مدیریت کسب و کارهای بین المللی

مدیریت کسب و کارهای بین المللی

مدیریت کسب و کارهای بین المللی سال چهارم تابستان 1400 شماره 2 (پیاپی 14) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

مطالعه تطبیقی عوامل موفقیت در سیاست های بومی سازی صنعت خودرو (مورد مطالعه: ایران و ترکیه)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: صنعت خودرو بومی سازی سیاست گذاری ترکیه ایران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 718 تعداد دانلود : 553
هدف این پژوهش یافتن فاکتورهای تاثیرگذار بر بومی سازی صنعت خودرو در ایران و هدف دیگر آن شناسایی روند بومی سازی صنعت خودرو ترکیه و تطبیق عوامل موفقیت این کشور با شرایط ایران است. این امر از طریق مطالعه کتابخانه ای و مصاحبه نیم ساختاریافته با 12 نفر از خبرگان صنعت خودرو و ترکیه درسطوح عالی، اعم از مسئولین دولتی، مدیران خودروسازان و قطعه سازان، پژوهشگران این حوزه و اساتید دانشگاه صورت پذیرفت. مصاحبه ها تا آنجا ادامه یافتند که پژوهشگران احساس کردند، داده ها تکراری شده و به حد اشباع رسیده است. سپس تحلیل داده های کیفی با استفاده از تحلیل تم صورت گرفت که در نتیجه آن 298 کد اولیه در قالب 47 کد ثانویه که در 6 گروه مفاهیم اصلی (تم های اصلی) برطبق نظر خبرگان طبقه بندی گردیدند. نتایج نشان می دهد تمامی مفاهیم اصلی شناسایی شده بر بومی سازی تاثیرگذار هستند که در این میان عوامل فرهنگی اجتماعی، عوامل زمینه ای می باشند. پس از شناسایی عوامل مؤثر بر بومی سازی صنعت خودرو و انجام مطالعه تطبیقی میان دو کشور ایران و ترکیه، نتایج حاکی از آن است که ایران به صورت کلی دربسیاری ازمفاهیم اصلی مذکور دارای ضعف می باشد. عدم موفقیت کشور ایران نسبت به ترکیه در بومی سازی صنعت خودرو حاصل تفاوت در عواملی از جمله: سیاسی، قانونی، اقتصادی، فرهنگی اجتماعی، محیط داخلی صنعت خودرو و زیرساخت می باشد.
۲.

ارزیابی راهبرد بازاریابی دیجیتال شرکت های صادراتی مواد معدنی استان بوشهر با استفاده از مدل RACE(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بازاریابی دیجیتال ارزیابی استراتژی مدل RACE معدن

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 744 تعداد دانلود : 547
چکیده: از یک سو بازاریابی دیجیتال، کسب وکارهای امروزی را با انقلابی فناورانه همراه کرده و فرصت های بی شماری را در زمینه صادرات به وجود آورده است و از سوی دیگر، دنیای صنعت و فنّاوری مدرن، هرروز بیش ازپیش به مواد معدنی نیازمند است. به همین دلیل، پژوهش حاضر به ارزیابی استراتژی های بازاریابی دیجیتال شرکت های صادراتی معدنی استان بوشهر پرداخته است تا ضمن سنجش وضعیت کنونی بازاریابی دیجیتال این بخش، در جهت مدرنیزه کردن شرکت های استان گامی برداشته باشد. اطلاعات این پژوهش توصیفی-کاربردی به صورت میدانی، و با ابزارهایی چون پرسشنامه و مصاحبه گردآوری شده است. تحلیل داده ها به صورت کمی و با استراتژی همبستگی و پیمایش انجام یافته است. جامعه آماری پژوهش، کلیه 172 شرکت معدنی استان است که با نمونه گیری بر اساس معیار (معیارهای «فعال بودن»، «استفاده از بازاریابی دیجیتال» و «صادراتی بودن»)، 11 شرکت به عنوان نمونه انتخاب شده اند. تجزیه وتحلیل داده ها با نرم افزارهای SPSS وSmart-PLS انجام گرفته است. یافته ها نشان می دهند، استراتژی بازاریابی دیجیتال شرکت های صادراتی معدنی استان وضعیت مناسبی نداشته، و شرکت ها در 4 بعد این استراتژی، یعنی «برنامه بازاریابی، دستیابی به مشتری هدف، تعامل با مشتری (تبدیل بازدیدکننده به مشتری) و درگیر کردن مشتری»، امتیاز مناسبی دریافت نکرده اند.
۳.

