۱. تحلیلی بر ابعاد ویژه لیسانس علائم تجاری در ورزش نویسنده: ابراهیم رهبری حسن لجم اورک منبع: حقوق خصوصی سال سیزدهم بهار و تابستان ۱۳۹۵ شماره ۱ (پیاپی ۲۸) کلید واژه ها: حقوق مالکیت فکریقرارداد لیسانستعارض بازاریابی ورزشیحقوق تبلیغات ورزشیعلائم تجاری - ورزشی حوزه های تخصصی: حقوق حقوق خصوصی حقوق مالکیت های فکری معنوی علایم تجاری و اسرار تجاری حقوق گرایش های جدید حقوقی حقوق ورزشی تعداد بازدید : ۳۶۳ چکیده تعداد دانلود : ۳۷۸ ورزش هم اکنون در گسترة تجارت به عنوان کسب وکاری بزرگ قلمداد می شود و درآمدهای هنگفتی را برای ورزشکاران، باشگاه ها و سایر فعالان ورزشی به ارمغان آورده، که بخش عمده ای از آن به واسطة دراختیارداشتن دارایی های فکری و به ویژه علائم تجاری است. این مقاله می کوشد تا از طریق تحقیق و تأمل در موازین بنیادین و رهیافت های حقوق نظام های پیشرو، نقش برجسته ای را که قرارداد لیسانس در تجاری سازی این نوع دارایی های فکری- ورزشی ایفا می کند، تحلیل کرده و ابعاد خاص آن را به لحاظ کارکرد، موضوع، قلمرو و تعهدات ویژة طرفین نمایان کند. همچنین، در این مقاله دو مسئلة مهم تعارض بازاریابی و تداخل حقوق شخصی ورزشکاران و حقوق جمعی شخصیت های حقوقی ورزشی که در بستر قرارداد لیسانس علائم تجاری بروز می کنند، بررسی می شود. نتایج این نوشتار مبین آن است که رویکرد کلی و مبهم مقررات و ادبیات حقوق ایران نسبت به قراردادهای لیسانس علائم تجاری و همچنین، فقدان موازین حداقلی ناظر به جنبه های مهم حقوق ورزشی، برای مواجهه با مسائل خاص این دست توافقات در قلمرو ورزش، فاقد کفایت و کارامدی لازم بوده و باید با تدبیر از تجربه ها و راهکارهای مطلوب حقوقی سایر کشورها به منظور نظام بخشی اصولی به این قراردادها بهره برد.
۲. کاوشی نو در نحوه حمایت ازعلامت تجاری در فضای سایبر با رویکرد تطبیقی نویسنده: مصطفی بختیاروند مهسا تدین سعدی منبع: پژوهش های حقوق تطبیقی سال بیستم تابستان ۱۳۹۵ شماره ۲ کلید واژه ها: فضای سایبرنقض علامت تجاریتضعیف علامت تجاریگمراهی اولیه در تشخیص منفعتاستفاده منصفانه نوین حوزه های تخصصی: حقوق حقوق خصوصی حقوق مالکیت های فکری معنوی علایم تجاری و اسرار تجاری حقوق حقوق خصوصی حقوق مالکیت های فکری معنوی حقوق مالکیت فکری تطبیقی و بین المللی حقوق حقوق ارتباطات حقوق تکنولوژی های نوین ارتباطی و تله ماتیک تعداد بازدید : ۲۹۷ چکیده تعداد دانلود : ۳۰۰ یکی از حوزه های حقوق مالکیت صنعتی که بیش ترین تأثیر را از تحولات فضای بدون مرز سایبر پذیرفته، حوزه علائم تجاری است که در آن، چالش های بسیاری در زمینه های مختلف، از جمله اصل سرزمینی بودن، نام های دامنه، کلیدواژه ها و پیونددهی ها مطرح و منجر به هموار شدن راه نقض حقوق انحصاری دارنده علامت تجاری شده است. بسیاری از این مسائل در حقوق خارجی، بخصوص آمریکا، مرتبط با نقض علامت تجاری ویا حداقل تضعیف آنتلقی می شود که قانونگذار به آن ها توجه خاص کرده است. حتی در آمریکا رویه قضایی از این فراتر رفته و برای حل مسائل، دو نظریه ابتکاری گمراهی اولیه در تشخیص منفعت و استفاده منصفانه نوین را مطرح ساخته است. قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری ایران، تنها ضمانت اجرای نقض حق دارنده علامت را پیش بینی کرده که مواردی از قبیل تضعیف علامت تجاری را در بر نمی گیرد و به موضوع مهم استفاده منصفانه از علامت تجاری که به ویژه در فضای سایبر مورد نیاز است نپرداخته است. لذا نیاز به اصلاح قانون در این زمینه به خوبی احساس می شود.
