کلید واژه ها: ورزش همگانی الگوی ورزش همگانی استراتژی

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۱۴۳ - ۱۶۴
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۲

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۱

چکیده

هدف از این پژوهش، تبیین موقعیت راهبردی و ارائه استراتژی توسعه ورزش همگانی در ایران و همچنین ارائه مدل می باشد. جامعه آماری این پژوهش را مدیران فدراسیون ورزش همگانی، اعضای شورای راهبردی فدراسیون، انجمن های ورزشی تحت پوشش فدراسیون و هیئت های ورزش همگانی استانها تشکیل می دهند. به منظور بهره برداری مناسب از دیدگاه های کارشناسی صاحب نظران و دست اندرکاران پرسشنامه ای در قالب مفاد تهیه شده برنامه راهبردی برای جامعه هدف، مدیران فدراسیون ها و انجمن های ورزشی، هیئت های ورزشی استان، اعضای شورای راهبردی فدراسیون ارسال گردید. مقیاس پرسشنامه در طیف پنج سطحی لیکرت (کاملا موافقم، موافقم، نظری ندارم، مخالفم و کاملا مخالفم) طراحی شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، علاوه بر شاخص های توصیفی، آزمون مقایسه ی میانگین ها و آزمون فریدمن، از ماتریس ارزیابی درونی و بیرونی نیز استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد که این ورزش بر روی محور مختصاتSWOT قرار دارد که از لحاظ عوامل درونی در ناحیه ی قوت ها و از نظر عوامل بیرونی سازمان در ناحیه ی فرصت ها جای می گیرد. پس از آن به تناسب نقش فرایندهای ورزش همگانی با سایر ورزشها و ارتباط آن با مؤلفه های پشتیبانی، مدیریت و کنترل فرایند و فرهنگ و ارزشهای دینی، الگوی توسعه ورزش همگانی ایران با ساختار علمی مدیریت ورزشی، ساختار فرایندی و ارتباط با سایر ورزشها و حلقه های مدیریت کلان برای سیاست گذاری و برنامه ریزی کلان و سطوح پشتیبانی و اجرایی آن ارائه شده است.

Providing schems and strategies for expanding public sport in iran

The aim of this research, Explanation of strategic position and presentation of development strategy in Sport for all in Iran and to design a model. The population of the research includes: Sport For All Federation managers, its strategic Council members, its sub sport Associations and Sport For All provinces Units. TO benefit the experts and authorities' point of view effectively, a questionnaire within the framework of  the federation strategic plan content was designed and sent to the target population including: different  federations and  associations managers, the provinces sports units and the federation strategic Council members. A five –level Likert scale (strongly agree /agree/ neutral/ disagree/ strongly disagree) was designed. The results showed that this exercise on the coordinates of SWOT in terms of internal factors in the region's strengths and the external factors of the area of opportunity lies. Then considering the proportion of Sport For All processes role  to the other sports and its relationship with procurement, management and  processing control components and culture & religious values , Iran Sport For All developing model was designed noticing sport management scientific structure , processing structure and its relationship with other sports and macro management circles for macro policy-making, planning and procurement & executive levels.

تبلیغات