آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۱

چکیده

هدف پژوهش حاضر، مطالعه رابطه پایبندی به ارزش های جمعی (خانوادگی، دینی، فرهنگی- اجتماعی) و استفاده از رسانه های ارتباط جمعی (تلویزیون، شبکه های ماهواره ای، اینترنت، شبکه های اجتماعی مجازی) با رفتارهای پرخطر است.روش تحقیق این مطالعه، پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال تحصیلی 96-1395 تشکیل داده اند که تعداد آنها برابر با 7000 نفر است. از این جامعه آماری، تعداد 370 دانشجو به صورت نمونه گیری طبقه بندی شده انتخاب گردیده اند.یافته های پژوهش حاکی از آن است که بین متغیرهای جنس، وضعیت تأهل و پایگاه اقتصادی- اجتماعی با رفتارهای پرخطر تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین، بین متغیرهای میزان استفاده از رسانه ها و پایبندی به ارزش های جمعی با رفتارهای پرخطر رابطه معناداری وجود دارد. در مجموع، متغیرهای مستقل وارد شده (پایبندی به ارزش های خانوادگی، دینی، فرهنگی- اجتماعی و میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی) در مدل رگرسیونی پژوهش توانسته اند 32 درصد از تغییرات رفتارهای پرخطر دانشجویان را تبیین کنند.

A Study on Students’ High-Risk Behaviors and Their Relationship with Adherence to Collective Values and Media Consumption (Case Study: Students of Azarbaijan Shahid Madani University)

The aim of the present study is to investigate the relationship between adherence to collective values (family, religion, socio-cultural) and the use of mass media (TV, satellite, Internet, virtual social networks) with high-risk behaviors. The method employed in the study was survey research and the data were collected via a questionnaire. The statistical population of the study consisted of all students of Azarbaijan Shahid Madani University during the academic year of 2016-2017 as 7000 individuals. 370 students were selected as participants from the population via the stratified sampling technique. Findings indicate that there is a significant difference of variables of gender, marital status, and socio-economic status with high risk behaviors. There is also a significant correlation of the variables of media consumption and adherence to collective values with high risk behaviors. Generally speaking, independent variables (adherence to family, religious, and socio-cultural values and the degree of use of virtual social networks) in the research regression model could explain 32% of the variations in the students’ high-risk behaviors.

تبلیغات