آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

امروزه تعلیم و تربیت در بسیاری از جوامع یک سرمایه گذاری بلندمدت محسوب می شود. که به بهای چشم پوشیدن و صرف نظرکردن از رشد کوتاه مدت دیگر امکانات جامعه حاصل می شود. مشکلاتی نظیر اضطراب، نگرانی، دلهره و ضعف درحل مسا ئل فیزیکی و درک مفاهیم آن در ابتدا باعث کاهش نمرات درسی، درادامه باعث بی علاقگی و درنهایت موجب گرایش اندک آنها به فیزیک درپایه های بالاتر و مخصوصاً مدارج دانشگاهی می گردد. حال آنکه فیزیک یکی ازعلوم پایه وبنیادی می باش و باید توجه قابل ملاحظه ای برای رفع مشکلات دراین مورد مبذول داشت. با توجه به اینکه درس فیزیک ظاهرا مبحثی جدید در پایه دهم است، جهت حل مسائل ومشکلات آموزشی می توان از روشهای عمده آفرینشگری تفکر خلاق وابزارهای مدیریت کنترل و SWOT کیفیت مانند روش علمی علت ومعلول جدول روش های علمی دیگر استفاده کرد. در این تحقیق مهمترین عوامل متعددی که در افت تحصیلی درس فیزیک دانش آموزان پایه دهم دخیل هستند بررسی و با استفاده از داده های پرسشنامه ای به روش ماتریس تحلیل و بررسی شد.

Investigating the causes of student failure in the 10th physics lesson and the cause and effect diagram of the laboratory with the SWOT matrix

Nowadays, education is considered a long-term investment in many societies. which is achieved at the cost of ignoring the short-term growth of society's facilities. Problems such as anxiety, worry, apprehension, and weakness in solving physical problems and understanding their concepts initially cause a decrease in academic grades, then cause apathy and finally cause them to have little interest in physics at higher levels, especially university degrees. Now that physics is one of the basic sciences and considerable attention should be paid to solve the problems in this case. Considering that the physics course is apparently a new subject in the tenth grade, to solve the educational problems and issues, one can use the main methods of creating creative thinking and quality control and SWOT management tools, such as the scientific method of cause and effect of the table of other scientific methods. In this research, the most important factors that are involved in the academic failure of the 10th grade physics students were investigated and analyzed using the matrix method using questionnaire data.

تبلیغات