اخلاق الهی یا محوریت اسماء الله در اخلاق (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
بحث از هستی شناسی حقایق اخلاقی، مهم ترین مسئله درقلمرو فلسفه ی اخلاق ب ه شمار می رود . عده ای واقع گرایند و در بین واقع گرایان نظریات مختلفی وجود دارد. در این مقاله دیدگاهی نوین بر مبنای واقع گرایی ارائه شده که آن را نظریه ی «اخلاق الهی» نامیده ایم. طبق این دیدگاه، خوبی و بدیِ اوصاف و افعال انسانی، بر مدار خداوند که واقعی ترین وجود عالم است و صفات و افعال او، خیر و خوب است و اسما و صفات الهی تعیین می گردد. اوصاف و افعالی که مطابق با صفات و اسمای خداوند باشد، خیر است و اوصاف و افعالِ غیرمطابق با آن، شرّ محسوب می شود. این نظریه هم از طریق عقلی با توجه به واقعیت اصیل بودن خداوند و خیر محض بودن او و محوریت او و هم از طریق نقلی-با توجه به خیر بودن خداوند در قرآن و روایات و مأموریت انسان برای تحلّی به اسمای الهی و ربّانی شدن و نیز خلیفه اللهی- اثبات شده است.Divine morality or the centrality of God's names in ethics
The discussion of the ontology of moral facts is considered the most important issue in the field of moral philosophy. Some are realists and there are different opinions among realists. In this article, a new perspective based on realism is presented, which we have called the theory of "divine morality". According to this point of view, the goodness and badness of human attributes and actions are determined by the orbit of God, who is the most real being in the universe, and his attributes and actions are good and good, and divine names and attributes. Attributes and actions that are in accordance with God's attributes and names are good, and attributes and actions that do not correspond to them are considered evil. This theory is based both on a rational way - according to the reality of God's originality and his pure goodness and his centrality - and on a narrative basis - according to the goodness of God in the Qur'an and traditions and man's mission to resolve to the divine names and become divine. And also Khalifa Allahi - it has been proven.
Moral realism , moral facts , ontology , divine names and attributes , good and bad , Divine morality ,