علیرغم اهمیتی که کشورهای مختلف از جمله، کشورهای توسعه یافته برای بیمههای اعتبار و به ویژه بیمه اعتبار تجاری قائلند، این رشته بیمهای در کشور ما، بسیار مهجور واقع شده است. مقاله حاضر، نتیجه تحقیقی است که در آن، ابتدا بر مبنای مرور ادبیات موجود در ارتباط با مباحث سیستم اعتباری، مدیریت ریسک اعتبار و مهمتر از همه، بیمه اعتبار، عوامل احتمالی مؤثر بر عدم رشد و توسعه بیمههای اعتبار تجاری در کشور استخراج شد و سپس با جمع آوری نظرات خبرگان این رشته در شرکتهای بیمه دولتی و به کار بستن روشهای تجزیه و تحلیل آماری که مهم ترین آن آزمون علامت است، عوامل نهایی شناسایی شدند. در تحقیق یاد شده، در مرحلهای جداگانه، با جمع آوری دادههای جدید، رتبهبندی اهمیت عوامل یاد شده به کمک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی که یکی از تکنیکهای شناخته شده تصمیمگیری است، مقدور شد. نتایج این قسمت نشان می دهد که عوامل استخراج شده، درجه اهمیت کاملاً متفاوتی دارند.