آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵

چکیده

هدف از این مطالعه، شناسایی عوامل تسهیل گر و بازدارنده گرایش دانشجویان به اخلاق محوری بود. مطالعه با رویکردی کیفی و به روش پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. داده ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختارمند با 98 نفر از اعضای هیأت علمی، مدیران دانشگاهی، صاحب نظران، کارکنان و دانشجویان که با استفاده از نمونه گیری ملاکی انتخاب شده بودند، گردآوری شد. یافته ها درباره عوامل تسهیل گر به شناسایی هشت عامل شامل عوامل «ساختاری، کارکردی، اجتماعی، فرهنگی، فردی، دینی، مطالعاتی پژوهشی، آموزشی پرورشی» و در عوامل بازدارنده (موانع) به شناسایی 9 مورد شامل موانع «ساختاری، اجتماعی، عملکردی، سیاسی، فردی، کارکردی، مفهومی، اطلاع رسانی شناختی و فرهنگی» منجر شد. نتایج این مطالعه که برآمده از ادراک دامنه وسیعی از کُنشگران دانشگاهی بود به شناسایی ابعاد و مؤلفه های جدید و کامل تری از عوامل مرتبط در گرایش یا عدم گرایش به اخلاق محوری دانشجویان در محیط دانشگاهی منتج می شود و می توان براساس آن در توسعه اخلاق محوری در دانشگاه موفق تر عمل کرد.

Phenomenology of Ethics in the University: Facilators and barriers

phenomenology, this study aims to identify the facilitating and inhibiting factors of students' tendency towards ethics. Data were collected using semi-structured interviews with 98 faculty members, university administrators, experts, staff and students who were selected by standard sampling. The findings of this study suggest that there are 8 facilitating factors such as “structural, functional, social, cultural, personal, religious, research study, and educational" ones, and there are 9 hindering factors (obstacles) such as “structural, social, practical, political, personal, functional, conceptual, informative-cognitive and cultural” ones. Drawing upon the understanding of a wide range of academic activists, this study identifies new and more complete dimensions and components of factors concerning the tendency or non-tendency of students to be moral in the university environment. Therefore, it is possible to use these results in order to develop academic ethics more successfully.
Adherence to ethics , academic ethics , ethics-oriented university , phenomenology , facilitating factors , inhibiting factors,

تبلیغات