۳. حمایت از دادههای آزمایشی در نظام مالکیت فکری نویسنده: باقر انصاری حسین زند منبع: پژوهش حقوق خصوصی سال پنجم پاییز ۱۳۹۵ شماره ۱۶ کلید واژه ها: اسرار تجاریموافقتنامه تریپسمالکیت های فکریداده های آزمایشیاطلاعات افشا نشده حوزه های تخصصی: حقوق حقوق خصوصی حقوق مالکیت های فکری معنوی علایم تجاری و اسرار تجاری تعداد بازدید : ۱۵۸ چکیده تعداد دانلود : ۱۵۸ دادهها اصولاً موضوع حمایتهای انحصاری نیستند و از اصل تشریک دادهها تبعیت میکنند. باوجوداین، برخی دادهها، بنا به دلایل و توجیهات خاص، بهطور استثنایی موضوع حمایتهای قانونی قرارگرفتهاند. حمایت از دادههای آزمایشی یکی از این موارد استثنایی است. حمایت از این دادهها در سطح ملی، بر مبنای سیاستهای کلان کشورها و سطح توسعهیافتگی آنها انجام میشود و این امر خود باعث تنوع شیوههای حمایت دراینباره شده است. در سطح بینالمللی نیز حمایت از این دادهها موردتوجه قرارگرفته است. موافقتنامه جنبههای مربوط به تجارت حقوق مالکیت فکری (تریپس) مهمترین سند بینالمللی در این زمینه است که در بند 3 مادة 39 رژیم حمایتی خاصی برای این دادهها پیشبینی کرده است. در این مقاله، ضمن تبیین مفهوم دادههای آزمایشی، ضرورت و شیوة حمایت از آنها بر مبنای بند 3 مادة 39 تریپس را مطالعه و درنهایت قالب حمایتی مناسب با کشور ایران، بهعنوان کشوری درحالتوسعه، ارائه میشود. واژگان کلیدی: دادههای آزمایشی، موافقتنامه تریپس، مالکیتهای فکری، اسرار تجاری، اطلاعات افشا نشده
۴. حقوق نوآوری؛ نظریات، ابزارها و سیاستها نویسنده: مجید بنایی اسکویی سید مهدی چهل تنی احمد مظفری منبع: دانش حقوق مدنی سال چهارم بهار و تابستان ۱۳۹۴ شماره ۱ کلید واژه ها: مالکیت فکریحقوق نوآوریثبت اختراع و اسرار تجاری حوزه های تخصصی: حقوق حقوق خصوصی حقوق مالکیت های فکری معنوی حقوق حقوق خصوصی حقوق مالکیت های فکری معنوی مالکیتهای صنعتی، اختراعات و طرحهای صنعتی حقوق حقوق خصوصی حقوق مالکیت های فکری معنوی علایم تجاری و اسرار تجاری حقوق گرایش های جدید حقوقی تعداد بازدید : ۲۹۴ چکیده تعداد دانلود : ۲۸۱ نگاه حقوقی، به مسأله نوآوری از آن جهت اهمیت دارد که امروزه نوآوری به عنوان کلید واژه ای مهم، یکی از عناصر اصلی دگرگونی اقتصادی به شمار می رود، بر توزیع قدرت و ثروت تأثیر می گذارد. افزون بر آن، در بسیاری از موارد، الگوهای رفتارهای اجتماعی ما را متأثر می سازد. تأثیرات حقوق بر نوآوری به گونه ای است که لزوم توجه به مفهوم نوآوری را از جنبه حقوقی بیش از پیش مورد توجه و تأکید قرار می دهد. موضوع این مقاله، معرفی دو نظریه کلی حاکم بر حقوق نوآوری: نظریه لیبرالی حقوقی و نظریه شرکتی حقوق است. سپس به سیاست های حقوقی در عرصه نوآوری می پردازیم و جریان اصلی حاکم بر سیاستگذاری در حوزه حقوق نوآوری را مورد بررسی قرار می دهیم. در نهایت، ضمن بیان انواع ابزارهای حقوقی نوآوری، به معرفی مختصر نحوه عملکرد هر کدام از آن ها می پردازیم. در آخرین بخش این مقاله نیز که بعد از معرفی مالکیت فکری به عنوان ابزار حقوق نوآوری خواهد آمد، سیاست های مالکیت فکری در حوزه نوآوری بررسی می گردد و برخی دلالت های سیاستی این ابزار مهم در عرصه نوآوری مطرح می شود.
