آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۶

چکیده

کانون های اصلاح و تربیت ازجمله نهادهای تربیتی هستند که با رویکرد پیشگیری از ارتکاب جرایم و اصلاح و تربیت اطفال معارض قانون، نقش مهمی در بازپروری و رفع حالات خطرناک طفل بزهکار ایفا می کنند. با توجه به نقش تربیتی این نهاد در بازپروری اطفال و نوجوانان معارض قانون، لازم است ضمن بررسی علمی رویکرد این مراکز، چالش های آن مورد تحلیل قرار گیرد. بر این اساس هدف از پژوهش حاضر شناخت رویکرد درمانی و سیاست بازپرورانه و تربیتی کانون اصلاح و تربیت در جهت بازپروری اطفال و نوجوانان بزهکار است. روش شناسی پژوهش حاضر مبتنی بر روش کیفی نظریه زمینه ای است. حجم نمونه این مطالعه را 30 نفر از نوجوانان مستقر در کانون اصلاح و تربیت استان کرمان تشکیل می دهند. برای انتخاب مشارکت کنندگان این پژوهش از روش نمونه گیری هدفمند بهره برده و استفاده از استراتژی حداکثر تنوع و معیار اشباع نظری بهره برده شد. پس از انجام مصاحبه عمیق، نهایتاً تجزیه و تحلیل داده ها منجر به خلق هفت مقوله گردید که عبارتند از آموزش اجباری، فضای پادگانی، فراق خانواده، ادراک تبعیض و نابرابری، بازتولید خشونت، فقدان نظارت بعد از خروج، یادگیری مجرمیت. به طور کلی یافته ها نشان می دهد که برنامه ها و تدابیر نگهداری اطفال و نوجوانان از رویکردهای علمی نوین فاصله زیادی داشته و اتخاذ سیاست نگهداری سخت گیرانه بدون توجه به نیازهای اطفال و فراهم نمودن بسترهای حمایت بعد از خروج، نمی تواند منجر به اصلاح، بازپروری و بازسازی شخصیت طفل معارض قانون گردد. پیشنهاد می شود برنامه ریزی پیرامون ترسیم نقشه راه خصوصاً توجه به رویکردهای نوین عدالت ترمیمی، اصلاح مواد قانونی مرتبط با میانجیگری و امکان ارجاع به میانجیگر در تمام جرایم اطفال و نوجوانان، استفاده از سایر برنامه های مبتنی بر عدالت ترمیمی نظیر ایجاد حلقه های اجتماعی درمان و مشارکت طفل در تصمیم گیری با توجه به اصل رعایت مصالح و منافع عالی کودک مد نظر قرار گیرد.

challenges of the House of Correction in the field of rehabilitation of delinquent childern and adolescents:Case study of Kerman House of Correction

Houseof Corrections are among correctional entities,that with an approach of preventing crimes commission and correction and rehabilitation of young offenders,play a significant role in rehabilitation and eliminating dangerous states of young offenders.Considering the educational role of such entity in rehabilitation of young offenders,while taking into scientific consideration such institutions,it is required to analyze the challenges they are facing.the present research aims to recognize and identify the treatment approach and correctional and rehabilitation policy of House of Correction in rehabilitation of young offenders.The methodology of the present research is based on qualitative method of grounded theory.Thirty teenagers based in Kerman Province Young Offenders Institution constitute the sample size of this research.To select the participants for this research,purposeful sampling method and maximum variation and theoretical saturation criterion were used.Upon,analyzing the data was resulted to creation of seven categories as follows:obligatory education,garrison space,being away from family,feeling prejudice and inequality,recreating rudeness,lack of supervising after exit and learning of criminality.the findings indicate that the plans and initiatives to keep and protect young offenders are far away from modern scientific approaches and adapting restrict protection policy,with no consideration to the needs of such kids and young offenders and providing required protections after leaving the institution and ignoring correctional and educational approaches,by no means can be resulted to rehabilitation and recovering the personality of young offenders.It is recommended that a map which specially focuses on modern approaches to restorative justice.amending and revising the articles of law related with mediationand the possibility of referring the cases associated with any crime committed by children and juveniles to merdiator to be drawn up.it is suggested that other programswhich are based on restorative justice,such as establishing rehabilitation social circles and participation of children in decision-making while focusing on keeping the best interest of the child in mind to be implemented

تبلیغات