نویسندگان: مجید یاریان

کلید واژه ها: هنر حقیقت ابتذال خیال عشق ملاصدرا

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۱۸۷-۲۱۶
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۵۱

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰

چکیده

دنیای مدرن با ورود به تمامی ساحات زیست بشر و جای دادن خود در متن واقعیت، چنان عرصه را بر امر متعالی تنگ کرده که گویا ردپایی از آن در متن وقایع برجای نمانده است. در راستای برون رفت از بحران پدیدآمده، صدرالمتألهین چهره کارآمدی است که نظام حکمی خود را بر پایه مبانی و اصولی استوار کرده که پیش از او کمتر به عنوان زیربنای یک اندیشه فلسفی مورد توجه قرار گرفته است. حرکت جوهری ماده و تطور نفس از ماده تا ملکوت، تشکیک وجود و ذومراتب بودن نفس، جایگاه عالم خیال به عنوان واسطه ای میان ماده و عقل، اتحاد نفس با عقل فعال، عین الربط بودن پدیده ها به ذات مستقل الهی و نیز اصول عشق شناسی او، در زمره این مبانی اند. این اصول و مبانی، موجب بروز تأثیری قابل ملاحظه و نگرشی متفاوت در شناخت هنر و تبیین فرایند و به تبع آن، فرآورده های هنری گردیده و مرزی قابل تأمل میان امر حقیقی و امر مبتذل ترسیم نموده است. عنایت خاص صدرا به حضور امر متعالی در متن پدیده ها، تبیین فلسفی تصویرگری خیال در خلق هنر و جایگاه میانی معنی دار آن، هویت امری انسان، تشبه انسان به خدا در مرتبه خیال، رابطه دوسویه عشق انسانی و هنر و نیز قدسی بودن ساحت هنر اصیل، از جمله دستاوردهای این نگرش، به شمار می-رود. در این نوشتار، علاوه بر مطالعه اصول وجودشناختی و معرفت شناختی ملاصدرا و تأثیرات آن در فرایند آفرینش هنر، سعی بر آن است که از حقیقت و ابتذال در هنر، الگویی مبتنی بر مبانی استخراج گردد.

Art, Truth, Vulgarity (Rethinking The truth of art in Mulla Sadra's Basics)

The modern world, by entering all areas of human life and placing itself in the context of reality, has narrowed the field to the transcendent so much that it seems that no trace of it has been left in the context of events. In order to get out of the crisis that has arisen, Sadr philosophy is an efficient figure who has based his ruling system on principles and principles that before him were less considered as the basis of a philosophical thought. The substantial movement of matter and the evolution of the soul from matter to the kingdom, the doubt of the existence and degree of the soul, the position of the imaginary world as a mediator between matter and reason, the union of the soul with the active intellect, His love affairs are among these principles. These principles and foundations have caused a considerable effect and a different attitude in recognizing art and explaining the process, and consequently, have become artistic products and have drawn a plausible boundary between the real and the vulgar.Sadra's special attention to the presence of the transcendent in the text of phenomena, philosophical explanation of the illustration of imagination in the creation of art and its meaningful middle position, human identity, human resemblance to God in the level of imagination, the two-way relationship between human love and art and holiness The field of original art is one of the achievements of this attitude.

تبلیغات