رابطه میزان استفاده از شبکه اجتماعی مجازی و گونه های دینداری در بین جوانان شهر یزد (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی رابطه میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی بر گونه های دینداری جوانان شهر یزد، بر مبنای نظریه تکثر زیست جهان ها و استعاره بازار برگر به کمک پرسش نامه محقق ساخته ای است که اعتبار آن از طریق اعتبار محتوا و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ تأیید شده است. جامعه آماری 384 نفر از جوانان 15 تا 34 ساله شهر یزد است که با نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای . داده ها با کمک نرم افزار spss و تحلیل عاملی و آزمون های t، f، ضریب همبستگی و تحلیل مسیر تحلیل شدند و نتایج پس از شناسایی دو گونه دینداری عامه و بریکولاژ نشان می دهد زنان، دینداری عامه و مردان، دینداری بریکولاژ قوی تری دارند. همبستگی پایگاه اقتصادی− اجتماعی با دینداری عامه منفی، امّا با دینداری بریکولاژ مثبت و معنادار است. همچنین، بین میزان استفاده از شبکه اجتماعی مجازی و گونه های دینداری رابطه معنادار وجود دارد. تحلیل رگرسیونی، نشان می دهد متغیرهای مستقل (پایگاه اقتصادی− اجتماعی، میزان استفاده غیرتفریحی از شبکه اجتماعی مجازی و پایگاه اجتماعی اقتصادی) 9 درصد از تغییرات دینداری عامه و متغیرهای (میزان استفاده از شبکه اجتماعی مجازی، پایگاه اقتصادی−اجتماعی و میزان استفاده تفریحی از شبکه اجتماعی مجازی) 20 درصد از تغییرات دینداری بریکولاژ را تبیین می کنند.The relationship between the amount of use of virtual social networks and types of religiosity Among the youth of Yazd city
The aim of this research is to investigate the relationship between the use of virtual social networks and the types of religiosity of the youth of Yazd city, based on the theory of multiple worlds and the metaphor of the burger market, with the help of a researcher-made questionnaire, whose validity is through validity. Its content and reliability have been confirmed through Cronbach's alpha. The statistical population is 384 young people aged 15 to 34 in Yazd who were selected by multi-stage cluster sampling. The data were analyzed with the help of spss software and factor analysis and t, f tests, correlation coefficient and path analysis, and the results after identifying two types of popular religiosity and bricolage show that women have popular religiosity and men have strong bricolage religiosity. They have a The correlation of economic-social base with popular religiosity is negative, but with bricolage religiosity is positive and significant. Also, there is a significant relationship between the amount of use of virtual social networks and types of religiosity. Regression analysis shows that independent variables (social-economic base, non-recreational use of virtual social network and social-economic base) are 9% of changes in popular religiosity and variables (use of virtual social network, social-economic base and recreational use of virtual social network) explain 20% of the changes in bricolage religiosity.