نقش های رسانه ملی در توسعه ورزش های همگانی- تفریحی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
رسانه ها در توسعه ورزش و به ویژه ورزش های همگانی- تفریحی نقش مهمی دارند؛ به طوری که پژوهشگران متعددی در این حوزه به مطالعه پرداخته و نقش هایی را تعیین نموده اند. لذا در مطالعه حاضر سعی شده است تا با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی (AHP) - که می توان برای هریک از مؤلفه ها بالاترین اولویت مؤلفه های مسأله را تعیین کرد- به اولویت بندی و تعیین اهمیت هریک از نقش های رسانه ملی در راستای توسعه ورزش های همگانی تفریحی پرداخته شود. بدین منظور پس از تهیه پرسشنامه تخصصی زوج مقیاسی، روایی محتوایی آن توسط 6 نفر از کارشناسان حوزه رسانه ورزشی تایید و در بین 14 صاحب نظر شامل مربیان ورزش ها همگانی- تفریحی توزیع شد. نتایج نشان داد مهم ترین نقش ها به ترتیب شامل اطلاع رسانی، ایجاد مشارکت اجتماعی، آموزش و در نهایت، فرهنگ سازی بود. در نقش اطلاع رسانی که برترین نقش از بُعد مولفه ها بود، گویه های "ارائه اطلاعات جذاب، مفید و کاربردی"، " ترویج حضور خانوادگی در برنامه های همگانی تفریحی" و " افزایش سهم ورزش در سبد هزینه خانواده" مهمترین نقش ها را داشتند. بنابراین استفاده از رسانه ملی برای آگاهی بخشی می تواند بهترین کارکرد فعلی آن باشد و مدنظر مسئولان قرار گیرد. بعلاوه، تحقیق حاضر نشان داد که همچنان بخش ارائه اطلاعات جذاب، مفید و کاربردی به عنوان مهم ترین حیطه اطلاع رسانی باید به صورت جدی تری در دستور کار برنامه سازان این حوزه قرار گیرد.National Media Roles in Development of Public Recreational Sports
The role of media in the development of sport, especially public recreational sports is clear to everyone. A numerous researchers have studied these roles. The study is to use the Analytical Hierarchy Process (AHP) to prioritize and determine the importance of national media roles in the development of public recreational sports. For this purpose, specialized questionnaire scale couple were provided, confirmed its validity by 6 experts in sports media and were distributed among the 14 experts that included coaches in public recreational sports.
The results showed that the most important roles of the media were notification, create social participation, education, and ultimately of the culture respectively. In the notification area that was the most important component the role of the "presenting of interesting and useful information ", "promote family participation in public health programs" and "increasing the share of household expenditure exercise", were the most important roles. So, using the national media to raise awareness of people can be the best measure..