آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۲

چکیده

    در این مقاله، به تبیین جامعه شناختی تأثیر اقناع رسانه ای بر فرآیند جامعه پذیرى سیاسی جوانان پرداخته می شود. از این رو، براساس تحلیل مسیرِ عوامل مؤثر بر جامعه پذیرى سیاسیِ رسانه ای جوانان، برمبنای نظریه ویلبور شرام درقالب مُدل های پنج گانه مُدل اقناع سیاسیِ رسانه ای، مُدل آگاهی سیاسیِ پیام، مُدل ارزش سیاسیِ پیام، مُدل گرایش سیاسی پیام، مُدل گزینش سیاسیِ پیام های مهم، مسیرِ فرضیه های پژوهش مَدنظر قرار می گیرد. بنابراین برای بر نظرسنجی و مراجعه به مخاطبان پیام های سیاسیِ رسانه ای جوانان، 368 نفر از دانشجویان جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان با استعانت از قواعد تعیین حجم نمونه به عنوان نمونه آماری و براساس روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و سهمیه ای، به طور تصادفی از بین دانشکده های این دانشگاه انتخاب گردیدند. سپس با استفاده از پرسشنامه هدایت شده، داده های مورد نیاز جمع آورى و به کمک مجموعه آمارى براى علوم اجتماعى (SPSS) پردازش شده است. یافته های تحقیق طبق ضریب همبستگى پیرسون (r) نشان می دهد که طی فرآیند بحران های سیاسی در فضای مَجازیِ شبکه های اجتماعی، دانشجویان پسر (نسبت به دانشجویان دختر) هم از آگاهی سیاسیِ بالاتری در پیروى از پیام های سیاسی برخوردارند و هم اینکه گرایش سیاسی بالاتری به پیام های سیاسی دارند. در عین حال، میان دانشجویان پسر و دختر از نظر جامعه پذیرى سیاسیِ رسانه ای، اقناع سیاسیِ رسانه ایِ پیام های سیاسی، ارزش سیاسیِ پیام های سیاسی و گزینش سیاسیِ پیام های مهم سیاسی، تفاوت معنادارى وجود ندارند. در صورتی که براساس تحلیل رگرسیون چندگانه (R) و تحلیل مسیرِ عوامل مؤثر بر جامعه پذیرى سیاسیِ رسانه ای جهتِ نیکوئى برازش مُدل نظرى، برحسب ارزش بتا (β) در مجموع 64درصد تغییراتِ جامعه پذیرى سیاسیِ رسانه ایِ پیام های سیاسی (R2)، به افزایش اقناع سیاسیِ رسانه ایِ پیام های سیاسی (54/0+)، افزایش آگاهی سیاسی در پیروى از پیام های سیاسی (26/0+)، کاهش ارزش سیاسیِ پیام های سیاسی (17/0-)، افزایش گزینش سیاسیِ پیام های مهم سیاسی (17/0+) و افزایش گرایش سیاسی به پیام های سیاسی (10/0+)، در بین دانشجویان دخترِ (16/0-) ساکن در مسکن غیرشخصی (12/0-) با حجم بالای بُعد خانوار (12/0+)، در دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان بستگی دارد. 

Political Crises, Social Networks & Media’s Political Socialization of Youth

This paper is to explain the effect of Media Persuasion on youths' political socialization process. Therefore, based on the Path Analysis of Effective Factors in Media's Political Socialization Among Youths and the Theory of the V. Schramm in the form five Models- Model of Media's Political Persuasion, Model of Message’s Political Awareness, Model of Message’s Political Value​​, Model of Message’s Political Attitude, Model of Important’s Messages Political Selection- the Research Hypotheses Path is Considered. It is based on Surveys and Referring to Media's Political Messages Audience Among Youths. About  368 People of students of Islamic Azad University of Zanjan- using the Statistical Sample to Determine Sample Size Rules- were Selected Randomly and studied based on the Multi-Stage Cluster Sampling and Quota. Subsequently, using a questionnaire, the research Was conducted. The required data were collected and analyzed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). Findings Based on the Pearson Correlation Coefficient (r) indicates that the Process of Political Crises in cyberspace, especially in the area of social networks, was high  among male students (compared to female students).  Also, High Political Awareness of Media's Political Messages and High Political Attitude to Media's Political Messages were seen  among male ones. Meanwhile, there are not significant differences between the Male and Female Students of Media's Political Socialization, Media's Political Persuasion of Political Messages, Political Value of Political Messages, Political Selection of Important’s Political Messages . In the Case of Multiple Regression (R) and Path Analysis of Factors Affecting Media's Political Socialization, for Goodness of Fit of the Theoretical Model, Based on the Value of Beta (β); 64% of the Change in Media's Political Socialization of Political Messages  (R2), Depends on  the Increasing of Media's Political Persuasion of Political Messages (+.54), increasing of Political Awareness in follow of Political Messages  (+.26), Depreciation of Political Value of Political Messages  (-.17), Increasing of Political Selection of Important’s Political Messages (+.17) and Increasing of Political Attitude  to Political Messages (+.10), Between the Female Students (-.16) Residing in Housing Impersonal  (-.12) With High-Volume Sampling of Households (+.12) in the Islamic Azad University of Zanjan . 

تبلیغات