استفاده فرمول جامعه محدود انتخاب شد ابزار مورد استفاده پرسشنامه می باشد که به روش نمونه گیری تصادفی بین جامعه آماری توزیع و انتخاب شد. نتایج با استفاده از نرم افزار spss و با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آزمون ضریب همبستگی، رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین هوش معنوی و بهره وری کارکنان شهرداری قزوین همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین هوش معنوی پیش بینی کننده مناسبی برای بهره وری کارکنان شهرداری قزوین بود. با ارتقای سطح هوش معنوی کارکنان شهرداری قزوین می توان بهره وری آنان را افزایش داد.
۹.

بررسی تأثیر نقش نظارتی هیئت مدیره بر رابطه بین عدم اطمینان محیطی و افشای مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

کلید واژه ها: افشای مسئولیت پذیری اجتماعی عدم اطمینان محیطی نقش نظارتی هیئت مدیره

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 303 تعداد دانلود : 922
حرکت در مسیر مسئولیت های اجتماعی عاملی ضروری است که به تداوم شرکت و سازمان در بلندمدت منجر می شود. منظور از مسئولیت پذیری اجتماعی این است که شرکت باید همواره نسبت به جامعه احساس مسئولیت داشته باشد و در جهت بهبود رفاه عمومی به گونه ای مستقل از منافع مستقیم شرکت تلاش کند. بنابراین هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر نقش نظارتی هیئت مدیره بر رابطه بین عدم اطمینان محیطی و افشای مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. بدین منظور، از اطلاعات شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به تعداد ۱۴۰ در بازه زمانی بین ۱۳۹۰ الی ۱۳۹۸ مورد بررسی قرارگرفته شده است. هم چنین بررسی هر یک از فرضیه ها از مدل های رگرسیونی چندمتغیره و از داده های پانلی استفاده گردید. نتایج حاصل از آزمون فرضیه تحقیق بیان گر این است که بین عدم اطمینان محیطی و افشای مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه معکوس و معناداری وجود دارد و استقلال هیئت مدیره بر رابطه بین عدم اطمینان محیطی و افشای مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تأثیر مستقیم و معناداری دارد و نهایتا استقلال کمیته حسابرسی بر رابطه بین عدم اطمینان محیطی و افشای مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تأثیر مستقیم و معناداری دارد.
۱۰.

بررسی تأثیر شبکه های اجتماعی بر بازاریابی ورزشی در فروشگاه های لوازم ورزشی دارای سایت و فضای مجازی و خریداران لوازم ورزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 362 تعداد دانلود : 110
امروزه شبکه های اجتماعی کلیدی ترین عنصر موفقیت در بازاریابی محسوب می شود. بازاریابی دهان به دهان، تحقیقات بازاریابی، بازاریابی عمومی، ایجاد ایده و توسعه محصولات جدید برخی از کارکردهای شبکه های اجتماعی هستند. بنابراین هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر شبکه های اجتماعی بر بازاریابی ورزشی می باشد؛ که ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل فروشندگان لوازم ورزشی دارای سایت و فضای مجازی و خریداران لوازم ورزشی (ورزشکاران، مربیان، داوران، دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه ها و متصدیان ورزش) می باشد که با استفاده از جدول مورگان ۳۸۴ نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده پرسشنامه می باشد که به روش نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس در بین جامعه آماری توزیع و جمع آوری گردید. آزمون فرضیه ها به روش معادلات ساختاری و با نرم افزار لیزرل انجام گردید و نتایج نشان داد که شبکه های اجتماعی بر بازاریابی ورزشی تأثیر مثبت و معنادار دارد؛ و همچنین میزان استفاده بر بازاریابی ورزشی تأثیر مثبت و معنادار دارد؛ و تأثیر معنادار و مثبت نوع استفاده بر بازاریابی ورزشی تأثیر تائید شد و نهایتاً میزان اعتماد به کاربران بر بازاریابی ورزشی تأثیر مثبت و معنادار دارد.
۱۱.

بررسی تاثیر انگیزش، شناسایی فرصت، منابع و توانایی کارآفرینی بر آمادگی کارآفرینی از طریق نقش تعدیلگر آموزش کارآفرینی (مطالعه موردی دانشگاه پیام نور مشهد)

