آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۲

چکیده

هدف از پژوهش حاضر شناسایی کاربردهای اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی در محیط های آموزشی هوشمند به منظور افزایش کیفیت و نوآوری های آموزشی است. روش پژوهش حاضر کیفی و راهبرد آن فراترکیب می باشد. جامعه مورد بررسی پژوهش های علمی معتبر از سال 2018 تا 2023 در حوزه ی آموزش بودند. در ابتدا با استفاده از واژه های کلیدی «کاربردهای اینترنت اشیاء»، «کاربردهای هوش مصنوعی»، «اینترنت اشیاء در آموزش»، «هوش مصنوعی در آموزش»، «آموزش هوشمند»، «فناوری در آموزش» و براساس معیار ورود، 1025 پژوهش علمی شناسایی و سپس با توجه به معیار خروج درنهایت 56 مقاله به مرحله ی تحلیل نهایی وارد شد. برای تجزیه و تحلیل کیفی اسناد از الگوی هفت مرحله ی فراترکیب سندلوسکی و باروسو استفاده شد. به منظور افزایش اعتبار نتایج از ضریب کاپای کوهن استفاده گردید که میزان توافق میان دو کدگذار 846/0 بدست آمد. درنهایت 15مولفه شناسایی شد که در بُعد مربوط به اینترنت اشیاء با 8 مولفه شامل؛ 1- مدیریت کتابخانه، 2- نظارت بر حضور و غیاب، 3- مدیریت رزرو فضا، 4- مدیریت انرژی ساختمان محیط های آموزشی 5- امنیت و ایمنی، 6- رصد سلامتی و رضایت فراگیران، 7- آموزش و کلاس درس هوشمند و 8- اتوماسیون و در بُعد مربوط به هوش مصنوعی با 7 مولفه شامل؛ 1-پیش بینی، 2-سیستم های تدریس هوشمند، 3-سنجش و ارزیابی، 4-سیستم های تطبیق و شخصی سازی، 5-ربات معلم و چت بات، 6- تجسم ها و 7- بلاکچین بود. بنابراین با توجه به شناسایی کاربردها، این دو فناوری هم در بُعد آموزش و یادگیری و هم در بُعد بهبود زیرساخت های موسسات آموزشی نقش مهمی دارند.

Metasynthesis of Internet of Things and Artificial intelligence applications in smart educational environments

The purpose of this research is to identify the applications of Internet of Things and artificial intelligence in smart educational environments in order to increase the quality and educational innovations. The current research method is qualitative and its strategy is meta-Synthesis. The research statistical population, valid scientific studies from 2018 to 2023 were in the field of education. At first, using the keywords "Internet of Things Applications", "Artificial Intelligence Applications", "Internet of Things in Education", "Artificial Intelligence in Education", "Smart Education" and "Technology in Education" and based on the entry criteria, 1025 researches They were scientifically identified and then, according to the exclusion criteria, finally 56 articles were entered into the final analysis stage. Sandelowski & Barroso's model of six stages was used for the qualitative analysis of the documents. In order to increase the reliability of the results, Cohen's kappa coefficient was used, and the agreement between the two coders was 0.846. Finally, 15 components were identified, in the dimension related to the Internet of Things with 8 components including; 1-Library management,2-Attendance monitoring,3-Space reservation management,4-Building energy management of educational environments,5-Security and safety, 6-Health and satisfaction monitoring of learners,7-Smart classroom and education, and 8-Automation and in the dimension related to artificial intelligence with 7 components including; 1-Prediction,2-Smart teaching systems,3-Assessment and evaluation,4-Adaptation and personalization systems,5-Teacher robot and chat bot,6-Visualizations and 7-Blockchain. Also, the conceptual model of Internet of Things and artificial intelligence applications in smart educational environments was identified.

تبلیغات