۱. موانع و راهکارهای کاربست یافته های تحقیقاتی علوم انسانی نویسنده: محمد احمدی صمد رسول زاده اقدم یوسف محمدی فر یوسف محمدی فر منبع: مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی دوره چهارم بهار۱۳۹۱ شماره ۲ (پیاپی ۱۴) کلید واژه ها: علوم انسانیتحقیقاتکاربردی سازیکاربست حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم انسانی روش شناسی علوم انسانی و طبیعی روش شناسی های حوزه علوم انسانی در مقایسه با دیگر منابع تولید داده حوزههای تخصصی علوم انسانی علوم انسانی و مفاهیم مرتبط علوم انسانی و دستگاه های اجرایی حوزههای تخصصی علوم انسانی چشم انداز آینده وضعیت فعلی علوم در ایران و جهان با تأکید بر علوم انسانی تعداد بازدید : ۱۵۶۰ چکیده تعداد دانلود : ۷۸۸ در اغلب راهبردها و برنامه های کلان توسعه، تاکید ویژه ای بر تولید علم و تبدیل آن به کالاها و خدمات مورد مصرف جامعه شده است، هر چند که در برخی حوزه های دانش، مانند علوم پایه، شاهد رشد کمّی وکیفی خوبی بوده ایم؛ اما رابطه میان علم و عمل در علوم انسانی یکی از عمده ترین موضوعاتی است که درچند دهه اخیر مباحث و مناقشه های بسیاری را به دنبال داشته است. در این راستا مقاله پیش روی نتیجه مطالعه ای است که با هدف بررسی عوامل بازدارنده کاربست یافته های پژوهش حوزه علوم انسانی واجتماعی در سازمان ها و ارائه راهکارهای مناسب انجام گرفته است. روش تحقیق مورد استفاده در اینتحقیق، پیمایش بوده که در آن تاثیر چهار شاخص ویژگی های پذیرنده بالقوه، ویژگی های سازمان،ویژگی های پژوهش و ویژگی های ارتباطی، به عنوان «متغیرهای پیش بین» بر عدم کاربست نتایج پژوهش ها،به عنوان «متغیرملاک» را مورد بررسی قرار داده است. به صورت خلاصه نتایج نشان داد که هر چهارشاخص مورد نظر، اثرات تعیین کننده و معنی داری بر عدم کاربست یافته های پژوهش داشته اند. هرچند کهاز بین این عوامل، ویژگی های پذیرنده بالقوه با 83.6 درصد نمره، تاثیر بیشتری را داشته است.
۲. نظریه اجتماعی ایران: اشاراتی به وضع علوم انسانی در ایران نویسنده: رضا داوری اردکانی منبع: سوره اندیشه بهار ۱۳۹۰ شماره ۵۰ و ۵۱ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم انسانی آسیب شناسی علوم انسانی حوزههای تخصصی علوم انسانی چشم انداز آینده وضعیت فعلی علوم در ایران و جهان با تأکید بر علوم انسانی تعداد بازدید : ۱۵۰۶ چکیده تعداد دانلود : ۸۶۶
۳. میان رشته گرایی و ظهور علم جلودارِ سرحدّی بررسی خاستگاه، ظرفیت ها و بایسته های میان رشته ای شدن نویسنده: مقصود فراستخواه منبع: مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی دوره چهارم زمستان ۱۳۹۰ شماره ۱ (پیاپی ۱۳) کلید واژه ها: برنامه ریزی آموزش عالیتحولات علم ورزیتحقیقات میان رشته ایتدریس میان رشته ای حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم انسانی روش شناسی علوم انسانی و طبیعی روش شناسی های حوزه علوم انسانی در مقایسه با دیگر منابع تولید داده حوزههای تخصصی علوم انسانی چشم انداز آینده وضعیت فعلی علوم در ایران و جهان با تأکید بر علوم انسانی تعداد بازدید : ۱۲۲۰ چکیده تعداد دانلود : ۶۴۷ میان رشته گرایی، علامتی از بحران رویکرد های سنتی به علم ورزی و مدل های متعارف برنامه ریزی آموزشی و درسی و ساختارهای معمول دپارتمان ها و تخصصهای دانشگاهی است. هدف از این مقاله شناخت زمینه های پیدایی و برآمدن میان رشته ای شدن، پیشران های آن، ظرفیت ها ومحدودیت ها و آسیب پذیری ها، و سرانجام الزامات وبایسته های آن است. روش