۵. تبلیغات تجاری مقایسه ای نویسنده: مصطفی بختیاروند اکرم آقامحمدی منبع: دانشنامه حقوق اقتصادی پاییز و زمستان ۱۳۹۴ شماره ۸ کلید واژه ها: حقوق مالکیت فکریعلامت تجاریاستفاده منصفانهتبلیغات تجاری مقایسه ای حوزه های تخصصی: حقوق حقوق خصوصی حقوق تجارت حقوق حقوق خصوصی حقوق مالکیت های فکری معنوی علایم تجاری و اسرار تجاری تعداد بازدید : ۸۷ چکیده تعداد دانلود : ۸۸ تبلیغات تجاری، ابزاری قدرتمند و بانفوذ هستند که زندگی اجتماعی و اقتصادی امروزه را تحت تأثیر خود قرار داده اند. یکی از مسائل مهمی که امروزه شرکت ها و بنگاه های تبلیغات تجاری با آن روبرو هستند و ارتباط تنگاتنگی با حقوق مالکیت فکری دارد، مسأله تبلیغات مقایسه ای است که مشتمل است بر استفاده یک شرکت از برند، علامت تجاری، نام تجاری، لوگو و ... رقیب جهت مقایسه ویژگی های کالا یا خدمات شرکت مذکور با کالاها یا خدمات خود. در برخی از کشورها نظیر ایالات متحده آمریکا به علت رشد چشمگیر این نوع تبلیغات، مقررات ویژه ای وجود دارد. اما در حقوق ایران، قانون ویژه ای در این خصوص به تصویب نرسیده است و مقررات موجود برای پاسخگویی به چالش هایی که شرکت ها و بنگاه های تبلیغاتی در تبلیغات مقایسه ای و مخصوصا نسبت به امکان نقض حقوق مالکیت فکری مطرح می کنند، کفایت نمی کند. نتایج این پژوهش که به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است، نشان می دهد زمانی که یک فعالیت تبلیغاتی مقایسه ای راه اندازی می شود، توجه به طیف وسیعی از قوانین و مقررات ضرورت دارد. عدم احتیاط می تواند منجر به از دست رفتن حقوق خود شرکت و مسئولیت حقوقی در قبال نقض حقوق مالکیت فکری دیگران شود.
۶. علائم تجاری بویایی:جلوه ای نوین در حمایت حقوقی از علائم تجاری نویسنده: جواد صالحی احسان مؤمنی تذرجی منبع: حقوق خصوصی سال دوازدهم پاییز و زمستان ۱۳۹۴ شماره ۲ (پیاپی ۲۷) کلید واژه ها: علائم تجاریحمایت قانونیشرایط شکلیشرایط ماهویعلائم بویایی حوزه های تخصصی: حقوق حقوق خصوصی حقوق مالکیت های فکری معنوی علایم تجاری و اسرار تجاری حقوق گرایش های جدید حقوقی تعداد بازدید : ۲۱۱ چکیده تعداد دانلود : ۱۸۵ علائم تجاری، معرف کالا یا خدماتی اند که صاحبان آن با به کارگیری آن علامت درصددند کالا یا خدمات خود را از کالا یا خدمات سایر رقبا متمایز کنند. این علائم تاکنون شامل گستره ای از علائم سنتی مانند علائم بصری بوده اند. لیکن در دو دهة اخیر علائم بویایی نیز پا به عرصة ظهور گذاشته اند. علامت تجاری بویایی، یک نشانگر مبدأ خیلی قوی است. این ویژگی در این علائم باعث شده است که تولیدکنندگان تمایل بیشتری به استفاده از این علائم برای متمایزکردن کالا یا خدمات خود از سایر رقبا نشان دهند. لیکن حمایت نکردن از این علائم راه را برای سوءاستفادة سایر رقبا باز گذاشته است. از این رو، حمایت قانونی از این علائم توجیه دارد. اما این حمایت با اِشکال ثبت علائم در دو حوزة شرایط ماهوی و شکلی مواجه است و این اشکالات مستمسک مخالفان حمایت قانونی از این علائم تجاری نوظهور است. در عین حال برای حمایت از علائم بویایی دو گزینة 1. جعل شرایط ماهوی و شکلی جدید یا 2. بازتعریف و انطباق خصوصیات علائم بویایی بر شرایط ماهوی و شکلی علائم سنتی، وجود دارد. از این رو، در این نوشتار تلاش شده است به طور عمده با تکیه بر گزینة دوم، ثابت شود که علائم بویایی در نظام حقوقی قابل حمایتند.
