مقدمه ای بر آموزش دین و فلسفه؛ تأملی در انواع پرسش ها و پاسخ های کودکان دختر و پسر گروه سنّی 12- 13 ساله
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی انواع پرسش ها و پاسخ های کودکان دختر و پسر گروه سنّی 12-13 ساله بود. این پژوهش در پارادایم کیفی انجام شد. گردآوری داده ها به روش مصاحبه عمیق با 249 کودک انجام شد که در آن افراد مورد مطالعه به شیوه هدفمند و با توجه به اصل نمونه گیری با حداکثر تنوع انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوای قیاسی با رویکرد توصیفی- تفسیری استفاده شد، و واحد تحلیل، هر پرسش و هر پاسخ بود. نتایج نشان داد که کودکان پرسش های زیاد و متنوعی در بسیاری از حوزه های علوم بشری مطرح می کنند؛ با این حال بیشتر پرسش های کودکان در زمینه دین است. فلسفه نیز جزء چهار حوزه اولی است که کودکان در آن پرسش مطرح می کنند و پرسش های فلسفی کودکان در این گروه سنّی در قلمروهای هستی شناسی، مابعدالطبیعه، معرفت شناسی و فلسفه دین قرار داشتند. بررسی پاسخ های کودکان حاکی از آن بود که کودکان در ارائه پرسش ها از پاسخ ها مستقل تر عمل کردند و در ارائه پاسخ های خود بیشتر متأثر از مطالب مندرج در کتب درسی خود بودند. به طور کلی دختران در ارائه پاسخ های خود دقیق تر و دارای فن بیان بهتری بودند، از توضیحات بیشتری استفاده می کردند و نسبت به مفاهیم و موضوعات مورد پرسش، آشنایی بیشتری داشتند.An introduction to teaching religion and philosophy; A Study of the Variety of Questions and Answers by Girls and Boys Aged 12-13
The purpose of the present research is to study various questions and answers by girls and boys aged 12-13. This research was conducted in a qualitative paradigm. Data collection was done through in-depth interviews with 249 children who were chosen by systematic (purposive) method based on maximum variation sampling. For data analysis, comparative content analysis with a descriptive-interpretive approach was used and the unit of analysis was every single question and answer. The results showed that children ask many different questions in various fields of science; yet most of their questions are related to religion. Philosophy is also among the first 4 fields from which children ask questions. Their philosophical questions in that age group fall in ontology, metaphysics, epistemology, and religious philosophy. Analysis of their answers indicated that they were more independent in raising questions than answering them as they were more under the influence of contents written in their school books in their answers. In general, girls were more accurate in their answers, had better rhetorical techniques, used more explanations, and were more familiar with the concepts and themes of questions.