آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

هدف اصلی این پزوهش بررسی اثربخشی روش تدریس فردی (PSI) بر یادگیری دانش آموزان پایه دهم ریاضی و فیزیک و مقایسه آن با روش سنتی در مبحث چگالی است.جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پایه دهم ریاضی و فیزیک از مدرسه نمونه دولتی متوسطه دوم امام حسین شهرستان تربت حیدریه می باشد.بدین منظور 30 نفر از دانش آموزان به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه 15 نفره تقسیم شدند.طی 4 جلسه آموزشی بر مبنای طرح درس های طراحی شده مبحث چگالی از کتاب درسی فیزیک پایه دهم رشته ریاضی و فیزیک به هردو گروه مطالب ارائه شد .برای جمع آوری داده ها از آزمون های محقق ساخته استفاده شده و بر مبنای آن از هر دو گروه پیش آزمون و پس آزمون به عمل آمد. در نهایت اطلاعات و داده ها با نرم افزار SPSS و تحت دو آزمون tجفت و همبسته بررسی شد.نتایج حاصل از بررسی اطلاعات و داده های به دست آمده و مقایسه میانگین دو گروه کنترل و آزمایش در پس آزمون نشان داد که بین نمرات هر دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد که اثربخشی روش تدریس فردی(PSI) را تایید می کند.

Investigating the learning rate of the subject of density by the individual education method (PSI) and comparing it with the traditional method in the 10th grade students of mathematics and physics at Imam Hossein (AS) high school in Torbat Heydarieh

The main goal of this research is to investigate the effectiveness of the individualized teaching method (PSI) on the learning of tenth grade students in mathematics and physics and compare it with the traditional method in the subject of density. Imam Hossein is located in Torbat Heydarieh city. For this purpose, 30 students were randomly selected and divided into two groups of 15 people. During 4 training sessions based on the designed lessons, the topic of density from the 10th grade physics textbook in the field of mathematics and physics. Both groups of materials were presented. To collect data, researcher-made tests were used and pre-test and post-test were conducted on the basis of that. Finally, the information and data were checked with SPSS software and under two paired and correlated t-tests. The results of checking the obtained information and data and comparing the average of the two control and experimental groups in the post-test showed that there was a significant difference between the scores of both groups. There is evidence that confirms the effectiveness of the individual teaching method (PSI).

تبلیغات