آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۷

چکیده

در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم محققانی در غرب، که تحت تأثیر جهان بینی عصر روشنگری بودند و اعتقاد داشتند که علت هر حادثه ای را می توان در همین طبیعت یافت، سراغ ادیان ابتدایی موجود رفتند تا با مطالعه آنها منشأ زمینی دین را پیدا کنند. آنان اموری مانند آنیمیزم، فتیش پرستی، اعتقاد به مانا، توتم پرستی و... را اصول مشترک ادیان ابتدایی موجود یافتند و هر یک از آنان، یکی از این امور را سرآغاز دین اعلام کردند؛ اما به خاطر جهان بینی خاص خود عمداً یا سهواً این را نادیده گرفتند که اعتقاد به خدای یگانه بیش از هر چیز دیگر در میان اقوام ابتدایی شیوع دارد و بنابراین منشأ دین و سرآغاز آن می تواند یگانه پرستی باشد. این نظریه ای بود که در همان زمان، توسط کشیش مسیحی ویلهلم اشمیت ارائه شد، اما مورد بی توجهی قرار گرفت. در گزارشاتی که مردم شناسان غربی از این ادیان داده اند می توان شواهد زیادی به سود نظریه اشمیت برداشت کرد.

The Knowledge of Uniqe God in Primitive Religions

In the nineteenth century and early twentieth century, some scholars in the West, influenced by the Enlightenment worldview, believed that the cause of each incident could be found in nature. They took into consideration the existing primitive religions to find mundane origin of religion. They also discovered that some matters such as Animism, Fetishism, Manichaeism, Totemism have been common principles among the existing primitive religions and each of them knew one of these matters as the beginning and origin of religion, but because of their specific worldview, intentionally or unintentionally, ignored this idea that belief in one God is more than anything else a common belief among primitive peoples, so the origin and beginning of the religion may be monotheism. This theory was presented at that time by christian pastor, Wilhelm Schmidt, but was ignored by others. The results of research that Western anthropologists have gained from these religions can provide a lot of evidence in favor of Schmidt's theory.

تبلیغات