۷. استفاده منصفانه از علائم تجارتی غیر در تبلیغات مقایسه ای نویسنده: سعید حبیبا سمانه محبی فرد منبع: مطالعات حقوقی دوره هفتم زمستان ۱۳۹۴ شماره ۴ کلید واژه ها: تبلیغاتتبلیغات مقایسه ایاستفاده منصفانه به منظور معرفیعلائم تجارتیدعوی نقض علامت حوزه های تخصصی: حقوق حقوق خصوصی حقوق تجارت حقوق حقوق خصوصی حقوق تجارت حقوق تجارت تطبیقی حقوق حقوق خصوصی حقوق مالکیت های فکری معنوی علایم تجاری و اسرار تجاری تعداد بازدید : ۱۹۹ چکیده تعداد دانلود : ۱۹۹ از دیگر استثنائات مترتب نظام حقوقی حاکم بر علائم تجارتی، استفاده منصفانه از علامت تجارتی در تبلیغات مقایسه ای است.این تبلیغات به مثابه پدیده ای که در عرصه رقابت و تجارت جهانی جولان می دهد از طریق مقایسه، مزایا و برتری کالا و خدمت تبلیغ کننده را نسبت به محصول و خدمت تحت علامت تجارتی رقبا نشان می دهد. با توجه به فقدان ادبیات حقوقی در این حوزه و اهمیت روزافزون این تبلیغات، این مقاله درصدد است که با تجزیه وتحلیل مفهوم تبلیغات مقایسه ای و بررسی تطبیقی شرایط و ضوابط استفاده از علائم تجارتی غیر در این گونه تبلیغات و درنهایت ارزیابی حقوق ایران، گام بسیار مهمی را در جهت جبران خلأ موجود در ادبیات حقوقی کشورمان بردارد. مطالعات و تحقیقات صورت گرفته حاکی از ابهام قوانین و مقررات حاضر در این حوزه است اما اخیراً با تدوین پیش نویس لایحه قانون تبلیغات بازرگانی، می توان تجویز تبلیغات از طریق مقایسه را به وضوح ملاحظه نمود.
۸. نگاهی اجمالی بر قراردادهای حفظ اطلاعات نویسنده: محمدحسن صادقی مقدم سید محمد طباطبایی نژاد منبع: پژوهش حقوق خصوصی سال اول زمستان ۱۳۹۱ شماره ۲ حوزه های تخصصی: حقوق حقوق خصوصی حقوق مدنی تعهدات و قراردادها حقوق حقوق خصوصی حقوق مالکیت های فکری معنوی علایم تجاری و اسرار تجاری تعداد بازدید : ۵۸۴ چکیده تعداد دانلود : ۵۸۰
۹. حمایت از علایم تجاری در برابر رقابت غیرمنصفانه نویسنده: محمود باقری زهرا بابایی منبع: حقوق خصوصی سال هشتم پاییز و زمستان ۱۳۹۰ شماره ۱۹ کلید واژه ها: مالکیت فکریعلامت تجاریرقابت غیرمنصفانهگمراه کنندگیایجاد اشتباه حوزه های تخصصی: حقوق حقوق خصوصی حقوق مالکیت های فکری معنوی علایم تجاری و اسرار تجاری تعداد بازدید : ۹۳۲ چکیده تعداد دانلود : ۸۸۸ حقوق منع رقابت غیرمنصفانه، هر عملی را که برخلاف رویه معمول صنعت یا تجارت انجام گیرد، ممنوع می کند. قبل از پیدایش حقوق ویژه مالکیت فکری، از این حقوق عموماً تحت قواعد کلی مسؤولیت مدنی و رقابت غیرمنصفانه حمایت می شد. البته حقوق منع رقابت غیرمنصفانه وسیع تر از حمایت از علایم تجاری و حقوق مالکیت فکری می باشد. اما ایجاد یک نهاد ویژه حمایت از حقوق مالکیت فکری، باعث نشد که حمایت بر اساس حقوق منع رقابت غیرمنصفانه منسوخ گردد، بلکه این حقوق همچنان به عنوان مکملی برای این نهاد ویژه عمل می کند؛ زیرا حقوق ویژه مالکیت فکری، علاوه براینکه، شرایطی خاص برای اکتساب دارند، محدود به دوره زمانی خاص نیز می باشند.
