اثرات توسعه ورزش بر فرآیند جهانی شدن ایران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثرات توسعه ورزش بر فرآیند جهانی شدن ایران بود. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته ای بود که پس از تایید روایی صوری، روایی سازه (908/0KMO) و پایایی (93/0a=) مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق، کلیه متخصصان و اعضای هیات علمی رشته مدیریت ورزشی دانشگاه های کشور بودند (214 نفر). نمونه آماری تحقیق به صورت هدفمند (120 نفر) انتخاب شد. از آزمونK-S جهت بررسی نرمال بودن توزیع داده ها استفاده شد. از آزمون معناداری میانگین ها برای بررسی میزان اهمیت گویه ها و از تحلیل عاملی مرتبه دوم برای اولویت بندی اثرات توسعه ورزش بر ابعاد چهارگانه جهانی شدن استفاده شد. نتایج نشان داد که مهم ترین اثرات توسعه ورزش بر ابعاد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جهانی شدن به ترتیب شامل «افزایش جذب سرمایه گذاری های (مستقیم و غیرمستقیم) خارجی»، «گسترش و توسعه صنعت گردشگری»، «گسترش دیپلماسی و تعامل با سایر کشورهای جهان» و «گسترش استفاده از زبان واحد بین المللی»می باشد. جهانی شدن، یک پدیده چندوجهی و اجتناب ناپذیر است که جوامع با آن روبرو هستند. مدیریت این پدیده جهت افزایش اثرات مثبت و اجتناب از اثرات منفی آن ضروری است. در این راستا، شناخت این اثرات ازجنبه های گوناگون می تواند بستری مناسب جهت توسعه و برنامه ریزی های موثر در کشور باشد.The Impacts of Sport Development on Iran's Globalization
The aim of the present study was to investigate the effects of sport on the process of globalization. The research tool was a researcher made questionnaire which after confirming face and content validity (KMO=0/908) and reliability (α : 0/93) was used. The statistical society was sport management professionals and academics. Research subjects were purposefully selected. Kolmogorov-Smirnov test was used to assess the normality of the data distribution. The statistical significance test was used to assess the importance of statistical significance test items and to prioritize the effects of development of sport on four dimensions of globalization. The results showed that the most important development effects of sport is on the economic, social, political and cultural dimension of globalization which include "increasing (direct and indirect) foreign investments", "development of tourism industry", "extension of diplomacy and cooperation with other countries" and "expanding the use of the International language" respectively. Globalization is an inevitable and semi dimensional fact. Managing of this phenomenon is essential in order to enhance the positive effects and avoid the negative ones. In this regard, recognizing the effects can be admitted for effective planning and development.