مدیریت کسب و کارهای بین المللی

مدیریت کسب و کارهای بین المللی

مدیریت کسب و کارهای بین المللی سال اول پاییز 1397 شماره 2 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

بررسی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر بهبود فضای کسب وکار در کشورهای منطقه منا(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: فضای کسب وکار سهولتِ انجامِ کسب وکار بهبود فضای کسب وکار منطقه منا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 917 تعداد دانلود : 396
بهبود فضای کسبوکار همواره بهعنوان یکی از اهداف اصلی نظامهای اقتصادی حاکم در کشورها مطرح بوده است و راههای دستیابی به این هدف، سؤالی است که ذهن سیاستگذاران را به خود مشغول کرده است. در این پژوهش تلاش شده است تا عوامل مؤثر بر بهبود فضای کسبوکار بر اساس شاخص سهولت کسبوکار بانک جهانی موردبررسی قرار گیرد و اهمیت این عوامل به ترتیب اولویت مورد شناسایی قرار گیرد. پژوهش حاضر با دادههای پانلی ۱7 کشور منطقه منا در بازه زمانی 2010 تا 2015 انجامشده است. در این مطالعه از یک مدل رگرسیونی استفادهشده است، که میزان تأثیر هر یک از زیر شاخصهای فضای کسبوکار بر روی بهبود فضای کسبوکار را موردبررسی قرار میدهد. با توجه نتایج حاصله مؤلفه پرداخت دیون بیشترین تأثیر را بر بهبود فضای کسبوکار دارد و بعدازآن اجرای قراردادها و شرایط و مقررات اخذ مجوز رتبههای بعدی را ازنظر تأثیرگذاری به خود اختصاص میدهند.
۲.

بررسی تاثیر عوامل نیرویی در رابطه بین فرهنگ بازاریابی و عملکرد صادراتی شرکت های تولیدی صادراتی استان زنجان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: عملکرد صادراتی فرهنگ بازارگرایی مشتری گرایی رقیب گرایی هماهنگی بین بخشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 58 تعداد دانلود : 388
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین بازارگرایی و عملکرد صادراتی در شرکتهای تولیدی صادراتی انجام شده است. بهمنظور دستیابی به هدف تحقیق و تبیین ضرورت توجه به مشتریان و رقبا در رسیدن به عملکرد مطلوب، ادبیات پژوهش با رویکرد اکتشافی و تطبیقی مورد مطالعه قرار گرفت. همچنین، با روش تحقیق پیمایشی، دادههای میدانی برای آزمون فرضیات با استفاده از ابزار پرسشنامه و با مراجعه به 129 نفر از مدیران، کارشناسان، خبرگان و صاحبان شرکتهای تولیدی صادراتی استان زنجان جمعآوری شد. متغیر بازارگرایی در سه بُعد مشتریگرایی، رقیبگرایی و هماهنگی بینبخشی و عملکرد صادراتی در بُعد مالی و غیرمالی موردسنجش و اندازهگیری قرار گرفت. نتایج تحلیل دادهها با آزمون همبستگی پیرسون، بیانگر رابطه مستقیم و همبستگی مثبت و معنیدار بین بازارگرایی و عملکرد صادراتی را در شرکتهای موردمطالعه است (51/0=r). محاسبه ضریب تعیین؛ یعنی توان دوم ضریب همبستگی(R2) و بررسی تأثیر بازارگرایی بر عملکرد صادراتی، نشان داد که 5/25 درصد تغییرات در عملکرد صادراتی در شرکتهای مذکور به بازارگرایی بستگی دارد. همچنین، بررسی تأثیر اندازه و عمر شرکت در رابطه بین بازارگرایی و عملکرد صادراتی در سه سطح شرکتهای کوچک، متوسط و بزرگ با طول عمر کم، متوسط و زیاد نشان داد که اندازه شرکت و عمر شرکت رابطه بین بازارگرایی و عملکرد صادراتی را بهطور مثبت تعدیل میکند؛ به اینصورت که در شرکتهای کوچک، نقش و تأثیر بازارگرایی بر عملکرد صادراتی ضعیف است و این نتیجه با شرایط و الزامات ورود شرکتها به بازارهای بینالمللی تناسب و همخوانی کامل دارد.
۳.

