آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰

چکیده

زمینه و هدف: مدارس دولتی در ایران با توجه به ویژگی های ساختاری و مدیریتی خود که متاثر از ساختار متمرکز مدیریت آن است با اصول سازمان یادگیرنده فاصله دارند. بنابراین هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل کیفی توسعه مدارس دولتی یادگیرنده است. روش: رویکرد پژوهش، کیفی است و از طریق نمونه گیری هدفمند با 22 نفر از خبرگان وزارت آموزش و پرورش و مدارس در شهر تهران تا دستیابی به اشباع نظری مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. برای اکتشاف مدل توسعه مدارس یادگیرنده، تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تئوری داده بنیاد و از طریق نرم افزار مکس کیودا صورت گرفت. یافته ها: پس از انجام مصاحبه های کیفی و کدگذاری ها، مقوله های کلی، مقوله های فرعی و مفاهیم شناسایی و عوامل علی، زمینه ای، مداخله ای، راهبردها و پیامدهای توسعه مدارس یادگیرنده مشخص گردید و در نهایت مدل توسعه مدارس یادگیرنده با 6 بعد اصلی و 17 مقوله فرعی و 221 شاخص طراحی شد.نتایج: مدیران وزارت آموزش و پرورش و تمامی ذینفعان مدارس با توجه به عوامل علی و شرایط زمینه ای و مداخله ای و اتخاذ راهبرد هایی در زمینه توانمندسازی منابع انسانی، توسعه مدیریت دانش و یادگیری، یادگیری تیمی و مشارکتی، شبکه ارتباطات یادگیری و مدرسه خودارزیاب، مسئول و پاسخگو می توانند از مزایای توسعه مدارس یادگیرنده بهره مند شوند.

Designing a qualitative model for the development of learning public schools

Background and purpose: Public Schools in Iran are far from the principles of the learning organization due to their structural and managerial characteristics which are affected by the centralized management structure. Therefore, the purpose of this research is to design a qualitative model for the development of learning public schools.Method: The research approach is qualitative and a semi-structured interview was conducted through targeted sampling with 22 experts from the Ministry of Education and schools in Tehran until reaching theoretical saturation. In order to explore the development model of learning schools, data analysis was done using the foundational data theory and through MAXQDA software.Findings: After conducting qualitative interviews and coding, general categories and subcategories and identification concepts and causal factors, background factors, intervention factors, strategies and consequences of development of learning schools were determined and finally the development model of learning schools with 6 main dimensions and 17 subcategories. And 221 indicators were designed.Results: The managers of the Ministry of Education and all the stakeholders of the schools, taking into account the causal factors and background and intervening conditions and adopting strategies in the field of human resource empowerment, development of knowledge and learning management, team and collaborative learning, learning communication network and self-assessing school, responsible and Respondents can benefit from the benefits of developing learning schools.

تبلیغات