آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۲

چکیده

 در میان آثار سینمایی با محوریت واقعه عاشورا، فیلم «روز واقعه» (1373) ساخته شهرام اسدی، یک اثر سینماییِ درخورِ تأمل است. این پژوهش درصدد است نحوه تعامل ساختار روایی[1] و سبک بصری[2] این فیلم را در خلق انواعِ معانی با استفاده از رویکرد نئوفرمالیستی کریستین تامپسون و نظریه های دیوید بوردول در روایت فیلم داستانی تحلیل کند. روش تحقیقِ به کاررفته در پژوهش، تحقیق توصیفیِ تحلیلِ محتواست. بسط روایت در نظام فرمی «روز واقعه»، از الگوی سفر اسطوره یگانه و الگویِ جست وجو تبعیت می کند. استفاده از شگردهای خلاقه سبکی و روایی در فیلم، موجبِ هماهنگی میزانسن ها با اهداف صحنه ای و بافت کلیِ اثر شده است. اصالت در روایت گری و عناصر سبک شناختی فیلم «روز واقعه» در بین آثار سینمایی تاریخیِ دارای بن مایه دینی ایران، ماحصل شگردهای سینمایی به کاررفته در آن است. به کارگیریِ الگوهایِ بسطِ روایی و سبکیِ متناسب با مضمونِ اثر، کاربرد پیرنگ های فرعیِ یکپارچه با پیرنگ اصلی، کارکردهای متعدد نقش مایه های[3] تکرارشونده در بافت عینی و روایی، ریتم هماهنگ و متناسب موسیقی و تصویر و خلق معانیِ ضمنیِ تلویحی و دلالت گر، از مهم ترینِ این شگردهای بکار رفته در این فیلم است. براساس نتایج این تحلیل، در سینمای تاریخی با محوریت مضمونی وقایع دینی، شکل گیری درست موقعیت های نمایشیِ[4] مرتبط با موقعیت های تاریخیِ[5] متناظرِ آن، همچنین پیوستگی و انسجام مفاهیم برآمده از بافت عینی و روایی فیلم با ایدئولوژی های پایه مطرح شده در خود اثر، از اهمیت بسیاری برخوردار است. [1] Narrative form[2] Visual Style[3] Motifes[4] Dramatic Situation[5] Historical Situation

The Neoformalist Analysis of “The Fateful Day”

Among the cinematic works centered around the event of Ashura, the movie The Fateful Day (1995) by Shahram Asadi is a thought-provoking cinematic work. This study aims to analyze the interaction between the narrative structure and the visual style of the film in creating different meanings using Christian Thompson’s neoformalist approach and David Bordwell’s theories on the narrative of the story-telling film. The research method applied in this research is descriptive content analysis. The narrative expansion in the form system of The Fateful Day follows the pattern of the unique myth and the pattern of Search. The use of stylistic and narrative creative devices in the film has resulted in the harmony of mise-en-scenes with the stage goals and the overall texture of the work. The originality in the narration and the stylistic elements of the movie The Fateful Day (among the Iranian historical religious cinematic works) is the result of the innovative cinematic devices used in the movie. The most important of such devices include the use of narrative and stylistic expansion patterns fitting the work’s theme, application of subplots in harmony with the main plot, numerous functions of repetitive motifs in the objective and narrative context, appropriate rhythm of the music and image, and creation of implicit meanings. According to the results of this research, in historical cinema with a thematic focus on religious events, the correct formation of dramatic situations related to their corresponding historical situations, as well as the coherence of the concepts arising from the objective and narrative context of the film with the basic ideologies presented in the work itself are very important.

تبلیغات