ارائه مولفه های معلم تحول آفرین بر پایه اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش و اندیشه های تربیتی آیت الله خامنه ای
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر ارائه مولفه های معلم تحول آفرین بر پایه اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش و اندیشه های تربیتی آیت الله خامنه ای است. روش پژوهش اکتشافی و استنباطی بوده، و جامعه آماری پژوهش نیز مشتمل بر اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش و بیانات مقام معظم رهبری است. نتایج حاکی از آن است که مربی و معلم در اندیشه های تربیتی رهبر انقلاب و سند تحول بنیادین، رکن اصلی تحول در نظام آموزشی به شمار می آیند. همچنین تحول آفرینی نیازمند کسب شایستگی ها و صلاحیت های علمی، اخلاقی و عملی- مهارتی و حرفه ای است. تحول آفرینی نیازمند برخورداری معلم از شادابی و سرزندگی درونی و باطنی است که رابطه مستقیمی در آفرینش تحول دارد. در نتیجه می توان گفت، برای اینکه نظام آموزشی و تربیتی در جامعه اسلامی کشور ایران شاهد تحولات آموزشی و تربیتی در مقام عمل باشد، نیازمند دو امر مهم است، امر اول این است که رویکرد حاکم در آموزش، رویکرد تلفیق علم و دین در بستر هم آوایی آموزش و تربیت در سایه یکدیگر است. امر دوم این است که تربیت متربی به صورت تربیت تمام ساحتی در ساحت های شش گانه تربیتی باشد، تا تربیت تعالی و تکاملی فرد محقق گردد.Presenting the Components of a Transformational Teacher Based on the Supreme Documents of the Education System and the Educational Thoughts of Ayatollah Khamenei
The aim of this study is to present the components of a transformational teacher based on the supreme documents of the education system and the educational thoughts of Ayatollah Khamenei. The research method is exploratory and inferential, and the statistical population includes the supreme documents of the education system and the statements of the Supreme Leader. The results indicate that in the educational thoughts of the Leader of the Revolution and the Fundamental Transformation Document, the educator and teacher are considered the main pillars of transformation in the educational system. Furthermore, transformational capability requires the acquisition of scientific, ethical, practical, and professional competencies. Transformational ability requires the teacher to possess inner vitality and liveliness, which has a direct impact on creating transformation. Consequently, it can be said that for the educational and training system in the Islamic society of Iran to witness practical educational transformations, two essential matters are needed: firstly, the prevailing approach in education should be the integration of science and religion in the context of the convergence of education and training. Secondly, the training of the learner should be comprehensive, encompassing all six educational domains, to achieve the individual's holistic development and perfection.