اثربخشی تمرین های عملی عصب روانشناختی بر بهبود کارکردهای اجرایی و دامنه توجه دانش آموزان با اختلال یادگیری خواندن (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مقدمه: اختلال خواندن یکی از انواع رایج اختلال یادگیری است که به نقص در اکتساب مهارت های خواندن اشاره دارد. هدف این تحقیق بررسی اثربخشی تمرین های عملی عصب روانشناختی بر بهبود کارکردهای اجرایی و دامنه توجه دانش آموزان با اختلال یادگیری خواندن بود. روش: طرح پژوهش از نوع نیمه تجربی با پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری بود. به این منظور از بین دانش آموزان نارساخوان در شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-99 با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و با توجه به ملاک های ورود به پژوهش 30 دانش آموز انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش( 15 نفر) و کنترل( 15 نفر) گمارده شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس هوشی وکسلر کودکان ویرایش چهارم، آزمون عصب شناختی کولیج و آزمون توجه و تمرکز d2 استفاده شد. داده ها به روش تحلیل کواریانس با استفاده از spss-23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد که آموزش تمرین های عصب روانشناختی بر بهبود کارکردهای اجرایی و دامنه توجه دانش آموزان نارساخوان موثر است(p<0/01). تمرین های عملی عصب روانشناختی می تواند رویکرد درمانی موثری در جهت بهبود کارکردهای اجرایی و دامنه توجه دانش آموزان نارساخوان باشد.The Effectiveness of Neuropsychological Practical Exercises on Improvingexecutive Functions and Attention Spanin Students with Dyslexia
.Aim: one type of learning disorder is Dyslexia which refers to the defect in the acquisition of a person's reading skills.The purpose of this study was to investigate the effectivenessofNeuropsychological Practical exercises on Improving executive functions and attention span in Students with Dyslexia. Method: this semi experimental study carried out with pre-test post-test design with control group.Accordingly, using the purposive sampling method, from among dyslexic students of the fourth grade primary schools in Isfahan in 2019-2020, 30 students were selected regarding assigned inclusion criteria and then, and they were assigned randomly into experimental (15participants) and control(15 participants) groups.For data collection, the fourth edition of the Wechsler Intelligence Scale for children (WISC-IV), Neurological questionnaire of Coolidge and Test of Attention & Concentration were used. Data were analyzed using MANCONA and using SPSS software version 23. Findings:Data analysis showed that Neuropsychological Practical exercises is effective in improving executive functions and attention span of dyslexic students (p<0.01). Conclusion: Neuropsychological Practical exercises can be an effective therapeutic approach to improve the executive functions and attention span of dyslexic students.