کلید واژه ها: آموزش کارآفرینی آمادگی کارآفرینی انگیزه کارآفرینی شناسایی فرصت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 168 تعداد دانلود : 259
هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان تاثیر مؤلفه های آموزش کارآفرینی، (فرصت جستجو، انگیزه، منابع و توانایی) بر آمادگی کارآفرینی است. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه جمع آوری داده ها، توصیفی –پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه ی دانشجویان دانشگاه پیام نور شهر مشهد می باشد که با توجه به گستردگی قلمرو تحقیق و عدم دسترسی به لیست دانشجویان از فرمول کوکران جامعه نامحدود برابر با 384 نفر تعیین گردید. از این رو 400 پرسشنامه به صورت تصادفی در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور توزیع شد که از این بین 389 پرسشنامه قابل قبول و به منظور تجزیه وتحلیل استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای تحلیل ساختارهای گشتاوری Amos24 و بسته آماری برای علوم اجتماعی SPSS24 انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین انگیزه و آمادگی کارآفرینی رابطه معنادار وجود دارد و بین شناسایی قرصت و آمادگی کارآفرینی رابطه معنادار وجود دارد؛ و بین منابع و آمادگی کارآفرینی رابطه معنادار وجود دارد؛ و بین توانایی کارآفرینی و آمادگی کارآفرینی رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. فرض اثر تعدیل گری متغیر آموزش کارآفرینی در روابط بین انگیزه، شناسایی فرصت، منابع و توانایی کارآفرینی مورد تأیید قرار نگرفت؛ بنابراین فرضیه های پنجم، ششم، هفتم و هشتم تحقیق تأیید نشد.
۱۲.

بررسی رابطه ابعاد تعهد مشتری به برند باارزش درک شده و کیفیت ادراک شده در بین خریداران تلفن همراه (مورد مطالعه: برند سامسونگ در شهر تهران)

کلید واژه ها: ابعاد برند خشنودی ارزش درک شده کیفیت درک شده خریداران تلفن همراه برند سامسونگ

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 56 تعداد دانلود : 139
در عصر جدید که دوران ادغام و جهانی شدن شرکت هاست، ارزش نام و نشان های تجاری یک عامل کلیدی و تعین کننده در ارزش شرکت و ارزش بازار سهام هست. اگر نام و نشان تجاری دارای ارزش ویژه بالایی باشد شرکت می تواند در سایه ی وجود آن هزینه بازاریابی را کاهش دهد زیرا مشتریان نسبت به آن وفادار هستند همچنین بر دامنه محصولات خود بیفزاید زیرا خریداران نسبت به آن اعتماد دارند و همین عامل می تواند در برابر قیمت محصولات رقیب از محصولات شرکت دفاع نماید. هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه ابعاد تعهد مشتری به برند باارزش درک شده و کیفیت درک شده در بین خریداران تلفن همراه برند سامسونگ در شهر تهران می باشد؛ که ازلحاظ هدف کاربردی و ازلحاظ روش توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه استفاده کنندگان تلفن همراه برند سامسونگ در شهر تهران می باشد که با استفاده از جدول مورگان تعداد ۳۸۴ نفر به روش نمونه گیری احتمالی در دسترس در بین جامعه آماری توزیع و جمع آوری گردید. نتایج تحقیق نشان داد که بین تعهد مشتری به برند و ارزش درک شده رابطه معناداری وجود دارد و همچنین رابطه ابعاد تعهد مشتری به برند باکیفیت درک شده رابطه معناداری وجود دارد.
۱۳.

تأثیر فضای مجازی بر بازاریابی و تبلیغات (موردمطالعه: شرکت خودروسازی سایپا)

کلید واژه ها: فضای مجازی بازاریابی تبلیغات شرکت سایپا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 593 تعداد دانلود : 288
بازاریابی برای هر کسب وکاری حیاتی است. بازاریابی فرآیندی است که شامل تحقیق، ترویج و فروش محصولات و خدمات به بازار هدف (مصرف کنندگان) می شود. بازاریابی در فضای مجازی علاوه بر فراهم آوردن شرایط مساوی تبلیغات، به کاهش هزینه ها کمک می کند. هزینه هایی ناشی از چاپ پوستر، بیلبورد و به روزرسانی اطلاعات نیز کمک می کند و همچنین در ضریب نفوذ استفاده از اینترنت در سطح جامعه هم اثرگذار خواهد بود. هدف اصلی از انجام این مطالعه بررسی تأثیر فضای مجازی در بازاریابی و تبلیغات شرکت خودروسازی سایپا تعیین شد. در این مطالعه به بررسی نقاط ضعف، قوت، فرصت و تهدید در بازاریابی شرکت سایپا از طریق فضای مجازی پرداخته شد. روش انجام این پژوهش به صورت تحلیلی- کاربردی و با بهره گیری از روش سوات (SWOT) می باشد که نتایج به دست آمده نشان داد؛ معیار سازمانی با امتیاز 608/0 به عنوان مهم ترین شاخص در تأثیر فضای مجازی بر تبلیغات و بازاریابی در شرکت سایپا انتخاب شده و پس ازآن به ترتیب معیار اقتصادی با امتیاز 229/0 در رتبه دوم، محیطی با امتیاز 111/0 در رتبه سوم و اجتماعی با امتیاز 050/0 در رتبه چهارم قرار دارند. همچنین نتایج ماتریس برنامه ریزی راهبردی کمی (QSPM) نشان می دهد از میان راهبردهای تدوین شده، بالاترین جذابیت مربوط به راهبرد از بین بردن محدودیت در پهنای باند و ایجاد زیرساخت مناسب در بروز فرصت های به کارگیری فضای مجازی در تبلیغات و بازاریابی شرکت خودروسازی سایپا است و پایین ترین جذابیت مربوط به راهبرد جلوگیری از کاهش کیفیت قطعات، سوءاستفاده شرکت های سودجو و بی اعتمادی مشتریان نسبت به خرید محصول بصورت اینترنتی است.
۱۴.