تحقیق فراتحلیل کیفی تحقیقات قبلی به منظور افق گشایی برای فعالیتها و برنامه های دانشگاه وآموزش عالی در ایران به کار رفته است. هشت دسته عوامل مؤثر به شرح 1. تحولات ساختی –کارکردی در علم، 2. تحولات کلان پارادیمی، 3. تحولات فناوری اطلاعات وارتباطات، 4. تحولات انتظارات بیرونی از علم، 5. تحولات ناشی از کشش تقاضا، 6. عامل جهانی شدن، 7. تحولات نهادی و8. عامل فناوری شناسایی شد. ظرفیت ها و محدودیتهای هر یک از رویکردهای رشته ای و میان رشته ای هم سنجی شد. علم جلودار سرحدی، علمی پیشرو در کران های نوپدید دانش بشری، رهیافتی پیشرو برای توسعه جهان اجتماعی با مرجعیت علم است وبدون پارادایم میان رشته ای و رویکرد شبکه ای قابل پی جویی نیست. با وجود کارایی های فراوان فعالیت میان رشته ای به دلیل معرض ها و آسیب پذیری ها، لازم است در این فعالیت ها احتیاط کرد. هفت گروه از بایسته های راهبردی فعالیت های آموزشی وپژوهشی میان رشته ای به همراه سازوکارهای اجرایی به دست آمد. میان رشته ای شدن مستلزم رویکرد فلسفه علم پیچیده ای است که تمایزات علم را با تشابهاتشان تألیف می کند
۴. مدل ارزیابی متوازن عملکرد پروژه های آینده نگاری فن آوری اطلاعات نویسنده: مریم محامدپور فاطمه ثقفی منبع: سیاست علم و فن آوری ۱۳۸۸ شماره ۶ کلید واژه ها: فناوری اطلاعاتکارت امتیازی متوازنمدیریت عملکردآینده نگاری حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم انسانی چشم انداز آینده آینده علوم در ایران و جهان با تأکید بر علوم انسانی تعداد بازدید : ۷۱۶۸ چکیده تعداد دانلود : ۳۴۲۳ کارکرد اصلی آیندهنگاری، خلق و ترسیم پاردایم ها، سناریوها و آینده های مطلوب است. ابهام و عدم اطمینان از آینده بر اهمیت پروژه های آینده نگاری فناوری اطلاعات میافزاید. تاکنون روشی برای ارزیابی پروژه های آینده نگاری فناوری اطلاعات ارائه نشده است. کارت امتیازی متوازن به عنوان یکی از سیستم های مدیریت عملکرد، کنترل تطابق خروجی پروژه ها با اهداف راهبردی را انجام می دهد. به تازگی از کارت امتیازی متوازن برای مدیریت پروژه نیز استفاده شده، ولی تاکنون مدلی برای ارزیابی پروزه های آینده نگاری ارائه نشده است. از نتایج سنجش عملکرد پروژها میتوان برای اثر بخش کردن سرمایهگذاری بر روی این پروژه ها استفاده کرد. ویژگی های خاص پروژه های ICT؛ از جمله ریسک بالا؛ نرخ بازگشت سرمایه کم؛ ناملموس بودن نتایج و فواید پنهان آن ها، بر اهمیت ارزیابی عملکرد آن ها می افزاید. مقاله حاضر روشی برای ارزیابی این پروژه ها با استفاده از کارت امتیازی متوازن را ارائه کرده است. برای این کار ابتدا قابلیت های آینده نگاری و تجارب سایر کشورها بررسی شده است. سپس مطالعات انجام شده در زمینه ارزیابی پروژه ها با استفاده از کارت امتیازی متوازن مرور شده است. در مرحله بعد با تحلیل مباحث پیشین، 4 جنبه به همراه 40 شاخص با استفاده از مدل کارت امتیازی استخراج شده و برای تأیید آن ها از نظرسنجی از خبرگان با روش دلفی استفاده شده است. جنبه های چهارگانه ارزیابی عبارتند از: 1- جنبه ایجاد و ارتقای مستمر تفکر آیندهنگر مبتنی بر فناوری اطلاعات؛ 2- رضامندی ذی نفعان؛ 3- فرایندها و سازماندهی پروژه آینده نگاری؛ 4- رشد و یادگیری جمعی. با استفاده از دو دور دلفی، نظریات خبرگان همگرا شده و 26 شاخص آن تأیید شده است. در انتها برای اعتبار سنجی مجدد شاخص های به دست آمده از پرسشنامه و تحلیل آن با استفاده از روش آنتروپی شانون استفاده شده است. نتایج این دو روش همدیگر را تأیید کرده اند.
