آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۲

چکیده

هدف این پژوهش، شناخت مؤلفه های زیبایی شناسی نورپردازی و تصویربرداری در برنامه های مناسبتی غیرنمایشی مذهبی تلویزیون ایران، مانند برنامه های مربوط به قرائت دعا و به خصوص دعای کمیل است. برنامه سازی مناسبتی غیرنمایشی مذهبی در تلویزیون ایران مانند تولید برنامه دعای کمیل یا سایر ادعیه، بایستی محملی برای انتقال مفاهیم معنوی باشد. این پژوهش از نظر هدف، توصیفی- تحلیلی و از نظر روش، ازنوع مطالعه موردی و تحلیل مشاهده ای است. روش داده اندوزی پژوهش، اسنادی (کتابخانه ای) بر مبنای مشاهده بوده و برای داده کاوی، گونه شناسی ویدئوهای مربوط به برنامه های دعای کمیل مدنظر قرار گرفته، سپس چهار ویدئو با معیارهای مشخص و به صورت هدفمند انتخاب شده اند. بررسی ویدئوها نشان داد عواملی مانند بی توجهی در به کارگیری قوانین گشتالت در تولید این گونه از تلویزیونی باعث شده با وجود تولید حداکثری، این برنامه ها اثرگذاری مناسبی نداشته و تکراری شوند که درنتیجه، به جای جذب، باعث کاهش مخاطب می شود. از این رو، به نظر می رسد سازمان صدا و سیما باید در این 3مورد: 1- آموزش کامل فنی و محتوایی برنامه سازان حوزه دینی؛ 2- فراهم آوری تجهیزات مدرن؛ و 3- ایجاد انگیزه شغلی، اهتمام ورزد تا بتواند با هدف جذب و نگهداری مخاطب، در کیفیت برنامه های مناسبتی غیرنمایشی مذهبی خود، تحول ایجادکند. 

Aesthetics of Light and Images in the Television Programs ‘Supplication of Kumayl’ Based on Gestalt Principles

The aim of this research is to identify the aesthetic components of lighting and filming of non-dramatic religious special-occasion programs on Iranian television. Non-dramatic religious production on Iranian television like Komeil supplication and other prayers, must be a means of conveying spiritual meanings. The present research’s aim is descriptive-analytical and its method is case study and observational analysis. The data collection method is documentary (library-based) based on observation, and for data mining, a typology of supplication of Komeil programs’ videos has been considered. Then, four videos have been selected with specific criteria and purposefully. Analysis of the videos showed that factors such as neglecting the application of Gestalt principles in the production of this type of TV programs, despite their maximum production, caused them not to have a proper effect and turn repetitive programs that caused audience loss instead of attraction. Therefore, it seems that IRIB should focus on these three areas of change in the quality of its non-dramatic religious programs:1-Comprehensive technical and content training for the producers of religious programs, 2-Provision of modern equipment, and 3-Creation of job motivation, to attract and retain the audience.

تبلیغات