آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۳

چکیده

هدف: نقد و بررسی قوانین توسعه توسط اساتید، صاحب نظران و حقوق دانان می تواند چشم انداز روشنی از آنچه در خصوص اصول صحیح نگارش قانون مقصود است را ترسیم نماید و چنین عاملی یقیناً در نگارش قانون توسعه آتی راه گشا خواهد بود.روش: این پژوهش حاصل بهره گیری از روش تحلیلی - توصیفی است و روش گردآوری اطلاعات نیز کتابخانه ای و با استفاده از منابع مختلف از جمله قوانین برنامه توسعه کشور هست.یافته ها و نتیجه گیری: با مداقه و امعان نظر پیرامون قانون برنامه توسعه در پرتو قوانین و مقررات سازمان تأمین اجتماعی، معیارهای اصولی احکام قانون برنامه توسعه تبیین گردید. قانون برنامه توسعه اصولی باید دارای خواسته های روشن، اهداف معین، راهبردهای مشخص، زمان بندی معین، معیارهای اندازه گیری، شاخص های ارزیابی و جدول های کمی باشد. همچنین باید همسو با اسناد بالادستی (قانون اساسی، سند چشم انداز، سیاست های کلی نظام) بوده و ماهیت دائمی نداشته باشد. علاوه بر این قابل اجرا در ظرف زمانی برنامه، متناسب با منابع در دسترس و توأم با تأمین بار مالی مصوبات باشد و امکان ایجاد ارتباط ساختاری با بودجه های سالانه، واژگان روشن، صریح و بدون ابهام و اشاره مستقیم به دستگاه اجرایی مسئول اجرا، سازوکارهای نظارتی مشخص و ضمانت اجرای مؤثری را داشته باشد.    

Examining the Development Program Law in line  of sight the rules and regulations of the Social Security Organization

 Objective: The review and review of development laws by professors, experts and lawyers can draw a bright perspective of what is meant by the correct principles of writing the law, and such a factor will certainly lead the way in writing the future development law. Method: This research is the result of using the analytical-descriptive method, and the method of collecting information is library and using different sources, including the laws of the country's development program.Findings and conclusions: By examining and commenting on the law of the development program in the light of the laws and regulations of the social security organization, the basic criteria of the provisions of the law of the development program were explained.  The law of the basic development program should have clear demands, specific goals, specific strategies, specific timing, measurement criteria, evaluation indicators, and quantitative tables.  It should also be in line with the upstream documents (constitutional law, vision document, general policies of the system) and not permanent in nature.  In addition, it can be implemented within the time frame of the program, according to the available resources and combined with the financial burden of the approvals, and the possibility of creating a structural connection with the annual budgets, clear, explicit and unambiguous words and direct reference to the executive body responsible for implementation, supervisory mechanisms.  specify and guarantee effective implementation.

تبلیغات