علوم اجتماعی و انسانی (دانشگاه شیراز)
مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز 1386 شماره 52 (مقاله علمی وزارت علوم)
مقالات
بررسی عوامل مؤثر بر سازگاری اجتماعی دانشجویان شاهد و غیرشاهد(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
مقایسه ی پرورش روحیه ی علمی و علم گرایی در کتاب های درسی علوم دوره ی ابتدایی کشورهای ایران و انگلستان(مقاله علمی وزارت علوم)
بررسی اعتبار و روایی فرم کوتاه مقیاس افسردگی، اضطراب و فشار روانی(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
تبیین ارتباط منطقی شیوه های ارزشیابی با مبانی فلسفه ی تربیتی حاکم بر نظام آموزش و پرورش ایران(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
بررسی تاثیر پردازش فراشناختی بر حل مسأله(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
نقد و بررسی کتاب علوم پایه اول راهنمایی تحصیلی از منظر فلسفه علم(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
بررسی تأثیر خودآگاهی بر اختلالات روابط بین فردی دانشجویان(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
بررسی تأثیر آموزش به کمک شبکه های اطلاع رسانی بر پیشرفت تحصیلی درس ادبیات فارسی دانش آموزان پایه اول راهنمایی شهرستان تهران(مقاله علمی وزارت علوم)
نقش روابط انسانی در اثربخشی تدریس اعضای هیات علمی دانشگاه با تاکید بر دلالت های تربیت اسلامی(مقاله علمی وزارت علوم)
ساخت و هنجاریابی آزمون خط زنی (فرم فارسی) برای دانش آموزان دوره ابتدایی شهر شیراز(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
بررسی رابطه هوش هیجانی با خود شکوفایی دانش آموزان پایه اول دبیرستان(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
بررسی ریشه شناختی منتخبی از واژگان گویش بوشهری(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
" ریشه شناسی را در زبان فرانسوی «اتیمولوژی»1 گویند. اتیمولوژی واژه ای یونانی است، که از طریق زبان لاتین به زبان فرانسوی راه یافته است.
در یونان باستان اتیمولوژی به معنی ""شناخت اتیمون""2، و اتیمون به معنی ""معنی حقیقی واژه"" بوده است.
امروزه اتیمولوژی به تاریخ یک واژه از قدیم ترین زمان کاربرد آن تا زمان نوشتن تاریخ آن واژه هم از لحاظ لفظ و هم لحاظ معنی اطلاق می شود.
در هر زبان، برخی از واژه ها در زمان معین از رواج می افتد، اتیمولوژی این گونه واژه ها تاریخ آن ها از قدیم ترین زمان کاربرد تا زمان رواج آن واژه، هم از نظر لفظ و هم از نظر معنی است.
ریشه شناسی، علمی است که به کمک آن ""فرهنگ تاریخی"" نوشته می شود. فرهنگ تاریخی، فرهنگی است که در آن تاریخ یک واژه، هم از نظر لفظ و هم از نظر معنی ثبت می شود. (ابوالقاسمی، 12).
گویش بوشهری، یکی از گویش های ایرانی نو و از گروه گویش های جنوبی ایران است. ویژگی های آوایی، واجی و ساخت دستوری این گویش نشان می دهد که به شاخه ی زبان های ایرانی جنوب غربی تعلق دارد.
هدف مقاله، بررسی ریشه ی شناختی منتخبی از واژگان گویش بوشهری است. در این پژوهش، بیست و هشت واژه ی اصیل گویشی مورد بررسی ریشه شناختی و تطبیقی قرار گرفته است و از دو نوع روش تحقیق استفاده شده است: نخست از روش تحقیق میدانی که با استفاده از ضبط صوت با گویش وران مصاحبه انجام شده، اطلاعات مورد نیاز روی نوار، ضبط شده است. دوم از روش تحقیق کتابخانه ای (اسنادی) استفاده شده است. که با مراجعه، بررسی و مطالعه ی منابع دست اول، فیش ها تهیه شده، به صورت منظم دسته بندی شده اند، سپس ریشه ی واژگان و معادل فارسی آن ها به دقت یافت شده است.
نتایج تحقیق نشان می دهد با توجه به نفوذ رسانه های گروهی، فن آوری جدید و فارسی معیار، این واژگان در بین نسل جوان و تحصیل کرده فراموش شده است. این نکته ارزش و اهمیت پژوهش را نشان می دهد.
دیگر این که بررسی ریشه شناختی و تطبیقی این واژگان نشان می دهد که گویش های ایرانی، از نظر واژگانی دارای اشتراکات و همانندی های بسیاری هستند. ریشه ی گویش های ایرانی، زبان ایرانی باستان است. تفاوت این گویش ها در زمینه های آوایی، واجی، ساخت زبانی و دستوری است که مرزبندی و تقسیم بندی گویش های ایرانی را ایجاد کرده است.
هم چنین، نتایج نشان می دهد با بررسی ریشه شناختی گویش های ایرانی می توان اطلس جامع گویشی ایران و فرهنگ ریشه شناختی فارسی را تدوین کرد.
"