ارتباط بین کمال گرایی و خودتعیینی با راهبردهای مقابله ای دانشجویان تیم های ورزشی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تعیین ارتباط بین کمال گرایی و خودتعیینی با راهبردهای مقابله ای دانشجویان تیم های ورزشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان ورزشکار عضو تیم های ورزشی دانشگاه علم و صنعت (232 نفر) بود که نمونه آماری نیز کل شمار در نظر گرفته شد. ابزار پژوهش، «پرسشنامه کمال گرایی چند بُعدی» (فراست و همکاران، 1990) با ضریب پایایی 87/0، «پرسشنامه تنظیم رفتاری ورزش» (لانسدیل و همکاران، 2008) با ضریب پایایی 8/0 و «مهارت های مقابله ای ورزشی» (اسمیت و همکاران، 1995) با ضریب پایایی896/0 بود. تجزیه و تحلیل داده ها توسط میانگین، انحراف استاندارد، کلموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون هم زمان به کمک نرم افزار اس پی اس اس نسخه 20 انجام شد. طبق یافته ها، بین کمال گرایی (38/0=r ، 00/0P=) و ابعاد آن: نگرانی درباره اشتباهات (26/0=r، 00/0P=)، شک درباره اعمال (17/0=r، 00/0P =)، انتظارات والدینی (35/0=r، 00/0P=)، انتقادگری والدینی (20/0=r، 00/0P=)، استانداردهای شخصی (17/0=r، 00/0P=) و سازماندهی (06/0=r، 00/0P=) با راهبرد مقابله ای ارتباط مثبت معنی داری دارد. همچنین، انتظارات والدینی (26/0=β) و انتقادگری والدینی (15/0=β) پیش بینی کننده های معنادار راهبردهای مقابله ای بودند. بین خود تعیینی (27/0=r، 00/0P=)و ابعاد آن، دلایل درونی (15/0=r، 01/0P=)، دلایل هماهنگ سازی (17/0=r، 00/0P=)، دلایل هویت پذیری (13/0=r ، 04/0P=)، دلایل تنظیم اجتنابی (21/0=r، 00/0P=) و دلایل بیرونی اجتنابی (24/0=r، 00/0P=) رابطه مثبت معنی داری وجود دارد. از بین ابعاد خود تعیینی، تنها بعد دلایل بیرونی اجتنابی (20/0=β) پیش بینی کننده معنادار راهبردهای مقابله ای بود. باتوجه به ارتباط موجود بین متغیرها، کمال گرایی و خودتعیینی از راهبردهای مقابله ای میان ورزشکاران به شمار می آید.Relationship between Perfectionism, Self-determination and Contrastive Methods between Sport Teams
The research is to investigate the relationship between perfectionism, self-determination and contrastive methods between sport teams. Research sample was the same as population (232 persons) and were consisted of all of the athletic students. The data was collected by three questionnaires: perfectionism multidimensional (1990), (α=0/87), Behavioral Regulation in Sport (2008), (α=0/8) and Athletic Coping Skills Inventory (1995), (α=0/896). The data was analyzed by mean, standard deviation, Kolmogorov– Smirnov, Pearson and regression by SPSS (20). There was a positive significant relationship between perfectionism (P=0/00, r=0/38) and Concern over mistakes (P =0/00, r=0/26), suspect about performance (P =0/00, r=0/17), parental expectations (P =0/00, r=0/35), parental criticism (P =0/00, r=0/35), personal standards (P =0/00, r=0/17), and organization (P =0/00, r=0/06) and contrastive methods. Also, parental expectations (β= 0/26) and parental criticism (β= 0/15) were significant predications for contrastive methods. There was a positive significant relationship between self-determination (P=0/04, r=0/13) and internal reasons (P=0/01, r=0/15), coordination's reasons (P=0/00, r=0/17), identification (P=0/04, r=0/13), adjustment avoidance reasons (P=0/00, r=0/21) external avoidance reasons (P=0/00, r=0/24). The external avoidance reasons (β= 0/20) was the only significant predication for contrastive methods. According to the results, perfectionism and self-determination were the contrastive methods for athletes.