ین مقاله با هدف شناسایی عوامل موثر بر فروش بیمههای عمر به منظور تعیین عوامل موثر بر موفقیت بیمه گران شهر مشهد (بعنوان نمونه موثری از کل استان خراسان) و البته با تاکید بر تجارب سایر کشورها تهیه شده است . در ابتدا مبانی نظری بیمهای عمر ، مفهوم بازاریابی (به طور عام) و مراحل فروشندگی خدمات بیمهای (به طور خاص) بررسی و تحلیل شده و در گام بعدی برخی از شاخصهای عملکرد شرکتهای بیمه ایران ، آسیا و البرز را برای اثبات روند موفقیت این بیمهگران طی دوره زمانی 1/1/1380 تا 31/6/1383حدی بیمه البرز به خصوص از اواخر سال 1381 تا پایان نیمه اول سال 1383 بیشتر تایید کرد و پژوهشگر را بر آن داشت تا عوامل موفقیت آنها را به کمک ابزارهای مصاحبه و پرسشنامه شناسایی کند..