ارائه مدل ساختاری تأثیر تبلیغات رسانه ای بر سبک زندگی ورزش- محور با تبیین نقش میانجی گری بازهویت مدیریت بدن (از دیدگاه کارکنان نیروی انتظامی شهر تهران) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل ساختاری تأثیر تبلیغات رسانه ای بر سبک زندگی ورزش- محور با تبیین نقش میانجی گری بازهویت مدیریت بدن در بین کارکنان نیروی انتظامی شهر تهران در سال 1398-1399 بوده است. روش پژوهش حاضر، همبستگی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بوده است. 400 نفر از کارکنان نیروی انتظامی شهر تهران با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. شیوه گردآوری داده ها، میدانی و با استفاده از ابزار پرسشنامه بود. داده ها با کمک نرم افزار spss25 و AMOS24 بررسی شدند. یافته های تحقیق نشان داد اثر مستقیم و استاندارد شده تبلیغ رسانه ای (017/0p=، 49/0=β) بر روی باز هویت بدن معنادار است. همچنین اثر مستقیم و استانداردشده باز هویت بدن (012/0p=، 37/0=β) و تبلیغ رسانه ای (00/0p=، 61/0=β) بر سبک زندگی ورزش- محور معنادار است. اثر مستقیم تاهل و تحصیلات بر سبک زندگی ورزش محور به ترتیب 11/0 و 26/0 به دست آمد که رابطه معناداری را نشان داد، اما رابطه سن و سبک زندگی ورزش- محور معنادار نبود (p>0.05). همچنین براساس نتایج به دست آمده به این نتیجه رسیدیم که سبک زندگی ورزش- محور می تواند از طریق باز هویت بدن از تبلیغ رسانه ای اثرپذیر باشد.A Structural Model for the Effect of Media Advertising on Sport-Based Lifestyle by Explaining the Mediating Role of Body Management Re-Identification (From the Police Force Point of View in Tehran)
The study is to present a structural model of the effect of media advertising on sport-based lifestyle by explaining the mediating role of body management re-identification (From the Police Force Point of View in Tehran). The method of study was a correlational one based on structural equation modeling. 400 police officers in Tehran were selected by cluster random sampling. The method of data collection was field and using a questionnaire. The data was analyzed using SPSS25 and AMOS24 softwares. The results showed that the direct and standardized effect of media advertising (p= 0/017, β= 0/49) on body identity is significant. Also, the direct and standardized effect of body identity (p= 0/012, β= 0/37) and media advertising (p= 0/00, β= 0/61) on sport-based lifestyle is significant. The direct effect of marriage and education on sport-based lifestyle was 0/11 and 0/26, respectively, which showed a significant relationship. But the relationship between age and sport-based lifestyle was not significant (P> 0/05). It can be concluded that sport-based lifestyle can be effective through media advertising by body identity.