بررسی شدت همبستگی عملکرد و کارایی شرکت ها بر یکدیگر در جهت بهبود مدیریت(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: شدت همبستگی تاپسیس تحلیل پوششی داده ها عملکرد حاکمیت شرکتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 734 تعداد دانلود : 539
هدف این پژوهش بهبود عملکرد مدیریت در شرکتهای بازار بورس اوراق بهادار است که در تحقیقات کمتر موردتوجه قرارگرفته است که در این تحقیق به بررسی آنها پرداخته شد. این پژوهش از نوع همبستگی است و نرمافزار مورداستفاده نرمافزار تاپسیس خاکستری و ایویوز نسخه10 است و جامعه آماری شامل 12 بانک و 64 شرکت در بورس اوراق بهاداراست، دو سؤال مهم این پژوهش عبارتاند از آیا عملکرد شرکتها بر یکدیگر در جهت بهبود مدیریت اثر دارد یا خیر و آیا کارایی شرکتها نیز با یکدیگر در جهت بهبود مدیریت همبستگی دارد یا خیر. در این راستا 5 فرضیه مطرحشده است و برای این پژوهش از مدل رز (2016) و روش تحلیل پوشش دادهای استفادهشده است. دادههای این پژوهش از نوع ترکیبی است و از سایت بورس اوراق بهادار جمعآوریشده است. نتایج این پژوهش شامل این موارد است که همبستگی بین عملکرد شرکتها بر مبنای نسبتهای سودآوری و اهرمی با عملکرد شرکتها بر مبنای حاکمیت شرکتی وجود دارد و بانک کارا در تحلیل پوششی دادهها با شرکت کارگزاری و بانک ناکارا با شرکت سرمایهگذاری همبستگی شدید داشتند و درروش تاپسیس، بانک دارای رتبه برتر و بانک دارای رتبه ضعیفتر با شرکت لیزینگ همبستگی شدید نشان دادند.
۴.

تأثیر جریان ورودی سرمایه گذاری مستقیم خارجی بر استراتژی تأمین منابع بین المللی صنایع خدماتی ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تجارت خدمات تأمین منابع بین المللی رقابت سرمایه گذاری مستقیم خارجی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 312 تعداد دانلود : 939
امروزه افزایش اهمیت صنایع خدماتی و تجارت خدمات بینالملل منجر به افزایش رقابت در بخش خدمات شده است. برای بنگاههای خدماتی، گرایشهای بینالمللی قوی و رو به رشد، با وجود اینکه فرصتهای کسبوکار را در بازارهای جدید جغرافیایی ارائه میدهد اما چالشهای قابلتوجهی نیز در ارتباط با رقابت شدید ایجاد می کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر سرمایهگذاری داخلی رقبای خارجی بر استراتژی رقابت بنگاههای خدماتی داخل کشور در سطح بینالمللی بر اساس اطلاعات صنایع خدماتی ایران طی دوره 1362- 1394 پرداخته است. جهت تحلیل دادهها از روش اقتصادسنجی ARDL خطی و غیرخطی استفادهشده است. نتایج پژوهش حاکی از عدم وجود رابطه بلندمدت در چارچوب خطی میباشد. بنابراین با استفاده از چارچوب غیرخطی به بررسی وجود روابط بلندمدت پرداخته شد. یافتهها بیانگر تاثیر نامتقارن سرمایه گذاری مستقیم خارجی بر تامین منابع بین المللی بنگاه های خدماتی می باشد به عبارتی افزایش سرمایهگذاری مستقیم خارجی باعث افزایش معنیداری در میزان واردات بخش خدمات شده ولی کاهش سرمایهگذاری مستقیم خارجی تأثیر معنیدار و قویتری بر کاهش تامین منابع بین المللی توسط بنگاه های خدماتی داخلی داشته است. همچنین سهم بازار داخلی مطابق انتظارات تئوریکی تاثیر منفی بر استراتژی تامین منابع بین المللی بر بنگاه های خدماتی دارد ولی از نظر آماری معنی دار نمی باشد.
۵.

