به منظور بررسی رابطه سبک شناختی FD-I و راهبردهای یادگیری خود- نظم داده شده با عملکرد ریاضی پایه سوم،280 نفر از دانشآموزان این پایه به روش نمونهگیری تصادفی از بین دانش آموزان دختر و پسر منطقه چایپاره در استان آذربایجان غربی انتخاب و به منظور ارزیابی سبک شناختی FD-Iبه آزمون گروهی اشکال نهفته (GEFT) ،و به منظور ارزیابی میزان استفاده دانش آموزان دختر و پسر از راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ) پاسخ دادند.نتایج نشان دادند که بین دانشآموزان دختر و پسر از نظر سبک شناختی FD-I تفاوت معنیدار وجود ندارد.ولی بین دختران و پسران قوی و ضعیف در ریاضی از نظر سبک شناختی FD-Iتفاوت معنیدار وجود دارد.همچنین بین راهبردهای یادگیری و پیشرفت در درس ریاضی رابطه معنیدار وجود داردو از بین مؤلفههای راهبردهای یادگیری(شامل راهبردهای شناختی سطح پایین،سطح بالا،و خود نظمدهی)،خود- نظمدهی بیشترین رابطه با پیشرفت در درس ریاضی دارد.از سوی دیگر،در تحلیل رگرسیون سبکشناختی FD-I و راهبردهای یادگیری روی عملکرد ریاضی مشاهده گردید که سبکشناختی FD-I نسبت به راهبردهای یادگیری،بیشترین واریانس درس ریاضی را پیشبینی میکند.