آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵

چکیده

پژوهش کیفی حاضر با روش فراترکیب به شناسایی ابعاد، مقوله ها و مؤلفه های مرتبط با «اخلاق در سازمان و مدیریت» در پژوهش هاِی متأثر از آموزه های ادیان توحیدی پرداخته و پس از  تحلیل محتوای 30  منبع (از 236 منبع) با نرم افزار Maxqda به 343 کد توصیفی، 46 مقوله فرعی و 7 مقوله اصلی شامل حضور انگاره های دینی- ایمانی، مدیریت سرمایه های انسانی با توجه به میراث حاصل از آموزه های ادیان، شاکله شخصیتی و عادتواره ها و ویژگی های روانشناختی توصیه شده، نظارت و ارزیابی اخلاقی، پرورش سرمایه های انسانی و توسعه مهارت ها، توسعه شایستگی های مدیریتی معطوف به ارزش های دین بنیان، پای بندی به مرامنامه و یا منشور اخلاق سازمان رسیده است. درک و مفهوم سازی مضامین اخلاقی نهفته در سرمایه های فرهنگی برای سازمان ها مفید بوده و انگاره ای کاربست پذیر است. همچنین ابتنای بر دین به عنوان یک رویکرد تحقیقاتی ظرفیت آن را دارد که با بسط گفتمان انتقادی و عرضه گفتمان های رقیبِ دین مبنا در شبکه جهانیِ دانش مدیریت و نظریه سازمان مساهمت نماید.

Meta-synthesis of Organizational Ethics Studies Inspired by Religion

Adopting a hybrid method, the present qualitative research identified certain dimensions, categories and components concerning "ethics in organization and management" in researches influenced by the teachings of monotheistic religions. Analyzing the content of 30 sources (out of 236 sources) with Maxqda software, it reached 343 descriptive codes, 46 subcategories and 7 main categories. These categories include the following: religious-faith concepts, human capital management according to the heritage of religious teachings, personality type and habits and favorable psychological characteristics, ethical monitoring and evaluation, human capital cultivation and skill development, development of management competencies promoted by religious values, adherence to the organization’s objectives or code of ethics. It is useful for organizations to understand and conceptualize ethical themes hidden in cultural resources. Also, a religious research approach has the capacity to contribute to the global knowledge network of management and organization theory by expanding the critical discourse and presenting rival discourses based on religion.
Organizational ethics , management ethics , monotheistic religions , qualitative content analysis , hybrid method,

تبلیغات