آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

هدف این پژوهش، مقایسه میزان موثر بودن روش تدریس نقشه مفهومی در مقایسه با روش تدریس سخنرانی در آموزش زیست شناسی می باشد. در این پژوهش از روش سنجش میزان یادگیری با استفاده از پرسش نامه و اخذ آزمون استفاده گردید. جامعه آماری در این مطالعه دو گروه شاهد و گروه آزمایش، دانش آموزان پسر دو کلاس دوازدهم رشته علوم تجربی شهر تبریز به تعداد 72 نفر بوده است. موضوع با روش سخنرانی برای گروه اول و روش تدریس نقشه مفهومی برای گروه دوم مورد استفاده قرار گرفت و میزان اثربخشی این دو روش در یاددهی موضوع مورد تدریس با اخذ پیش آزمون و پس آزمون، مورد ارزیابی قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری Spss تجزیه و تحلیل شدند. براساس نتایج، عملکرد دانش آموزان در نمرات پس آزمون گروه آزمایش بهتر از عملکرد دانش آموزان گروه کنترل بوده، یادگیری و یادداری به دنبال تدریس به روش نقشه مفهومی، به طور معناداری بیشتر بود (005/<P ) بر اساس نتایج حاصل، تدریس به روش نقشه مفهومی علاوه بر افزایش میزان یادگیری و یادداری دانش آموزان، در ایجاد ارتباط بین مفاهیم مختلف و نظم بخشیدن به جریان منطقی مفاهیم مفید بوده است. لذا این شیوه آموزشی در یاددهی برای دبیران توصیه می گردد.

Comparing the effectiveness of the teaching method with concept map compared to the traditional method in teaching biology

The purpose of this research is to compare the effectiveness of the concept mapping teaching method with the lecture teaching method in biology education. The research used questionnaire and test methods to assess the level of learning. The statistical population in this study consisted of two groups, the control group and the experimental group, including 72 male students from two twelfth-grade experimental science classes in Tabriz. The lecture method was used for the first group, and the concept mapping teaching method was used for the second group. The effectiveness of these two methods in teaching the subject was evaluated through pre-test and post-test assessments. The data were analyzed using the SPSS statistical software. Based on the results, the performance of students in the post-test scores of the experimental group was better than that of the control group. Learning and retention following the concept mapping teaching method were significantly higher (p<0.05). According to the findings, teaching using the concept mapping method not only increased the level of learning and retention of students, but also helped in establishing connections between different concepts and organizing the logical flow of useful concepts. Therefore, this teaching method is recommended for educators in teaching.

تبلیغات