آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۱

چکیده

شبکه های اجتماعی از رسانه های نوین به شمار می روند که بر پایه مشارکت همگانی بناشده اند. در حال حاضر، کاربران  به ویژه جوانان روزانه زمان قابل توجهی را در فضای مجازی می گذرانند؛ به گونه ای که این شبکه ها به عاملی تأثیرگذار بر بسیاری از مؤلفه های زندگی افراد تبدیل شده اند. پژوهش حاضر به منظور شناسایی اهداف، میزان و نحوه استفاده جوانان استان همدان از شبکه های اجتماعی مجازی و نیز تأثیر این شبکه ها بر چهار متغیر گرایش دینی، اخلاق، پیشرفت تحصیلی و اوقات فراغت جوانان انجام شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه افراد 18 تا 35 سال استان همدان تشکیل می دادند. حجم نمونه آماری پژوهش شامل 412 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران محاسبه شد. ابزار اندازه گیری پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته با مقیاس لیکرت بود که روایی صوری و محتوایی آن مورد تأیید متخصصان قرار گرفت. همچنین، پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ مقدار قابل قبول 79/0 به دست آمد. یافته های پژوهش حاکی از تأثیر منفی این شبکه ها بر گرایش های دینی و اخلاق جوانان، اثر مثبت آن بر فعالیت های تحصیلی و پیشرفت تحصیلی و عدم معنی داری در زمینه تأثیر شبکه های اجتماعی بر اوقات فراغت جوانان می باشد. نتایج نشان می دهد که اغلب جوانان روزانه بین 1-2 ساعت را صرف استفاده از شبکه های اجتماعی می کنند. همچنین، شبکه اجتماعی تلگرام، واتساپ، اینستاگرام، ایتا و سروش پلاس در صدر پرمخاطب ترین شبکه های اجتماعی خارجی و داخلی قرار دارند و چت و جستجو در اینستاگرام بیشترین فراوانی رفتار جوانان را در این شبکه ها تشکیل می دهند.

Effect of Virtual Social Networks on Religious Orientation, Ethics, Academic Achievement and Leisure among the Youth in Hamedan Province

Social networks are the new media that are built based on public participation. Today, users especially young people spend a considerable amount of time in cyberspace daily. So, these networks have become an influential factor in many components of people's lives. The study is to identify the goals, extent and manner of use of virtual social networks by the youth in Hamedan province and also the effect of these networks on four variables of youth religious orientation, ethics, academic achievement and leisure. The statistical population consisted of all people aged 18 to 35 years in Hamedan province. The statistical sample size of the study included 412 people which was calculated using Cochran's formula. The research measurement tool was a researcher-made questionnaire with a Likert scale that its face and content validity was confirmed by experts. Also, 0/79 reliability using Cronbach's alpha value was acceptable. The findings indicated the negative effect of these networks on religious orientation and morals of young people, its positive effect on academic activities and academic achievement, and the lack of significance regarding the effect of social networks on youth leisure. The results showed that most young people spend 1-2 hours a day using social networks. Also, the social networks of Telegram, WhatsApp, Instagram, Eitaa, and Soroush Plus are at the top of the most popular foreign and domestic social networks, and chatting and searching on Instagram are the most frequent behaviors of young people in these networks.

تبلیغات