آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۱

چکیده

رسانه های اجتماعی مجازی به طور فزاینده ای برای برقراری ارتباط، یادگیری و همکاری مورداستفاده قرار می گیرند و برای برخی از افراد به یک عادت بالقوه مشکل ساز و اعتیادآور تبدیل شده اند. از این رو، شناسایی علل گرایش افراد به این شبکه ها ضرورت دارد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی علل گرایش جوانان به شبکه های اجتماعی مجازی به روش پدیدار شناختی تفسیری انجام شد. جامعه مورد مطالعه، دختران و پسران عضو شبکه های اجتماعی شهر زنجان بودند. نمونه بررسی شده 15 نفر از جامعه مورد نظر بودند که بر اساس روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند و مورد مصاحبه نیمه ساختار یافته قرار گرفتند. داده های کیفی به دست آمده گردآوری، ثبت، کدگذاری و طبقه بندی شدند. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل کلایزی استفاده شد. تحلیل تجارب مشارکت کنندگان در مصاحبه ها نشان داد 13 عامل جذابیت و تازگی، احساس تنهایی، هیجان خواهی، سرکوب مشکلات فردی، حفظ و تداوم روابط صمیمی، تسهیل روابط بین فردی، ابراز وجود، سرگرمی و وقت گذرانی، آموزش و یادگیری، اطلاع رسانی و اطلاع گیری، تجارت الکترونیکی، همنوایی گروهی و صرفه جویی در گرایش جوانان به شبکه های اجتماعی مجازی مؤثر بوده اند. بر اساس نتایج حاصله پیشنهاد می شود دختران و پسرانی که به شبکه های اجتماعی مجازی اعتیاد دارند مورد ارزیابی روان شناختی قرارگیرند، مشکلات آنها از قبیل احساس تنهایی و سرکوب درمان شود و هیجان خواهی آنها با روش های دیگری تعدیل گردد. علاوه بر آن علل گرایش مثبت جوانان مانند حفظ و تداوم روابط صمیمی، تسهیل روابط بین فردی، آموزش و یادگیری، اطلاع رسانی و اطلاع گیری، تجارت الکترونیکی و صرفه جویی از طرف خانواده ها و نهادهای اجتماعی مورد توجه و تقویت قرار بگیرد.

Exploring the Causes of Youth Tendency to Virtual Social Networks: A Phenomenological Study

Social media is increasingly being used for communicating, learning, collaborating, and for some people has become a potential problematic and addictive habit. Therefore, identifying the causes of people's tendency to network is essential. The study is to identify the causes of youth tendency to virtual social networks and is a qualitative study with interpretive phenomenology. The population were the girls and boys from social networks in Zanjan city. The sample reviewed 15 people of the research community were selected with based purposeful sampling method and snowball technique and was done with them semi-stracture interview. Qualitative data were collected, recorded, coded and categorized. The data were analyzed using Colaizzi method. The analysis of participants' experiences in interviews revealed 13 factors including attractiveness and novelty, loneliness, sensation seeking, suppressing personal problems, maintaining and continuity intimate relationships, facilitating interpersonal relationships, self-expression, entertainment and spending time, training and learning, Information and information seeking, electronic commerce, conformity, frugality youth tendency to virtual social networks have been effective. Based on the results, it is suggested that girls and boys who are addicted to virtual social networks be psychologically evaluated and their problems such as loneliness and suppression be treated, and sensation seeking be moderate in other ways. In addition, the causes of positive youth tendency such as maintaining and continuity intimate relationships, facilitating interpersonal relationships, teaching and learning, information and information acquisition, electronic commerce and conformity by families and social institutions are addressed and reinforced.

تبلیغات