آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۱

چکیده

هدف این مقاله، مطالعه تطبیقی اندیشه های استاد مطهری و اندیشه های اینگمار برگمان (فیلمساز نامدار سوئدی) با توجه به فیلم های اوست. استاد مطهری درباره سینمای اخلاق مدار، به بررسی و تحلیل مباحثی همچون اخلاق، زیبایی، هنر متعالی و غیرمتعالی، فلسفه سینما، زن در سینما، بحران های جهان مدرن، مرگ و... پرداخته است. با پژوهشی جامع در آثار سینمای استعلایی برگمان و مطالعه گفته های وی در منابع مکتوب و غیرمکتوب، به مشابهت هایی چشمگیر میان نظرات و جهان های هنری– فلسفی آن دو می رسیم که مطالعه ای تطبیقی– تحلیلی میان آنها، دریچه ای جدید را برای فهم بهتر مفاهیم مذهبی و استعلایی خواهد گشود. فلسفه رستگاری و نجات، مرگ و آخرت گرایی، خداشناسی و عنصر ایمان، از مفاهیم مهم استخراج شده از آثار برگمان است.

Exploring Ethical Art Themes in Thoughts of Shahid Motahari and the Cinema of Ingmar Bergman

The goal of this research is a comparative study of the thoughts of Shahid Motahari and those of Ingmar Bergman (the notable Swedish filmmaker) considering his movies. Shahid Motahari has dealt with topics like ethics, beauty, sublime art and poor (non-sublime) art, philosophy of cinema, woman in cinema, crises of the modern world, death, etc. under ethical cinema. With the conduction of a comprehensive study of the transcendental cinema of Bergman and studying his sayings in both written and unwritten resources, we achieve striking similarities between the viewpoints and the artistic-philosophical worlds of the two, the comparative-descriptive study of which will open a new window to better understand the religious and transcendental concepts. The philosophy of resurrection and survival, death and the belief in the hereafter, theology, and the element of “faith” are among the themes extracted from Bergman’s works.

تبلیغات