آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۵

چکیده

مقدمه: یکی از چالش های مهم بسیاری از کشورها از جمله ایران، کمبود معلم است که برای حل این مسئله به روش های متفاوت متوسل شده اند، که یکی از این طرح ها در ایران، استخدام فوری دانشجو معلمان بود. .هدف پژوهش حاضر، بررسی چالش های طرح استخدام فوری از دیدگاه دانشجو معلمانی است که شامل این طرح بودند. روش پژوهش: روش این پژوهش از نوع کیفی بوده و با استفاده از روش تحلیل مصاحیه انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان ورودی 1398 دانشگاه فرهنگیان بود که در سال آخر دانشگاه به عنوان معلم به تدریس مشغول شدند. که از بین آنها 14 نفر با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار گرداوری داده ها، مصاحبه نیمه ساختارمند بود که محقق با این تعداد به اشباع نظری رسید و برای تجزیه وتحلیل داده های کیفی از نرم افزار مکس کیودا استفاده شده است. یافته ها: براساس یافته های پژوهش 57 کد باز، 11 کد آزاد و سه کد محوری با عناوین مؤلفه های آموزشی، سازمان دهی و دیدگاه دانشجویان شناسایی شدند. کدهای آزاد شامل: عوامل مرتبط با ترم های گذشته، عوامل مرتبط با ترم های باقیمانده، معلمی و تدریس، امکانات و تجهیزات، شیوه نامه، هماهنگی آ.پ و دانشگاه، مسائل مالی و برنامه ریزی، مؤلفه های آموزشی بودند. در نتیجه: اجرای این طرح با چالش های متعددی مواجه بود که برای اجرای مجدد آن باید مد نظر قرار گیرند.

Challenges of the immediate recruitment plan for incoming teachers of 2018 Farhangian University students

Introduction: One of the important challenges of many countries, including Iran, is the lack of teachers, which have resorted to different methods to solve this problem, and one of these plans in Iran was the immediate employment of student teachers. The purpose of this research is to examine the challenges of the immediate employment plan from the perspective of student teachers who were included in this plan. Research method: The method of this research is of qualitative type and it was carried out using the analysis method. The statistical population of the research included the incoming students of Farhangian University in 2018, who started teaching as teachers in the last year of the university. Among them, 14 people were selected using the purposeful sampling method. The data collection tool was a semi-structured interview, and the researcher reached theoretical saturation with this number, and Max Kyuda software was used to analyze the qualitative data. Findings: Based on the findings of the research, 57 open codes, 11 free codes, and three core codes were identified with the titles of educational components, organization, and students' perspectives. Free codes included: factors related to the past semesters, factors related to the remaining semesters, teachers and teaching, facilities and equipment, guidelines, AP and university coordination, financial and planning issues, educational components. As a result: the implementation of this plan was faced with several challenges that must be considered for its re-implementation.

تبلیغات