۱۰. دادگاه صالح و قانون حاکم بر دعاوی ناشی از نقض علائم تجاری اینترنتی در اتحادیه اروپا نویسنده: زوزانا اسلواکوا محسن صادقی مترجم: حسین کاویار منبع: کانون سال پنجاه و دوم دی ۱۳۸۹ شماره ۱۱۲ حوزه های تخصصی: حقوق حقوق خصوصی حقوق مالکیت های فکری معنوی علایم تجاری و اسرار تجاری حقوق حقوق بین الملل حقوق بشر حقوق مدنی و سیاسی تعداد بازدید : ۱۲۱۸ چکیده تعداد دانلود : ۱۱۵۲
۱۱. بررسی ماهیت قرارداد فرانچایز در حقوق ایران نویسنده: محسن صفری شهاب مشهدیان منبع: حقوق دانشگاه تهران بهار ۱۳۸۹ شماره ۰ (مقالات موضوعی) کلید واژه ها: صلحبیعاجارهحق انتفاعامتیازگیرندهعلامت تجارینمایندگی تجاریقرارداد فرانچایزامتیازدهنده حوزه های تخصصی: حقوق حقوق خصوصی حقوق مالکیت های فکری معنوی علایم تجاری و اسرار تجاری تعداد بازدید : ۱۰۴۸ چکیده تعداد دانلود : ۱۰۲۱ یکی از قراردادهایی که به عنوان امری تبعی، پس از پیدایش و رسمیت یافتن حقوق مالکیت فکری و به طور خاص پس از ظهور و اهمیت یافتن حقوق مربوط به علائم تجاری منعقد میگردد قرارداد فرانچایز میباشد. قرارداد فرانچایز، قراردادی است میان امتیازدهنده (Franchisor) بعنوان مالک حقوق مالکیت فکری از یک سو و امتیاز گیرنده (Franchisee) از سوی دیگر که برای استفاده از حقوق علائم تجاری و بعضاً برخی دیگر از حقوق مالکیت فکری مربوط به امتیازدهنده، برای مدت زمانی مشخص که معمولاً 5 سال است منعقد می شود. با توجه به جدید بودن این قرارداد و عدم وجود این قرارداد در قوانین ایران، ماهیت حقوقی این قرارداد تعیین کننده ی آثار حقوقی آن است.
۱۲. مطالعه تطبیقی تعیین مرجع صالح رسیدگی به دعاوی حقوقی نقض اسرار تجاری در فضای دیجیتالی نویسنده: محسن صادقی منبع: پژوهشنامه بازرگانی سال چهاردهم تابستان ۱۳۸۹ شماره ۵۵ حوزه های تخصصی: حقوق حقوق خصوصی حقوق مالکیت های فکری معنوی حقوق مجاور و نرم افزارهای رایانه ای حقوق حقوق خصوصی حقوق مالکیت های فکری معنوی علایم تجاری و اسرار تجاری تعداد بازدید : ۱۰۸۵ چکیده تعداد دانلود : ۱۰۸۰
۱۳. افشا و سرقت علامت تجاری: آثار حقوقی استفاده از یک علامت، قبل از ثبت آن نویسنده: شیرزاد اسلامی منبع: قضاوت خرداد و تیر ۱۳۸۸ شماره ۵۷ حوزه های تخصصی: حقوق حقوق خصوصی حقوق مالکیت های فکری معنوی علایم تجاری و اسرار تجاری تعداد بازدید : ۱۱۵۶ چکیده تعداد دانلود : ۱۰۸۶