۵. ارایه شیوه علمی برای سازماندهی مطالعه آیندهنگاری فناوری نویسنده: کلثوم عباسی شاهکوه محمد سلطانی دلگشا افسانه واحدیان منبع: رهیافت ۱۳۸۷ شماره ۴۳ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم انسانی چشم انداز آینده آینده علوم در ایران و جهان با تأکید بر علوم انسانی حوزههای تخصصی علوم انسانی نظام آموزشی در حوزه علوم انسانی سیاستگذاری ها در حوزه توسعه علوم و پژوهش و میزان اثر بخشی آنها تعداد بازدید : ۱۶۰۶ چکیده تعداد دانلود : ۷۸۸
۶. بررسی وضع موجود و مطلوب ارزیابی نظام علمی در ایران با تاکید بر بخش آموزش عالی نویسنده: مقصود فراستخواه منبع: سیاست علم و فن آوری ۱۳۸۷ شماره۲ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم انسانی چشم انداز آینده وضعیت فعلی علوم در ایران و جهان با تأکید بر علوم انسانی تعداد بازدید : ۲۰۴۸ چکیده تعداد دانلود : ۱۱۷۰
۷. تولید علم ایران در سال 2007 نویسنده: علی گزنی منبع: رهیافت ۱۳۸۶ شماره ۴۱ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم انسانی چشم انداز آینده وضعیت فعلی علوم در ایران و جهان با تأکید بر علوم انسانی تعداد بازدید : ۱۲۹۰ چکیده
۸. کل گرایی در آینده پژوهی نویسنده: شاهین کاوه منبع: روش شناسی علوم انسانی (حوزه و دانشگاه) پاییز ۱۳۸۶ شماره ۵۲ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی روانشناسی ارزیابی، سنجش وآمار حوزههای تخصصی علوم اجتماعی جامعه شناسی روش شناسی در علوم اجتماعی حوزههای تخصصی علوم انسانی روش شناسی علوم انسانی و طبیعی روش شناسی های حوزه علوم انسانی در مقایسه با دیگر منابع تولید داده حوزههای تخصصی علوم انسانی چشم انداز آینده آینده علوم در ایران و جهان با تأکید بر علوم انسانی تعداد بازدید : ۲۱۷۱ چکیده تعداد دانلود : ۱۰۸۴
۹. تولید علم ایران در سال 2006 نویسنده: علی اکبر صبوری منبع: رهیافت پاییز و زمستان ۱۳۸۵ شماره ۳۸ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم انسانی چشم انداز آینده وضعیت فعلی علوم در ایران و جهان با تأکید بر علوم انسانی حوزههای تخصصی علوم انسانی روش شناسی علوم انسانی و طبیعی معرفت شناسی علم،تعریف علم، تاریخ علم، مرزگذاری علم با غیر علم علم سنجی و تعامل علم و جامعه تعداد بازدید : ۱۱۸۸ چکیده تعداد دانلود : ۵۹۴
۱۰. آینده علوم انسانی در ایران نویسنده: علی پایا منبع: روش شناسی علوم انسانی (حوزه و دانشگاه) زمستان ۱۳۸۵ شماره ۴۹ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم اجتماعی جامعه شناسی جامعه شناسی علم و معرفت و تکنولوژی حوزههای تخصصی علوم انسانی چشم انداز آینده آینده علوم در ایران و جهان با تأکید بر علوم انسانی تعداد بازدید : ۱۶۷۵ چکیده تعداد دانلود : ۸۱۶
۱۱. بررسی نقاط قوت و ضعف نظام ارزشیابی از کارآیی معلم نویسنده: ابوالفضل کرمی منبع: پژوهشنامه تربیتی دوره پنجم زمستان ۱۳۸۴ شماره ۵ کلید واژه ها: والدیندانش آموزمدیرکارآییدبیرستانمعلمنظام ارزشیابیکارشناس آموزشیشهرستانهای استان تهران حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم انسانی آسیب شناسی علوم انسانی حوزههای تخصصی علوم انسانی چشم انداز آینده آینده علوم در ایران و جهان با تأکید بر علوم انسانی تعداد بازدید : ۱۱۲۴۴ چکیده تعداد دانلود : ۴۳۴۲ همگام با دخالت دوره در برنامه ریزی آموزشی و صرف هزینه های سنگین برای آموزش نونهالان کشور ارزشیابی تک تک برنامه و میزان تحقق اهداف مورد نظر ضروری مینماید. هدف این پژوهش بررسی نقاط قوت و ضعف نظام ارزشیابی از کارآیی معلم در شهرستان های استان تهران بوده است. جامعه آماری پژوهش را فعالان آموزشی (معلمان، سرگروه ها، مدیران و کارشناسان، دانش آموزان و والدین آنها) دبیرستان های شهرستان های استان تهران در سال تحصیلی 82-82 تشکیل میدادند و نمونه مورد پژوهش به تعداد 870 نفر از 6 منطقه آموزشی از 27 منطقه شهرستان های استان تهران به شکل تصادفی خوشه ای چند مرحله ای که انتخاب شده اندکه تعداد آنها به شرح زیر بوده است. 870 نفر=120 والدین +120 مدیر و کارشناس + 300 دانش آموز (دختروپسر) + 300 سرگروه +300 معلم (زن و مرد). این پژوهش از نوع پژوهش پیمایشی است و برای جمع آوری داده ها از 4 پرسشنامه محقق ساخته پس از تأیید و ویژگیهای روان سنجی استفاده شده است. آزمون های آماری به کار رفته در این پژوهش از نوع توصیفی (فراوانی و درصد) بوده است. در ا ین پژوهش 14 سوال مطرح شده بود و جمع بندی نظر پاسخگویان نشان داد که حدود 73 درصد به نقاط ضعف یا ناکارآمدی دستورالعمل ارزشیابی و حدود 27 درصد به کارآمدی ارزشیابی که معرف نقاط قوت است رأی داده اند. پیشنهادات زیادی برای دفع نقاط ضعف ارائه شده است که مهمترین آنها افزایش سطح مهارت، امکانات آموزشی، سپردن ارزشیابی به دست افراد متخصص و آگاه و تأمین حداقل نیازهای مادی و معنوی معلمان بوده است.