طراحی مدل ارتقاء ظرفیت کسب و کارهای خوشه ای برای حضور در بازارهای بین المللی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: کسب وکارهای خوشه ای نقش تنظیمی نقش شناختی نقش هنجاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 283 تعداد دانلود : 183
دستیابی به آرمان های توسعه پایدار کشور، جایگاه شایسته ای در اقتصاد جهانی برای اقتصاد کشور فراهم می کند و همین طور حل مشکلات فعلی جامعه و دولت، از طریق اجرای استراتژی توسعه کارآفرینی امکان پذیر است. امروزه حرکت به سمت کسب وکارهای کوچک و متوسط نه تنها امری بهینه و سودآور، بلکه در شرایط فعلی کشور، امری لازم و ضروری برای رسیدن به توسعه پایدار بوده و از اهداف سند 20 ساله محسوب می شود. هدف پژوهش حاضر طراحی مدل ارتقاء ظرفیت کسب-وکارهای خوشه ای در ایران برای حضور هر چه بیشتر در بازارهای بین المللی با تمرکز بر نقش دولت است. پژوهش حاضر، تحقیق آمیخته (کیفی- کمی) با رویکرد اکتشافی در گردآوری داد ها، به منظور شناسایی نقش های دولت به منظور ارتقاء ظرفیت کسب و کارهای خوشه ای برای حضور در بازارهای بین المللی است. در بخش کیفی با مصاحبه های اکتشافی سازوکارهای دخالت دولت در جهت ارتقاء ظرفیت خوشه های کسب وکار در بازارهای بین المللی مورد بررسی و معین گردید و در بخش کمی نیز با استفاده از آزمون تحلیل عاملی تأییدی، نقش های شناسایی شده مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته های پژوهش حاضر نشان داد که نقش دولت در توسعه خوشه های کسب وکار در سه دسته تنظیمی، شناختی و هنجاری تقسیم می شوند که تحلیل عاملی تأییدی نیز یافته های تحقیق را مورد تائید قرار داد. نتایج تحقیق نیز حاکی از آن است که خط مشی گذاران، مجریان و به طور کلی متولیان خوشه ها، برنامه ریزان سازمان های دولتی و فعالان عرصه خوشه ها می تواند در این راستا اقدامات موثری انجام دهند.
۴.

بررسی تأثیر عوامل سازمانی، استراتژیک و محیطی بر عملکرد صادراتی؛ تحلیل نقش صادرات نوآورانه در میان شرکت های صادراتی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: نوآوری عملکرد صادراتی توسعه اقتصادی رشد فناوری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 114 تعداد دانلود : 155
با توجه به نقش صادرات در اهداف اقتصادی و اجتماعی کشور و همچنین، رقابت در بازارهای بین المللی، لزوم توجه به کسب وکارهای فعال در صادرات بیش از پیش مهم است. این نوع کسب وکارها برای بقای خود در بازار، در مقابل رقبای بزرگ تر می توانند از طریق نوآوری بر اندازه غیراقتصادی خود غلبه کنند. بنابراین این پژوهش درصدد بررسی تأثیر عوامل مؤثر بر صادرات نوآورانه و تأثیر آن بر عملکرد صادراتی صورت پذیرفته است. جامعه آماری این تحقیق، شرکت های صادراتی صنعت مواد غذایی است. داده های تحقیق از طریق پرسشنامه در میان 200 شرکت فعال که در حوزه بین الملل این صنعت فعالیت دارند، از طریق کانال های ارتباطی مجازی گردآوری گردید و حدود 103 شرکت به عنوان نمونه براساس فرمول کوکران و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، به گویه های پرسشنامه پاسخ دادند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه الکترونیکی متشکل از 47 سوال استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار spss و روش حداقل مربعات جزئی و نرم افزار اسمارت پی.ال.اس. تجزیه و تحلیل شدند. بررسی نتایج این تحقیق نشان داد که عوامل تمرکززدایی با ضریب 597/2، بازارگرایی صادرات با ضریب 228/3، تبادل اطلاعات با ضریب 310/4 و رقابت پذیری با ضریب 877/2 بر صادرات نوآورانه تأثیر مثبت و معنی داری دارند؛ و رسمی سازی با ضریب 313/0 و پویایی بازار با ضریب 896/0 بر صادرات نوآورانه تأثیر مثبت و معناداری ندارند. همچنین، نتایج نشان دهنده نقش میانجی صادرات نوآورانه با ضریب 025/13 در تأثیر تمرکززدایی، بازارگرایی صادرات، تبادل اطلاعات و رقابت پذیری بر عملکرد صادراتی می باشد.
۵.

