هم افزایی کاربردی بازی جنگ و آینده پژوهی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
بازی جنگ رشته ای کاربردی معطوف به بازی های جدی است که ضمن تمایز حرفه ای از رشته آینده پژوهی، جامعه علمی و نیازمندی های خاص خود را دارد. در کنار این تمایز، تشابه ماهوی دو رشته به ویژه با منظور داشتن بازی غیر آموزشی در سطوح سیاستی و راهبردی قابل توجه است. مسئله این است که اگر مشترکات و زمینه های هم افزایی دو رشته به خوبی درک نشود، زمینه برای رقابت های نابجا بین متخصصان دو رشته افزایش می یابد. برای این منظور ضمن مطالعات کتابخانه ای و برگزاری نشست های گروه کانونی متشکل از فعالان بازی جنگ، آینده پژوهی و مطالعات راهبردی، از تحلیل محتوای کیفی برای استنباط حرفه ای رابطه بین دو رشته استفاده شد. می توان همگرایی دو رشته در مبانی نظری، برخورداری از اهداف مشترک و عرصه های هم افزایی عملی و همچنین امکان هم افزایی در حوزه روش را مشهود دانست. این دو در پرورش متفکران و تصمیم سازان چابک، تیم سازی بین رشته ای و فرارشته ای، مشارکت جویی از افکار واگرا، محیط شناسی مسئله محور، اشتراک گذاری دانش و مهارت افزایی اجرای خرده روش ها با یکدیگر هم افزایی عملی دارند. نیاز است در آینده ضمن بررسی دقیق تر ارتباط بین فرایندهای علمی و اداری دو رشته برای هم افزایی آموزشی و پژوهشی بین مراکز علمی بازی جنگ و آینده پژوهی و نیز توسعه ابزارها و سامانه های مشترک راهکارهایی ارائه شود، که جلوه آن در توسعه ایده «آزمایشگاه آینده» است.Practical Synergy between Wargaming and Futures Studies
The war game is an applied discipline aimed at serious games, while being professionally distinguished from futures studies, has its own special requirements and scientific community. Alongside the distinction, similarity of the two disciplines is significant, especially by non-educational games at the political and strategic levels. The problem is that if the commonalities and areas of synergy between the two disciplines are not well understood, the futile competition between the experts of the two disciplines will increase. For this purpose, in addition to archival studies and holding focus group meetings consisting of wargaming, futures studies and strategic studies activists, qualitative content analysis was used to professionally infer the relationship between the two fields.It is possible to see the convergence of two disciplines in theoretical foundations, having common goals and areas of practical synergy, as well as the possibility of synergy in the field of method. These two have practical synergy with each other in cultivating agile thinkers and decision makers, interdisciplinary and transdisciplinary teaming, seeking participation from divergent thoughts, problem-oriented environment analysis, knowledge sharing, and upskilling in methods and technics. In the future, it is necessary to examine more closely the relationship between the scientific and administrative processes of the two fields for the educational and research synergy between the scientific centers of war games and futures, as well as the development of common tools and systems, which is reflected in the development of the idea of “futures lab”.