۱۲. آینده پژوهی، مفاهیم و روشها نویسنده: حجت الله مرادی پور مهدی نوروزیان منبع: رهیافت ۱۳۸۴ شماره ۳۶ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم انسانی چشم انداز آینده آینده علوم در ایران و جهان با تأکید بر علوم انسانی تعداد بازدید : ۲۲۵۹ چکیده
۱۳. شاخص های پیشنهادی برای ارزیابی موقعیت علمی کشور مصاحبه شونده: فتح الله مضطرزاده سید جلال حجازی هدی خشه چی محمدباقر غفرانی منبع: رهیافت ۱۳۷۹ شماره ۲۲ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم انسانی چشم انداز آینده وضعیت فعلی علوم در ایران و جهان با تأکید بر علوم انسانی تعداد بازدید : ۱۵۴۰ چکیده
۱۴. متن سخنرانی دکتر مصطفی معین در همایش جهانی علم در قرن بیست و یکم سخنران: مصطفی معین منبع: رهیافت ۱۳۷۹ شماره ۲۱ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم انسانی چشم انداز آینده آینده علوم در ایران و جهان با تأکید بر علوم انسانی تعداد بازدید : ۱۳۴۷ چکیده
۱۵. فرهنگ علمی - پژوهشی ایران (بررسی قابلیت ها و تنگناها) نویسنده: علی طایفی منبع: رهیافت ۱۳۷۹ شماره ۲۱ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم انسانی چشم انداز آینده وضعیت فعلی علوم در ایران و جهان با تأکید بر علوم انسانی تعداد بازدید : ۱۷۵۶ چکیده
۱۶. دستور کار علم - چارچوبی برای عمل (مصوبه جهانی علم - اول ژوئیه 1999 - بوداپست مجارستان) مترجم: علی صباغیان منبع: رهیافت ۱۳۷۹ شماره ۲۱ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم انسانی چشم انداز آینده آینده علوم در ایران و جهان با تأکید بر علوم انسانی تعداد بازدید : ۱۲۸۹ چکیده
۱۷. همایش جهانی برای قرن بیست و یکم ناقد: علی صباغیان منبع: رهیافت ۱۳۷۹ شماره ۲۱ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم انسانی چشم انداز آینده آینده علوم در ایران و جهان با تأکید بر علوم انسانی تعداد بازدید : ۱۳۴۶ چکیده
۱۸. اعلامیه جهانی علم و کاربرد دانش علمی مترجم: علی صباغیان منبع: رهیافت ۱۳۷۹ شماره ۲۱ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم انسانی چشم انداز آینده آینده علوم در ایران و جهان با تأکید بر علوم انسانی تعداد بازدید : ۱۴۶۲ چکیده
۱۹. علم برای قرن بیست و یکم «تعهدی جدید» نویسنده: رضا مکنون فتح الله مضطرزاده منبع: رهیافت ۱۳۷۹ شماره ۲۱ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم انسانی چشم انداز آینده آینده علوم در ایران و جهان با تأکید بر علوم انسانی تعداد بازدید : ۱۵۴۲ چکیده
۲۰. نگرشی نظام یافته برای طراحی ایران 1400 نویسنده: رضا مکنون منبع: رهیافت ۱۳۷۶ شماره ۱۶ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم انسانی چشم انداز آینده آینده علوم در ایران و جهان با تأکید بر علوم انسانی تعداد بازدید : ۱۲۱۲ چکیده تعداد دانلود : ۵۸۲