ارزیابی اثرات کاهش ارزش پول بر اشتغال در کشورهای منتخب اسلامی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: نرخ واقعی ارز اشتغال نرخ تورم تولید ناخالص داخلی پانل دیتا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 851 تعداد دانلود : 633
اشتغال بیشک یکی از معضلات اساسی کشورهای صنعتی و غیر صنعتی بوده و دولتمردان همواره به دنبال راهکارهایی در راستای حفظ، تثبیت و افزایش آن بودهاند. مؤلفههای بسیاری همچون تولید ناخالص داخلی، درآمد مالیاتی، نرخ تورم و باز بودن تجاری بر اشتغال کشورها تأثیرگذارند که با تعیین نوع ارتباط آنها، در کنار رشد و شکوفایی اقتصاد، افزایش اشتغال را نیز میتوان متصور شد. بر همین اساس، مطالعه حاضر با استفاده از آمار و اطلاعات ۹ کشور و با بهکارگیری روش پانل دیتا به بررسی کاهش ارزش پول بر اشتغال کشورهای منتخب اسلامی میپردازد. نتایج بهدستآمده مؤید این است که کاهش ارزش پول (افزایش نرخ واقعی ارز)، تولید ناخالص داخلی، درآمد مالیاتی و باز بودن تجاری بر اشتغال منتخبی از کشورهای منتخب اسلامی تأثیر معنیداری دارد.
۶.

بررسی رابطه ی هماهنگی کارکردهای بازاریابی بین المللی منابع انسانی با اثربخشی اجرای استراتژی بازاریابی در شرکت های صادراتی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: هماهنگی میانکارکردی کارکرد بازاریابی بین المللی کارکرد منابع انسانی استراتژی بازاریابی اجرای استراتژی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 456 تعداد دانلود : 524
افزایش عملکرد و کسب مزیت رقابتی بویژه در بازارهای متلاطم بین المللی توسط سازمانها مستلزم اثربخشی اجرای استراتژی بازاریابی است. از طرف دیگر ایدهی هماهنگی و یکپارچگی، محور مفهوم مدیریت استراتژیک میباشد. با این وجود نقش روابط متقابل حوزههای کارکردی مختلف در اثربخشی اجرای استراتژی بازاریابی کمتر مطالعه شده است. از این رو در این تحقیق تلاش گردیده که با توجه به تئوری مدیریت استراتژیک فرضیهی اصلی وجود رابطه میان هماهنگی کارکردهای بازاریابی بین المللی- منابعانسانی و اثربخشی اجرای استراتژی بازاریابی همراه با فرضیههای فرعی مربوطه آزمون شود. دادههای مورد استفاده برای آزمون این فرضیهها بهوسیلهی پرسشنامه از 54 شرکت صادراتی گردآوری شده است. نتایج آزمون رگرسیون مرحلهای برای تحلیل دادهها، فرضیههای اصلی پژوهش مبنی بر وجود رابطهی مثبت بین اثربخشی روابط و اثربخشی اجرای استراتژی بازاریابی و رابطهی منفی بین تعارض میانکارکردی و اثربخشی اجرای استراتژی بازاریابی را تأیید میکند. نتایج حاصل از این پژوهش میتواند مورد استفاده مدیران بنگاههای تولیدی قرار گیرد.
۷.

ارائه مدل پویای توسعه سرمایهگذاری و بهبود مزیت رقابتی خوشه های صنعتی ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: صنایع کوچک و متوسط خوشه های صنعتی مزیت رقابتی سیستم های پویا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 84 تعداد دانلود : 888
در کشورهای درحالتوسعه، صنایع کوچک و متوسط عامل راهبردی برای توسعه اقتصادی، اشتغالزایی و رقابتپذیری صنایع میباشند. در ایران باوجوداینکه بیش از 90 درصد صنایع را بنگاههای کوچک و متوسط تشکیل میدهند، اما این بنگاهها نتوانستهاند سهم قابلتوجهی در ایجاد ارزشافزوده داشته باشند و از کمبودهای شدید رنج میبرند. پژوهش حاضر پس از بررسی عوامل مؤثر بر توسعه بنگاههای کوچک و متوسط با توجه به مطالعات 25 سال اخیر و مصاحبه با اهل فن، مدلی برای توسعه خوشههای صنعتی (بهعنوان روشی برای توسعه بنگاههای کوچک و متوسط و کسب مزیت رقابتی) ارائه میکند. در این راستا از رویکرد سیستمهای پویا استفادهشده و روابط علت و معلولی بین متغیرها در نظر گرفتهشده است و اثر سیاستهای داخلی خوشه، سیاستهای سرمایهگذاری و مزیت رقابتی را موردبررسی قرار میدهد. نتایج حاصل از شبیهسازی و بررسی نشان میدهد که چنانچه سیاستهای در نظر گرفتهشده اعمال شوند، خوشه سریعتر رشد یافته و توسعه مییابد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۳