بررسی نقش تعدیلی استقلال هیئت مدیره بر رابطه بین گزارشگری مالی متقلبانه و بازده سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

کلید واژه ها: استقلال هیئت مدیره بازده سهام گزارشگری مالی متقلبانه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 829 تعداد دانلود : 65
همواره دانشمندان و محققان مالی تلاش کرده اند که دیدگاه های متفاوتی از واژه تقلب برای جوامع بیان کنند تا بتوانند درک بهتری از عناصر و عوامل مؤثر را تقلب را تشریح نمایند. درواقع تمامی تقلب های صورت گرفته در واحدهای تجاری از یک منبع سرچشمه می گیرد و آن هم فشارها و انگیزه های مالی می باشد. هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش تعدیلی استقلال هیئت مدیره بر رابطه بین گزارشگری مالی متقلبانه و بازده سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد؛ که ازلحاظ هدف کاربردی و ازلحاظ ماهیت مروری و ازلحاظ ماهیت داده ها جزء تحقیقات کمی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار برای بازه زمانی بین ۱۳۹۲ الی ۱۳۹۸ بررسی شده که در آخر با لحاظ کردن محدودیت های ذکرشده ۱۰۶ شرکت به عنوان نمونه انتخاب شده است. در این تحقیق برای جمع آوری و گردآوری داده ها و اطلاعات تحقیق از روش های کتابخانه ای و میدانی و نمونه برداری به صورت عینی نیز استفاده شده است. یافته های حاصل از تحقیق نشان داد که بین گزارشگری مالی متقلبانه و بازده سهام رابطه معنادار و معکوس وجود دارد. همچنین استقلال هیئت مدیره بر رابطه بین گزارشگری مالی متقلبانه و بازده سهام تأثیر معناداری ندارد.
۱۵.

بررسی تأثیر مالکیت نهادی بر رابطه بین ریسک پذیری و عملکرد مالی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

کلید واژه ها: ریسک پذیری عملکرد مالی مالکیت نهادی بورس اوراق بهادار تهران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 428 تعداد دانلود : 708
یکی از جنبه های مؤثر بر عملکرد شرکت ها، میزان ریسک پذیری آن ها است. مالکیت نهادی، با لحاظ کردن دیدگاه هزینه و منفعت، می تواند برای سهامداران ارزش افزا باشد و عملکرد شرکت و میزان در معرض ریسک قرار گرفتن سرمایه گذاران را تحت تاثیر قرار دهد. هدف این پژوهش مطالعه تأثیر مالکیت نهادی بر رابطه بین ریسک پذیری و عملکرد مالی است. جامعه آماری پژوهش شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، روش نمونه گیری حذف سیستماتیک و نمونه مورد مطالعه، شامل ۱۶۵ شرکت پذیرفته شده طی سال های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ است. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و از نظر ارتباط بین متغیرها ترکیبی از علی-همبستگی است و از نظر هدف کاربردی است. برای پردازش و آزمون فرضیه ها از روش رگرسیونی و داده های تابلویی و همچنین مدل اثرات ثابت استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که ریسک پذیری با عملکرد مالی رابطه مثبت و معناداری دارد و همچنین مالکیت نهادی بر رابطه بین ریسک پذیری و عملکرد مالی در سطح خطای ۵ درصد تأثیر مثبت و معناداری دارد و متغیر کنترلی اندازه شرکت با عملکرد مالی رابطه مثبت و معناداری دارد و متغیر اهرم مالی با عملکرد مالی رابطه مثبت و معناداری دارد. به سهامداران پیشنهاد می شود که به ساختار مالکیت شرکت ها هنگام تصمیم گیری در زمینه خرید سهام توجه نمایند چون ساختار مناسب مالکیت موجب بهبود در نظارت بر گزینش گزینه های سرمایه گذاری می شود.