نویسندگان: مجتبی رضایی سرچقا

کلید واژه ها: امامزاده حسن کرج بقعه هویت فرهنگی ایرا ن شناسی

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۶۱ - ۶۹
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۲۹

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۳

چکیده

اماکن مذهبی، به ویژه امام زادگان و بقاع متبرکه، همواره یکی از پایدارترین کانون های مذهبی شیعیان بوده است. این اماکن از صدر اسلام تاکنون و در ادوار مختلف با شدت و ضعف مورد توجه محبان این معصوم زادگان بوده اند. امروزه امام زادگان تنها یک زیارتگاه و کانون مذهبی صرف نیستند، بلکه تاریخ، هویت، و محل استقرار آن ها گویای حقایق بسیار است. در واقع، این مکان ها بستر تحولات سیاسی و فرهنگی گوناگونی در دوران معاصر به شمار می آیند. پژوهش حاضر با نگاهی ایران شناختی به بررسی جامعی از امامزاده حسن کرج به عنوان یک نمونه موردی اختصاص دارد. در این راستا، پژوهشگر موقعیت بقعه مذکور، نام و نشان صاحب بقعه، تاریخچهبقعه، معماری کنونی بقعه و ملحقات آن و همینطور زائران، نذورات، مدفونین، بانیان، سازندگان و متولیان آن را مورد مطالعه قرار داده است.این پژوهش با استفاده از تحقیقات میدانی، مصاحبه شفاهی، اسناد و منابع کتابخانه ای با روش توصیفی - تحلیلی انجام شده است.

An Iranological View of Imamzadehs: A Case Study of Imamzadeh Hassan in Karaj

Religious sites, particularly imamzadehs (shrine-tombs of the descendants of Imams)and holy mausoleums, have always been among the most stable religious centersof Shi’ites. Such places have continually attracted the attention of the lovers of theoffspring of the Infallible Imams (a) in different periods at varying levels of intensitysince the rise of Islam. Presently, imamzadehs are not merely considered to be somesacred shrines visited by pilgrims and religious centers; rather, their history, identity,and locations provide plenty of information. In fact, such places function as the cradleof various political and cultural changes in the contemporary period. This case studyfocuses on Imamzadeh Hassan in Karaj. Following an Iranological approach, the researcher has explored the location of this mausoleum, the identity of its owner, its history, the present architecture of this structure and the structures added to it, as well as its pilgrims and the oblations it receives, the people buried there, its founders, the artists who decorated it, and its custodians. This research was conducted based on a descriptive-analytic design, and the required data were collected through field studies and oral interviews as well as through benefitting from library sources and documents. 

تبلیغات