آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۱

چکیده

«تروریسم رسانه ای» به پوشش رسانه ای فعالیت ها و اقدامات تروریستی در شبکه های اجتماعی اشاره دارد و گونه ای نوظهور از تروریسم است که با بهره گیری از ابزار رسانه ای و استفاده افراطی از فضای مجازی، به ایجاد هراس جمعی، وحشت و رعب اقدام می کند. یکی از موضوعات مهم در مهار و تشویق تروریسم، اندازه گیری سرمایه اجتماعی است که در تقویت همکاری و ایجاد هنجارها در جامعه نقش دارد. هدف این پژوهش، ارائه الگوی راهبردی مقابله با تروریسم رسانه ای با رویکرد سرمایه اجتماعی است. روش پژوهش، آمیخته اکتشافی متوالی است. ابتدا از روش کیفی به شیوه تحلیل مضمون در میان 14 نفر از خبرگان دارای سوابق علمی، پژوهشی، مدیریتی و شغلی با نمونه گیری هدفمند، گلوله برفی و ابزار مصاحبه ساختارنیافته استفاده شده است. در ادامه، از روش کمّی در میان 298 نفر از کارشناسان حوزه رسانه، سرمایه اجتماعی، تروریسم رسانه ای و شبکه های اجتماعی سطح کشور برای آزمون فرضیه ها بهره گرفته شده. براساس نتایج بخش کیفی، مقوله «هویت یابی تاریخی و شرایط ساختاری» به عنوان زمینه ها و بسترها، «مزایا و کارکردهای رسانه ای» به عنوان شرط علّی، «چالش های سرمایه اجتماعی ظهور تروریسم رسانه ای» به عنوان یکی از عوامل چالش ساز و «مداخلات، شبکه سازی منطقه ای، فرامنطقه ای و بین المللی» در انتخاب راهبرد حکمرانی رسانه ای در مواجهه با تروریسم رسانه ای نقش اثرگذاری داشته اند. به منظور مقابله با تروریسم رسانه ای، لازم است عوامل علّی، زمینه ای، بین المللی و چالشی مرتبط با تروریسم رسانه ای موردتوجه و شناسایی قرار گیرند تا امکان مدیریت سطح خشونت با فراواقعی سازی در رسانه، ازدیاد زمینه های خشونت زایی با پوشش رسانه ای و جنگ روانی و شگردهای آن در بستر رسانه وجود داشته باشد.

Presenting a Strategic Model for Opposing Media Terrorism With a Social Capital Approach

Media terrorism refers to the media coverage of terrorist activities and actions in social networks and is an emerging type of terrorism that creates mass panic and terror by using media tools and excessive use of cyberspace. One of the important issues in curbing and encouraging terrorism is measuring the amount of social capital in a society, which plays a role in strengthening cooperation and creating norms in society. The aim of this research is to provide a strategic model for coping with media terrorism with a social capital approach. The research method was sequential exploratory mixed. First, the qualitative method of thematic analysis was applied among 14 experts (with scientific, research, managerial, and occupational backgrounds) with purposive snowball sampling and unstructured interviews. Then, the quantitative method was used among 298 experts in the fields of media, social capital, media terrorism, and social networks across the country to test the hypotheses. The results of the qualitative part of the study showed the category of "historical identification and structural conditions" as contexts and platforms, "media benefits and functions" as a causal condition, “social capital challenges of the emergence of media terrorism” as one of the challenging factors, and “interventions, regional, extra-regional and international networking” have played effective roles in choosing the strategy of media governance in the face of media terrorism. In order to deal with media terrorism, it is necessary to pay attention and identify the causal, contextual, international and challenging factors related to media terrorism so that managing the level of violence with hyper-realization in the media, proliferation of the grounds of violence with media coverage and psychological warfare and its methods in the media can be feasible.  

تبلیغات