تاثیر پشیمانی از خرید بر نیت رفتاری مشتریان با نقش تعدیل گر هویت برند مبتنی بر مشتری در میان مصرف کنندگان خودروهای وارداتی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: پشیمانی از خرید نیّت های رفتاری رضایت مشتریان هویت برند مبتنی بر مشتری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 830 تعداد دانلود : 686
یکی از هیجانات منفی رفتاری مشتریان، پشیمانی پس از فرآیند خرید است که تحت تاثیر فرایند خرید، ناهنجاری های پس از خرید، استفاده از کالا و کنارگذاری کالا، قرار می گیرد. پشیمانی از خرید به عنوان یک تجربه منفی به طور زیادی بر نیت های رفتاری، رضایت و هویت مشتری تاثیر می گذارد. تاکنون در خصوص مفهوم پشیمانی از خرید پژوهش های زیادی انجام نشده است؛ بنابراین هدف از این پژوهش بررسی تاثیر پشیمانی از خرید بر نیت های رفتاری مشتریان با نقش تعدیل گر هویت برند مبتنی بر مشتری است. پژوهش حاضر از نظر هدف، در زمره پژوهش های کاربردی و ازدیدگاه جمع آوری داده ها، توصیفی پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش تمامی مشتریان خودروهای برندهای ایرانی و چینی در شهر مشهد می باشد که بر اساس جدول مورگان و با احتساب نرخ بازگشت، تعداد 399 نفر و با روش نمونه گیری غیرتصادفی دردسترس برای حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه بومی سازی شده مبتنی بر پژوهش داوتاس و دیامنتوپلوس (2017) بوده است. بررسی فرضیه های پژوهش نیز در قالب مدل معادلات ساختاری و به کمک نرم افزار آموس 23 انجام شده است که نتایج حاصل بیانگر این می باشد که پشیمانی از خرید بر نیت های رفتاری و رضایت مشتریان تاثیر منفی و معناداری دارد. همچنین رضایت مشتریان بر نیت های رفتاری مشتریان تاثیرگذار است. رضایت مشتریان، تاثیر پشیمانی از خرید بر نیت های رفتاری مشتریان را میانجی نمی کند و هویت برند مبتنی بر مشتری، تاثیر پشیمانی از خرید و رضایت مشتریان بر نیت های رفتاری مشتریان خودروهای برندهای ایرانی و چینی را تعدیل می دهد.
۶.

دلایل خروج شرکا از شرکت با تمرکز بر شرکت های مشارکت انتفاعی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: خروج دلایل درونی و بیرونی شرکت های مشارکت انتفاعی ؛ مدیریت خطر

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 741 تعداد دانلود : 977
در طول چهاردهه گذشته، خطرات ناشی از همکاری میان شرکا به دلیل وجود تعارض به عنوان عامل درونی و تاثیری که بحران های سیاسی، اقتصادی و حقوقی به عنوان عامل بیرونی بر روابط میان آنها می گذارد، تهدیدی برای ادامه فعالیت شرکتهای تجاری بین المللی در نظر گرفته شده است. از آنجا که این موارد غیر قابل پیش بینی و ناگهانی است، مدیریت خطر قبل از آغاز هر گونه مشارکت همانند درج شرط خروج و یا شروط محدود کننده در انتقال به عنوان فرآیندی جامع توسط سرمایه گذاران خارجی مورد استفاده قرار می گیرد. به این دلیل که عدم قطعیت و خطر، همراه جدایی ناپذیر هر گونه مشارکت از جمله شرکت های ناشی از مشارکت انتفاعی محسوب می شوند، هدف از این پژوهش، آگاهی نسبت به عامل ایجادی خروج که نقش موثری در نگارش قراردادها اعم از قرارداد آغاز همکاری و اساسنامه شرکت دارد، می باشد. از این رو سعی بر این شده است که با دید جامع به بررسی کلیه خطراتی ناشی از تعارضات در امور داخلی شرکت و روابط میان شرکا و امور خارجی که مربوط به حوادث خارج از شرکت مانند وضعیت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور میزبان است، پرداخته شود.
۷.

تحلیل و ارزیابی ذهنیت سنجی مدیران در راستای هوشمندسازی کسب و کارهای نوپا در دوران پساکرونا(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: هوشمندسازی کسب وکارهای نوپا پساکرونا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 500 تعداد دانلود : 750
پژوهش حاضر در زمره پژوهش های کیفی است که با استفاده از رویکرد کیو به تحلیل و ذهنیت سنجی مدیران در راستای هوشمندسازی کسب وکارهای نوپا پرداخت. در این پژوهش از مصاحبه عمیق به عنوان ابزار اصلی جمع آوری داده ها استفاده شده است که روایی آن با استفاده از رویکرد نسبت روایی محتوا و پایایی آن با استفاده از روش کاپای کوهن تأئید شده است. به علاوه برای انتخاب نمونه، از نمونه گیری هدفمند استفاده شده است که روش های نمونه برداری غیراحتمالی است. در پژوهش حاضر، با استفاده از 21 مصاحبه فضای گفتمان حاصل شد و با استفاده از نظرهای آن ها نمونه و گزینه های کیو و در ادامهً آن، مجموعهً کیو به دست آمد. نتایج پژوهش مشتمل بر شناسایی عؤامل تشکیل دهندهً ذهنیت سنجی مدیران در راستای هوشمندسازی کسب وکارهای نوپا در این رابطه است. نتایج نشان دهنده آن است که جذب دانش فراگیر، بکارگیری سامانهً های الکترونیکی، انعطاف پذیری بالا، خودکارسازی فعالیت ها، مقیاس پذیری، تصمیم گیری مبتنی بر اطلاعات و یادگیری مستمر و مؤثر شش ذهنیت سنجی مدیران در راستای هوشمند سازی کسب وکارهای نوپا هستند. همچنین پیشنهادهای پژوهش نیز در دو حیطه کاربردی و پژوهشی برای اقدامی عملی تر و کاربردی تر در عرصهً هوشمند سازی کسب وکارهای نوپا ارائه شده اند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۳