نویسندگان: مرجان صفاری

کلید واژه ها: ورزش برای همه عوامل ساختاری ورزش های تفریحی

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۱۵۱ - ۱۶۶
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۱

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۱

چکیده

   هدف این مطالعه، شناسایی و رتبه بندی مهم ترین عوامل ساختاری موثر بر همگانی شدن ورزش های تفریحی در ایران بود. مطالعه حاضر به روش آمیخته اکتشافی و در دو فاز کیفی و کمی و به صورت پی در پی انجام شد؛ در مرحله اول با روش نمونه گیری هدفمند و تکنیک گلوله برفی به 28 متخصص حوزه ورزش های تفریحی در ایران مراجعه و از طریق مصاحبه عمیق به جمع آوری اطلاعات از آنها پرداخته شد. سپس داده های حاصل از بیست و هشت مصاحبه به روش تئوری سازی داده بنیاد در سه مرحله کدگذاری و تجزیه و تحلیل گردید. نتیجه گروه بندی داده ها، هفت عامل ساختاری اثر گذار را نشان داد. در مرحله دوم، پرسشنامه ای براساس یافته های مرحله اول و ادبیات موضوع طراحی و پس از  بررسی و تایید ویژگی های روانسنجی آن بین 301 نفر از  کارشناسان، مدیران و دانش پژوهان ورزش برای همه ایران که به روش  نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعیین شده بودند، توزیع و جمع آوری گردید. سپس از طریق تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی با در نظرگرفتن ضرایب مسیر برای پیش بینی عوامل تاثیرگذار ساختاری به ترتیب اهمیت مشخص شدند که عبارت اند از: رسانه های سازمانی، منابع مالی، قوانین و مقررات، منابع انسانی، تجهیزات و زیرساخت، فناوری و سازمان های همکار. نتایج مطالعه حاضر بیانگر اهمیت رسانه های سازمانی، منابع مالی و قوانین و مقررات به منظور فراهم آوردن ساختاری مناسب برای همگانی شدن ورزش در ایران است؛ درحالی که شاهد هستیم بیشترین توجه سازمان ها و نهادهای مرتبط از نظر رسانه ای، تزریق منابع مالی و حتی تدوین قوانین و مقررات به ورزش حرفه ای و قهرمانی است.

Structural Factors of Sport for All in Iran with Mixed Method Research Design

The objective of this study was to identify and rate the most important structural factors influencing popularity of recreational sports in Iran. This study was performed consecutively using the exploratory mixed method in a quantitative and a qualitative phase. In the first stage, the targeted sampling method and the snowball sampling method were used to select 28 experts at recreation sports in Iran. Information on these experts was gathered through depth interviews. Next, data from twenty eight interviews was encoded and analyzed in three steps based on the Grounded Theory. As a result of grouping the data, seven effective structural factors were identified. In the second stage, a questionnaire was designed on the basis of previous findings and the research literature. After examining and confirming the psychometric features of the questionnaire, it was distributed among 301 experts, managers and researchers active in the field of public sports in Iran. The respondents were selected using the stratified sampling method and questionnaires were collected following completion. Afterwards, a hierarchical regression analysis was performed considering the predictor path coefficients so as to determine structural effective factors in the order of significance. These factors included the following: organizational media, financial resources, rules and regulations, human resources, equipment and infrastructure, technology and partner organizations. Research results reflected the importance of organizational media, financial resources, and rules and regulations in providing a structure suitable enough for popularity of sports in Iran.

تبلیغات