۱۴. شناخت ماهیت اطلاعات نهانی در بورس اوراق بهادار نویسنده: لعیا جنیدی محمد نوروزی منبع: فصلنامه حقوق ۱۳۸۸ شماره ۲ حوزه های تخصصی: حقوق حقوق خصوصی حقوق مالکیت های فکری معنوی علایم تجاری و اسرار تجاری تعداد بازدید : ۱۰۷۲ چکیده تعداد دانلود : ۱۰۵۸ اطلاعات ارزشمندترین دارایی در بازار اوراق بهادار است به نحوی که سرمایه گذران هر قدر که از اطلاعات بیشتر برخوردار باشند در فعالیت خود در این بازار موفق تر خواهند بود. در این میان گاه به دلیل فاصله بین مدیریت و مالکیت در شرکت های بزرگ سهامی، اداره کنندگان این شرکت ها در موقعیت اطلاعاتی برتر نسبت به سهامداران عادی و دیگر اعضإ بازار اوراق بهادار قرار گرفته و بدین سان از یکسری اطلاعات نهانی در مورد شرکت آگاهی می یابند. وجود چنین برتری اطلاعاتی خود به خود امری اجتناب ناپذیر است لیکن هنگامی که از آن سوء استفاده می شود باعث کاهش اعتماد عمومی نسبت به بازار اوراق بهادار می شود. نخستین قدم برای حل چنین معضلی تعریف اطلاعات نهانی است تا سپس بتوان از سوء استفاده از آن جلوگیری کرد.
۱۵. نام های دامنه و مسئولیت های مدنی ناشی از نقض علامت تجاری نویسنده: حسین صادقی منبع: دیدگاه های حقوقی زمستان ۱۳۸۵ و بهار ۱۳۸۶ شماره ۴۰ و ۴۱ حوزه های تخصصی: حقوق حقوق خصوصی حقوق مالکیت های فکری معنوی علایم تجاری و اسرار تجاری تعداد بازدید : ۱۲۵۶ چکیده تعداد دانلود : ۱۱۵۸
۱۶. نشانه های جغرافیایی مترجم: شوکت شایسته منبع: کانون وکلا ۱۳۸۵ شماره ۱۹۴ و ۱۹۵ حوزه های تخصصی: حقوق حقوق خصوصی حقوق مالکیت های فکری معنوی علایم تجاری و اسرار تجاری تعداد بازدید : ۱۰۷۸ چکیده تعداد دانلود : ۱۰۸۷
۱۷. حمایت از اسرار تجاری و توجیه مالکیت معنوی نویسنده: لین شارپ پین مترجم: مرتضی افشاری قزوینی منبع: کانون ۱۳۸۳ شماره ۵۴ حوزه های تخصصی: حقوق حقوق خصوصی حقوق مالکیت های فکری معنوی علایم تجاری و اسرار تجاری تعداد بازدید : ۱۳۰۳ چکیده تعداد دانلود : ۱۲۶۴
۱۸. مبانی حمایت از اسرار تجاری در حقوق آمریکا نویسنده: مهدی هداوند منبع: وکالت ۱۳۸۳ شماره ۲۱ و ۲۲ حوزه های تخصصی: حقوق حقوق خصوصی حقوق مالکیت های فکری معنوی علایم تجاری و اسرار تجاری حقوق حقوق خصوصی حقوق مالکیت های فکری معنوی حقوق مالکیت فکری تطبیقی و بین المللی تعداد بازدید : ۱۳۷۲ چکیده تعداد دانلود : ۱۳۲۵
۱۹. حمایت قانونی از اسرار تجاری در صنعت رایانه نویسنده: لی تی. گسمر مترجم: مصطفی السان منبع: کانون ۱۳۸۲ شماره ۴۸ حوزه های تخصصی: حقوق حقوق خصوصی حقوق مالکیت های فکری معنوی علایم تجاری و اسرار تجاری تعداد بازدید : ۱۱۷۵ چکیده تعداد دانلود : ۱۲۱۸
۲۰. قانون جدید ثبت علامت افغانستان نویسنده: مهدی نراقی منبع: کانون وکلا ۱۳۴۰ شماره ۷۸ حوزه های تخصصی: حقوق حقوق خصوصی حقوق مالکیت های فکری معنوی علایم تجاری و اسرار تجاری حقوق حقوق خصوصی حقوق مالکیت های فکری معنوی حقوق مالکیت فکری تطبیقی و بین المللی تعداد بازدید : ۱۱۳۱ چکیده تعداد دانلود : ۱۱۲۳